EDUCATION, SCIENCE AND CULTURE FROM, DURING AND FOR LIFE: MARTÍ’S PERSPECTIVE

Authors

  • Frank Arteaga Pupo Universidad de Ciencias Pedagógicas "Pepito Tey". Las Tunas
  • José Ignacio Reyes González Universidad de Ciencias Pedagógicas "Pepito Tey". Las Tunas

Keywords:

education, science, culture, Martí

Abstract

The article contains Martí’s arguments that supports, in its relationship with the philosophical, sociological, psychological and didactic sciences, the pillars that stands an education from, during and for life, as principles for an integral formation according to the Cuban social project. The second part refers valuations carried out by Martí related to the values of the humility, industrious, gratitude, honesty, search for truth and dignity that e professors and teachers should possess in harmony with the integrity and culture of the scientific ethos. The contextualization of the ideas to the particularities of each subsystem of education reveals its holism and the possibilities of its application and generalization.

References

ALMENDROS, HERMINIO. A propósito de “La Edad de Oro”: Notas sobre literatura infantil. Editorial Gente Nueva, La Habana, 1972. ALTSHULER, JOSÉ. “José Martí y la cultura científica”. – p. 10-15. – En Juventud y Técnica. – No. 265. – La Habana, [s.a.] ARCE, REINERIO. Religión: Poesía del mundo venidero: implicaciones teológicas en la obra de José Martí. Ediciones CIAI, Ecuador, 1996. ARIAS, SALVADOR, sel. y pról. Acerca de La Edad de Oro. Editorial Centro de Estudios Martianos: Instituto Cubano del Libro, La Habana, 1980. CHÁVEZ RODRÍGUEZ, JUSTO A. Acercamiento necesario al pensamiento pedagógico de José Martí. Editorial MINED, La Habana, 1990. _________________________________. “La Edad de Oro ¿Educación a distancia?” – p. 30-33. – En Educación. Año XIX, no. 75. – La Habana, oct – dic. 1989. ESCOBAR VALENZUELA, GUSTAVO. Reflexiones sobre La Edad de Oro de José Martí, en Anuario del Centro de Estudios Martianos, Nº 13, 1990. ESCRIBANO HERVIS, ELMYS. La concepción de la educación en la obra de José Martí. Edit. Pueblo y Educación, La Habana, 2006. GONZÁLEZ REY, FERNANDO. Comunicación, personalidad y desarrollo, Editorial: Pueblo y educación, La Habana, 1995. GUADARRAMA, PABLO. Humanismo y autenticidad en el pensamiento latinoamericano. Unidad Editorial - UNED, Santa Clara, Cuba. Bogotá, Colombia, 1997. _________________________. “Humanismo práctico y desalienación en José Martí”. p. 29-42. -- En José Martí 1895-1995. Literatura -Política - Filosofía - Estética. -- Otmar Ette y Titus Heydenreich. (editores): Universität Erlangen - Nürnberg. Veruvent Verlag. Frankfurt am Main, 1994. Guías para los maestros de las aulas martianas. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 1995. HIDALGO PAZ, HIBRAÍN. José Martí. 1853-1895. Cronología. Centro de Estudios Martianos, La Habana, 2003. LÓPEZ HURTADO, JOSEFINA y otros. El Carácter científico de la Pedagogía en Cuba. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 1996. MAÑACH, JORGE. Martí el apóstol. Editorial de Ciencias Sociales, La Habana, 1990.

MARTÍ PÉREZ, JOSÉ. Obras Completas. Editorial Nacional de Cuba, La Habana, 1963-69. – 28 t. ______________________. “Revolución en la enseñanza”. – p. 14-19. – En Anuario del Centro de Estudios Martianos. – No. 8. – La Habana, 1985. ______________________. Poesía Completa. – Edición crítica./ Notas del Centro de Estudios Marianos. Editorial Letras Cubanas, La Habana, 1985. -- 2 t. ______________________. “Una novedad en educación pública”. – p. 19-20. – En Anuario del Centro de Estudios Martianos. – No. 2. – La Habana, 1979. ______________________. La Edad de Oro. Editorial Gente Nueva, La Habana, s.a. MARTÍNEZ ESTRADA, EZEQUIEL. Martí revolucionario. Editorial Casa de las Américas, La Habana, 1974. MONTIEL, EDGAR. “Educación para la identidad”. – p. 31-44. – En Educación. – No. 85. – mayo - agosto, 1995. PÉREZ GÓMEZ, ÁNGEL. La cultura escolar en la sociedad postmoderna. Material en soporte digital. PORTUONDO, JOSÉ ANTONIO. “La Paideia martiana en La Edad de Oro”. p. 21-22. – En Educación. – No. 89. – La Habana, sept-dic. 1996. QUESADA Y MIRANDA, GONZALO DE. Facetas de Martí. Editorial Trópico, La Habana, 1939. RODRÍGUEZ, CARLOS RAFAEL. “José Martí, guía y compañero”. – p. 199-260. – En Letra con filo. Ediciones Unión, La Habana, 1987. – t 3. RODRÍGUEZ DEL CASTILLO, MARÍA ANTONIA. La Edad de Oro de José Martí: una Didáctica inmanente para la formación del hombre americano, en Revista científico. metodológica Varona, Nº 42, La Habana, enero-junio, 2006p. 80-87. RODRÍGUEZ, PEDRO PABLO. “Formación del pensamiento latinoamericanista de José Martí”. – p. 135-148. – En Anuario del Centro de Estudios Martianos. – No. 2. – La Habana, 1979. _____________________________. “Nuestra América como programa revolucionario”. – p. 215 - 225. – En Anuario del Centro de Estudios Martianos. – no. 14. – La Habana, 1991. _____________________________. “En el fiel de América. El concepto de identidad latinoamericana de José Martí y las antillas hispánicas”. – p. 5-9. – En: Revolución y Cultura. – No. 3. La Habana, 1995. SANTOS GUERRA, MANUEL. La evaluación: un proceso de diálogo, comprensión y mejora, Granada, Ediciones Aljibe, 1993. SCHLACHTER, ALEXIS. Martí en las ciencias. Editorial Científico-Técnica, (Divulgación Científico-Técnica), La Habana, 1995. Selección de textos e ilustraciones: Marta Servín, Pedro Pablo Rodríguez e Iván Pérez. Quien quiera pueblo... Instituto Politécnico Nacional – Centro de Estudios Martianos, México, 1994.

SUÁREZ LEÓN, CARMEN. Yo conocí a Martí, Santa Clara, Cuba, Ediciones Capiro, 1988. TOLEDO BENEDIT, JOSEFINA. La Ciencia y la técnica en José Martí. Editorial Científico- Técnica, La Habana, 1994. TOLEDO SANDE, LUIS. Cesto de llamas: biografía de José Martí. Editorial de Ciencias Sociales, (Biografía), La Habana, 1996. TURNER MARTÍ, LIDIA y otros. Martí y la educación. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 1996. VITIER, CINTIO. Vida y obra del Apóstol José Martí. Centro de Estudios Martianos, La Habana, 2004. _______________. Temas martianos. – 2ª serie. Centro de Estudios Martianos. Editorial Letras Cubanas, La Habana, 1982. _______________. Palabras de apertura al Coloquio Internacional “José Martí y las letras hispánicas” Anuario del Centro de Estudios Martianos, Nº 24. VITIER, MEDARDO. Martí: estudio integral. Editorial Publicaciones de la comisión nacional organizadora de los actos del Centenario y del monumento de Martí, La Habana, 1954. ZACHARIE DE BARALT, BLANCHE. El Martí que yo conocí. Centro de Estudios Martianos: Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 1990.

Published

2011-07-28

How to Cite

Arteaga Pupo, F. ., & Reyes González, J. I. (2011). EDUCATION, SCIENCE AND CULTURE FROM, DURING AND FOR LIFE: MARTÍ’S PERSPECTIVE. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 2(3), 57–74. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/54

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>