STRATEGY OF THE CENTER OF STUDIES OF DIDACTICS FOR THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF THE UNIVERSITY TEACHERS

Authors

  • Luis Téllez Lazo Universidad de Las Tunas
  • Ulises Mestre Gómez Universidad de Las Tunas
  • Juan José Fonseca Pérez Universidad de Las Tunas

Keywords:

professional development; educational research; postgraduate.

Abstract

The preparation of teachers, in the educational area, can be achieved in various ways in Cuban universities. The educational research and postgraduate courses are essentially the expedited way. In this regard the Center of Studies of Didactics at the University of Las Tunas, addresses the strategy followed to ensure the university professor's permanent formation. It has four strategic directions: 1) Basic formation and professional development, 2) Academic formation, 3) Scientific formation and 4) Management of knowledge. The strategy summarizes the results achieved in the events of Educational Innovation from year 1999, the Magazine Didasc@lia: Didactics and Education, indexed in the group 3 and approved in the base of SciELO with their special numbers dedicated to the topic, as well as the experience in the direction of projects of pedagogic research, the academic and scientific formation which constitute spaces for the professional formation of the university faculty through the educational research

Author Biographies

Luis Téllez Lazo , Universidad de Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular, Coordinador de Potsgrado del Centro de Estudios de Didáctica de la Universidad de Las Tunas, Cuba.

Ulises Mestre Gómez, Universidad de Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular, Coordinador de Evento y Publicaciones del Centro de Estudios de Didáctica de la Universidad de Las Tunas, Cuba.

Juan José Fonseca Pérez, Universidad de Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular, Coordinador de Infotecnología del Centro de Estudios de Didáctica de la Universidad de Las Tunas, Cuba.

References

Álvarez, C. (1999). Didáctica. La escuela en la vida. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Añorga, J. (2006). La Educación Avanzada: La profesionalidad y la conducta ciudadana. En el enfoque sistémico en la organización del mejoramiento de los Recursos Humanos. pp. 2-14. La Habana, Cuba: Soporte digital.

Castellanos, B. (2001). Los proyectos educativos: una estrategia para transformar la escuela. Ciudad de la Habana, Cuba: Soporte digital.

Cortina, V. M. (2005). El Diagnóstico pedagógico en el proceso formativo del profesional de la educación en condiciones de universalización. Tesis doctoral no publicada, ISP Pepito Tey, Las Tunas, Cuba.

Dávila, A. (2012). Espacio-tiempo físico, psicológico e histórico. Recuperado el 20 de mayo, 2012 en el cito web http://www.klab.caltech.edu/koch/crick-koch-cc-97.html

García, G. y Addine, F. (2004). Curricular y profesionalidad del docente. La Habana, Cuba: Soporte digital.

Ortiz, E. y Mariño, M. A. (2004) La profesionalización del docente universitario a través de la investigación didáctica desde un enfoque interdisciplinar con la psicología. Holguín, Cuba: Artículo en soporte digital.

Tenti, E. (2007). Consideraciones sociológicas sobre profesionalización docente. Revista de Educ. Soc. 28(99), 335-353.

Trujillo, Y., Téllez, L. y Cortina, V. M. (2014) Lo tecnológico productivo de los medios de enseñanza aprendizaje en la profesionalización del docente en formación. Revista Pedagogía Profesional. 12 (1).

Published

2016-08-31

How to Cite

Téllez Lazo , L. ., Mestre Gómez, U., & Fonseca Pérez, J. J. (2016). STRATEGY OF THE CENTER OF STUDIES OF DIDACTICS FOR THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF THE UNIVERSITY TEACHERS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(5), 71–84. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/537

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>