EDUCATIONAL GUIDANCE IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF PEDAGOGY PSYCHOLOGY

Authors

  • Yannet Peña Ramírez Departamento Pedagogía-Psicología de la Universidad de Las Tunas
  • Greccy Castro Miranda Departamento Pedagogía-Psicología de la Universidad de Las Tunas
  • Damaris Blanca Rodríguez Pérez Departamento Pedagogía-Psicología de la Universidad de Las Tunas

Keywords:

Educational orientation; comprehensive training

Abstract

The work deals with the methodological theoretical foundations of the Educational Orientation category, which serve as a basis for proposing educational orientation actions aimed at the comprehensive training of young university students. The research is a reliable sample of various experiences of university professionals in this field. Methods such as: analysis synthesis, induction deduction, logical history, document study were used. We consider educational guidance as an essential competence for the effective performance of the university professor in his noble mission of preparing young university students to face the challenges that current Cuban society imposes.

Author Biographies

Yannet Peña Ramírez, Departamento Pedagogía-Psicología de la Universidad de Las Tunas

Máster en Orientación Educativa. Licenciada en Educación Primaria. Profesora Auxiliar. Jefa de la disciplina Orientación Educativa

Greccy Castro Miranda, Departamento Pedagogía-Psicología de la Universidad de Las Tunas

Máster en Pedagogía-Psicología. Especialista de postgrado en docencia de Pedagogía-Psicología. Profesora Auxiliar de Psicología del Desarrollo. Jefa de la carrera de Pedagogía- Psicología.

Damaris Blanca Rodríguez Pérez, Departamento Pedagogía-Psicología de la Universidad de Las Tunas

Licenciada en Psicología. Profesora de Psicopatología.

References

Bermúdez, R. & Pérez, L. M. (2007). La orientación individual en contextos educativos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Bisquerra, R. (2013). Educación emocional: propuestas para educadores y familias. Desclée de Brouwer.

Calviño, M. (2000). Orientación Psicológica: Esquema referencial de alternativa múltiple. La Habana: Editorial Científico-Técnica.

Calzado, D. (2004). Un modelo de organización del proceso de enseñanza-aprendizaje en la formación inicial del profesor. Tesis doctoral en Ciencias pedagógicas. ISP “Enrique José Varona”. Ciudad Habana.

Collazo, B. y Puentes A. M. (1992). Orientación en la Actividad pedagógica. La Habana: Editorial Pueblo y educación.

Delors J. (1996). La educación encierra un tesoro. UNESCO. Madrid: Editorial Santillana

Díaz, C. (2001). La prevención educativa en los adolescentes, en el contexto de la escuela y la familia. Tesis doctoral en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”. Holguín.

Del Pino, J. L., & Más, M. N. (2014). Orientación educativa y profesional en función del proceso de profesionalización en universidades pedagógicas. In Congreso Universidad, 3(3).

González, V. (2002). ¿Qué significa ser un profesional competente? Reflexiones desde una perspectiva psicológica. Revista Cubana de Educación Superior, 22(1), pp. 45-53.

Negro, A., et al. (2015). El desarrollo profesional de los orientadores de Educación Secundaria: análisis de necesidades y prospectiva.

Parra, J. F. (2007). Estrategia pedagógica dirigida a la formación inicial del modo de actuación profesional pedagógica en la universalización. Tesis doctoral en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. Facultad Ciencias de la Educación. La Habana.

Peña, Y. (2015). Talleres para favorecer la preparación del profesional de Pedagogía-Psicología en formación inicial para el desempeño de la función orientadora. Tesis de maestría en Educación. Universidad de Las Tunas.

Recarey, S. C. (2002). La Estructura de la función orientadora del maestro. En La profesionalización del maestro desde sus funciones fundamentales. Algunos aportes para su comprensión. La Habana: Ed. Dirección de Ciencia y Técnica, pp. 54-65.

Rodríguez, M. L. (1995). Orientación e intervención psicopedagógica. Barcelona: Ediciones CEAC.

Vélaz de Medrano, C. (2002). Orientación e intervención psicopedagógica. Concepto, modelos, programas y evaluación. Málaga: Ediciones Aljibe.

Vigotsky, L. S. (1989). Obras completas, t.5. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2020-12-30

How to Cite

Peña Ramírez, Y. ., Castro Miranda, G. ., & Rodríguez Pérez, D. B. . (2020). EDUCATIONAL GUIDANCE IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF PEDAGOGY PSYCHOLOGY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(6), 205–215. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1113

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)