STRATEGY OF THE CENTER OF STUDIES OF DIDACTICS FOR THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF THE UNIVERSITY TEACHERS
Keywords:
professional development; educational research; postgraduate.Abstract
The preparation of teachers, in the educational area, can be achieved in various ways in Cuban universities. The educational research and postgraduate courses are essentially the expedited way. In this regard the Center of Studies of Didactics at the University of Las Tunas, addresses the strategy followed to ensure the university professor's permanent formation. It has four strategic directions: 1) Basic formation and professional development, 2) Academic formation, 3) Scientific formation and 4) Management of knowledge. The strategy summarizes the results achieved in the events of Educational Innovation from year 1999, the Magazine Didasc@lia: Didactics and Education, indexed in the group 3 and approved in the base of SciELO with their special numbers dedicated to the topic, as well as the experience in the direction of projects of pedagogic research, the academic and scientific formation which constitute spaces for the professional formation of the university faculty through the educational research
References
Álvarez, C. (1999). Didáctica. La escuela en la vida. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Añorga, J. (2006). La Educación Avanzada: La profesionalidad y la conducta ciudadana. En el enfoque sistémico en la organización del mejoramiento de los Recursos Humanos. pp. 2-14. La Habana, Cuba: Soporte digital.
Castellanos, B. (2001). Los proyectos educativos: una estrategia para transformar la escuela. Ciudad de la Habana, Cuba: Soporte digital.
Cortina, V. M. (2005). El Diagnóstico pedagógico en el proceso formativo del profesional de la educación en condiciones de universalización. Tesis doctoral no publicada, ISP Pepito Tey, Las Tunas, Cuba.
Dávila, A. (2012). Espacio-tiempo físico, psicológico e histórico. Recuperado el 20 de mayo, 2012 en el cito web http://www.klab.caltech.edu/koch/crick-koch-cc-97.html
García, G. y Addine, F. (2004). Curricular y profesionalidad del docente. La Habana, Cuba: Soporte digital.
Ortiz, E. y Mariño, M. A. (2004) La profesionalización del docente universitario a través de la investigación didáctica desde un enfoque interdisciplinar con la psicología. Holguín, Cuba: Artículo en soporte digital.
Tenti, E. (2007). Consideraciones sociológicas sobre profesionalización docente. Revista de Educ. Soc. 28(99), 335-353.
Trujillo, Y., Téllez, L. y Cortina, V. M. (2014) Lo tecnológico productivo de los medios de enseñanza aprendizaje en la profesionalización del docente en formación. Revista Pedagogía Profesional. 12 (1).
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Luis Téllez Lazo , Ulises Mestre Gómez, Juan José Fonseca Pérez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.