IMPROVEMENT COMMUNICATIVE COMPETENCE FOR MECHANICAL ENGINEERING STUDENT IN THE LABOR CONTEXT

Authors

  • Rolando Gamboa Rodríguez ISMMM
  • Luis Aníbal Alonso Betancourt Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa, Cuba

Keywords:

communication; labor context; communicative competence

Abstract

In the face of the changes the experiences in Cuban higher education is a necessity to elevate the quality of the formative process, as indispensable factor to form a highly professional competitive. It constitutes the formation of communicative competence of the students that is the essential link to guarantee the social responsibility of the educational institutions. This work arises in the face of the necessity of solving the inadequacies that the students of Mechanical Engineering degree course of Higher Mining Metallurgical Institute evidence in its professional acting related with professional communicative competence which limits the performance of the objectives of the professional model. As a process of being resolved this problem intend those dimensions and indicators that are considered necessary for the treatment to the educational communication by means of formation process of the Mechanical Engineer in the labor context. The results are sustained in the dialectical - materialistic relationship of the activity from the subject - object relationship, the historical - cultural theory, and the theoretical conceptions that continue the professional formation process of engineers in Cuban higher education. The experience in the work with these dimensions and indicators has allowed checking its feasibility in the improvement of the professional performance of the students of Mechanical Engineering related with the formation of the trained communicative competence.

Author Biography

Rolando Gamboa Rodríguez, ISMMM

Centro de Estudios Pedagógicos. ISMMM.

References

Addine Fernández, F. (1989). Fundamentos Teóricos de la Dirección del Proceso Docente- Educativo en la Educación Superior. MES, La Habana, Álvarez V. y Fuentes González H. (2003). Didáctica del proceso de formación de los profesionales asistido por las Tecnologías de la información y la comunicación. Universidad de Oriente, Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”. Santiago de Cuba. Aragón, A. (2002). Situación actual y perspectivas sobre la formación de profesionales en Cuba. Conferencia magistral. [CD-ROM]. En MEMORIAS DEL III ENCUENTRO SOBRE FORMACIÓN TECNOLÓGICA DE EUROPA Y AMÉRICA LATINA. Hotel Neptuno, La Habana, Cuba. Argüelles A. (1996). Competencia Laboral y Educación basada en normas de competencia: Compilación. Editorial. Limusa, México. Fuentes, H. (1997). "Fundamentos didácticos para un proceso de enseñanza- aprendizaje participativo". Centro de Estudios Manuel Grant, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Arcía Batista, G. (2004). Profesionalidad y práctica pedagógica. Editorial Pueblo y Educación, La Habana. Cuba. González Rey, F. (1995). Comunicación, personalidad y desarrollo. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, Cuba. González Suárez, E. (2006). Desarrollo de la creatividad en la formación de lo profesionales. Impresiones ligeras. Universidad de La Habana, La Habana, Cuba. Horruitiner Silva, P. (2008). La universidad cubana: el modelo de formación. Editorial Universitaria. Ciudad de La Habana, Cuba. Montero Leyva M. (2008). La formación de la competencia comunicativa profesional pedagógica de los estudiantes del primer año de la carrera de profesores generales integrales de secundaria básica. Tesis de doctorado. ISPH José De La Luz y Caballero. Holguín, Cuba.

Ortiz, E. (1996). El perfeccionamiento del estilo comunicativo del maestro de la enseñanza media para su labor pedagógica. Tesis de doctorado. ISPH José De La Luz y Caballero. Holguín, Cuba.

Roméu, E., A. (2005). El enfoque cognitivo, comunicativo y de orientación sociocultural. Dimensiones e indicadores de la competencia cognitiva, comunicativa, sociocultural. En COLECCIÓN PEDAGOGÍA 2005. Palacio de Convenciones, La Habana, Cuba. Vargas F. y Casanova F. (2001). Las reglas cambiantes de la competitividad global en el nuevo milenio. Las competencias en el nuevo paradigma de la globalización. REVISTA IBEROAMERICANA DE EDUCACIÓN, OEI.

Published

2012-04-25

How to Cite

Gamboa Rodríguez, . R. ., & Alonso Betancourt, L. A. (2012). IMPROVEMENT COMMUNICATIVE COMPETENCE FOR MECHANICAL ENGINEERING STUDENT IN THE LABOR CONTEXT . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 3(2), 113–124. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/91

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)