THE PREPARATION FOR SCHOOL MANAGEMENT DURING INITIAL TEACHERS TRAINING: HISTORICAL ANALYSIS

Authors

  • José Javier Del Toro Prada Universidad de Holguín
  • Pedro Valiente Sandó Universidad de Holguín
  • Roberto Doimeadios Martínez Universidad de Holguín

Keywords:

preparation, preparation for the school management; initial teachers training

Abstract

The historic logical study that gives the appearance of being relating to the status of the preparation process for the school management during the initial teacher training at the Cuban universities was delimited in three periods. At the same time, they circumscribed four indicators: a) the conception of the initial teachers training, b) the intentionality of the preparation for the school management in the curricular design of the initial teacher training, c) the contents that process it, and d) the forms that are utilized for his implementation. The realized analysis allows identifying as general tendencies that: 1) Although advanced itself gradually toward an awareness on the need to discuss this preparation like contents of the initial teachers training in its curricular modeling, it was not considered as a general explicit objective and kept exaggerating the paper, that, in such sense, have the preparation for the management of the educational process of the students, considering itself like condition enough to exercise the management of another processes and activities successfully in the educational the context of the institution and, 2) In the initial teachers training, in a process where advances and backward movements have taken place in, contents subjects of extracurricular study and actions have been introduced , which contents are in favor of the preparation for the school management, but curricular that extend throughout all of the components of the model of training has not yet gotten the consideration of this formative space like a curricular strategy and have an effect on the totality of students.

Author Biographies

José Javier Del Toro Prada, Universidad de Holguín

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Auxiliar del Centro de Estudios de Gestión Organizacional, adscrito a la Facultad de Ciencias Empresariales y Administración de la Universidad de Holguín, Cuba. Máster en Planeamiento, Administración y Supervisión de sistemas educativos. Licenciado en Educación en la especialidad de Defectología.

Pedro Valiente Sandó, Universidad de Holguín

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Emérito, Profesor Titular del Centro de Estudios de Gestión Organizacional, adscrito a la Facultad de Ciencias Empresariales y Administración, Universidad de Holguín. Máster en Investigación Educativa. Profesor de Nivel Superior en la especialidad de Historia. Presidente del Tribunal Permanente de Ciencias Pedagógicas para la Región Oriental radicado en la Universidad de Holguín, Cuba.

Roberto Doimeadios Martínez, Universidad de Holguín

Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar del Centro de Estudios de Gestión Organizacional, adscrito a la Facultad de Ciencias Empresariales y Administración de la Universidad de Holguín, Cuba. Máster en Dirección. Profesor de Nivel Superior en la especialidad de Historia.

References

Brito, J. y Plasencia, A. (2011). Realidad y perspectiva de las competencias para el ejercicio directivo en Cuba. En Gairín, J. y Castro, D. (Comp.), Competencias para el Ejercicio de la Dirección de Instituciones Educativas. Reflexiones y Experiencias en Iberoamérica. Serie Informes nº 3. (pp.67-78). Santiago: Red de Apoyo a la Gestión Educativa. Recuperado de: http://www.redage.org

Fernández, M. (2002). Formar para la dirección escolar: Por qué, cuándo, cómo... Revista de currículum y formación del profesorado, 6(1–2), p.6 Recuperado de: http://www.ugr.es/~recfpro/rev61COL2.pdf

Fernández, M. (2006). Acceso y formación para la dirección escolar. La formación inicial para la dirección. Universidad de Huelva. Recuperado de: http://www.formaciónparaladirecciónescolar.es

Gómez, A. M. (2010). La formación inicial para la dirección escolar como impulso para conseguir una dirección competente en Andalucía (tesis doctoral). Departamento de Educación. Universidad de Huelva, España.

Guerra, M. (2012). Análisis crítico de la presencia de contenidos de Dirección Educacional en el plan de estudios de la carrera de Educación Primaria. Ejercicio en opción a la categoría docente superior de profesor titular. Disciplina Fundamentos Pedagógicos de la Educación. Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”. Holguín, Cuba.

Mestizo, E.I. (2016) Nunca pensé en ser directora. La incidencia de la formación inicial en el liderazgo directivo, desde la perspectiva de los directivos. Revista Iberoamericana de Educación. 70(enero-abril).Recuperado de http://www.rieoei.org

Parra, J. F. (2013). Evolución histórica de los planes de estudios y análisis disciplinar en el contexto de las asignaturas de dirección científica educacional. Ejercicio en opción a la categoría docente superior de profesor titular. Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey. Las Tunas, Cuba.

Partido Comunista de Cuba (1997). Resolución Económica del V Congreso. Periódico Granma del 7 de noviembre.

Valiente, P. (2004). Análisis crítico de la presencia de contenidos de Dirección Educacional en la Disciplina Formación Pedagógica General para las carreras de las facultades de Profesores Generales Integrales y Educación Media Superior. Ejercicio en opción a la categoría docente superior de profesor titular. Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”. Holguín, Cuba.

Valiente, P. (2005). Política y dirección educacional. Departamento de Dirección Científica, Material docente. Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero. Holguín, Cuba.

Published

2019-02-17

How to Cite

Del Toro Prada, J. J. ., Valiente Sandó, P., & Doimeadios Martínez, R. (2019). THE PREPARATION FOR SCHOOL MANAGEMENT DURING INITIAL TEACHERS TRAINING: HISTORICAL ANALYSIS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(6), 55–66. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/831

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>