ACTIVITIES TO CONTRIBUTE TO THE UNDERSTANDING OF ARITHMETIC PROBLEMS IN THE INITIAL TRAINING OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS
Keywords:
Activity; comprehension; mathematical problems.Abstract
Primary Education today requires a professional prepared in the political, psychological, pedagogical and didactic aspects, and with mastery of the content. This is to develop a flexible and innovative educational work that links the general objectives in the formation of children, adolescents and young people, with the singularities of each one, including the particularities of the educational institution and its environment. Continuous improvement imposes on the University the task of preparing young people for life. The development of arithmetic problem solving skills should be the focus of special attention, because of its importance from the practical point of view. Solving arithmetic problems has always been one of the main pillars of learning mathematics, which implies, among other things, knowing how to integrate objects, definitions and mathematical representations in a coherent manner and knowing how to use these configurations to find the correct answers to the given problem. With this objective, in this research, it is offered a set of activities to favor the resolution of arithmetic problems in students of the Bachelor's Degree in Primary Education of the Faculty of Educational Sciences, from the training in the use of heuristic procedures, specifying the work with the heuristic auxiliary means.
References
Amat, M., González, O., Gamboa, M.E. y Carmenates, O.A. (2009). Problemas de razonamiento lógico. Revista Opuntia Brava, 1(3).
Ballester, S., et al. (2019). Didáctica de la Matemática (Soporte digital). Tomo I.
Carmenates, O.A., Gamboa, M.E. y Amat, M. (2005). La búsqueda de relaciones: una vía para resolver problemas matemáticos en la educación primaria. In V Congreso Internacional Virtual de Educación.
Carmenates, O.A., Rodríguez, M. y Gamboa, M.E. (2014). Recursos didácticos para favorecer la resolución de problemas matemáticos. En S. Lima (Ed.), Didácticas de las Ciencias. Nuevas perspectivas (5), (pp. 11-38). La Habana: Sello Editor Educación Cubana.
Gamboa, M.E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).
Gamboa, M.E. (2019a). Libro Excel para calcular el tamaño de muestra (CaTaMu). Recuperado de: http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3906
Gamboa, M.E. (2019b). Libro Excel para muestreo estratificado proporcional (MuEstProp). Recuperado de: http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3941
Likert, R. (1936). A method for measuring the sales influence of a radio program. Journal of Applied Psychology, 20(2), 175-182.
Mandres, P. y Gamboa, M.E. (2012). Ejercicios para el desarrollo de la habilidad resolver problemas aritméticos en estudiantes de décimo grado. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 3(5), 139-156.
Rodríguez, L.A. y Gamboa, M.E. (2019a). Ejercicios para favorecer la comprensión de problemas matemáticos en la educación de adultos. Revista Cognosis, 4(3), 145-168.
Rodríguez, L.A. y Gamboa, M.E. (2019b). Libro Excel para aplicar la escala de la resolución de problemas matemáticos (ResProMa). Recuperado de http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3960
Parra, M., Gamboa, M.E., López, J. y Borrero, R.Y. (2016). Desarrollo de la habilidad interpretar problemas químicos con cálculo. Bases de la Ciencia, 1(1), 55-78.
Parra, M., Gamboa, M.E., López, J. y Borrero, R.Y. (2017). Procedimientos heurísticos para resolver problemas matemáticos aplicados a resolución de problemas químicos. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(1).
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2021 Ricardo Candido Gonzalez Perez, Michel Enrique Gamboa Graus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.