THE FORMATION OF IDENTITARY VALUES IN THE PROFESSIONAL OF THE CUBAN UNIVERSITY

Authors

  • Mayra Acebo Rivera Universidad de Las Tunas
  • Mirna León Acebo Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas
  • Ángel Antonio Fernández Rey Universidad de Las Tunas
  • Elemnia Álvarez Merino Universidad de Las Tunas
  • Aleida Best Rivero Universidad de Las Tunas

Keywords:

Formation; identity; values.

Abstract

The charge reflects the results of an investigative project related to current doctoral investigations following the line of values formation as part of integral formative process, which is the main idea in the Cuban University model for professional formation. It is concerned with the role of university as social institution in the values formation of professional from the initial formation. This work reveals ideas about identity conception as a nucleus of institutional hierarchical frame of values system in different courses. Here is identified and argued the phases and levels in the formation of identity values and the essential relation in the pedagogical process. It also shows the results of an homeoidentitarian methodology throughout the application of students center participative project, that reveals the need of prior attention to identity values formation with an emphasis in the professional identity, as a way to increasing quality in the formative process in Higher Education.

Author Biographies

Mayra Acebo Rivera , Universidad de Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Universidad de Las Tunas, Cuba.

Mirna León Acebo, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Auxiliar. Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas, Cuba.

Ángel Antonio Fernández Rey, Universidad de Las Tunas

Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar. Universidad de Las Tunas. Las Tunas, Cuba.

Elemnia Álvarez Merino, Universidad de Las Tunas

Profesor Auxiliar. Universidad de Las Tunas. Las Tunas, Cuba.

Aleida Best Rivero, Universidad de Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Auxiliar. Universidad de Las Tunas, Cuba.

References

Acebo Rivera, M. Ojalvo Mitrany, V. Arteaga González, S. R. (2011). El trabajo educativo y la formación de valores en la escuela. Sello editor Educación Cubana. Ministerio de Educación.

Acebo Rivero, M. (2005). La formación del valor identidad latinoamericana en los adolescentes de la Educación Secundaria Básica desde el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia de América. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Las Tunas.

Álvarez Merino, E. (2015). La formación de la identidad musical local en los instructores de arte de música en formación inicial. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Las Tunas.

Best Rivero, A. (2014). La formación del componente caribeño de la identidad cultural tunera en la formación inicial del Licenciado en Educación: Instructor de Arte. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Las Tunas.

Domenech Almarales, D. (2002). El protagonismo estudiantil una vía de formación integral. En Compendio de Pedagogía, compilador Gilberto García Batista. (pp. 113-134). La Habana. Ed. Pueblo y Educación.

Fernández Rey, A. A. (2008). Sistema de acciones pedagógicas para contribuir a la formación ciudadana de los docentes en formación inicial en la Educación Técnica y Profesional. Las Tunas.

Galindo Delgado, S. M. (2005). Metodología centrada en la educación en valores para potenciar el protagonismo estudiantil en la clase de teoría socio-política en el contexto universitario. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Villa Clara.

León Acebo, M. (2012). Concepción didáctica de educación en el trabajo para contribuir a la formación del valor identidad profesional médica. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Las Tunas.

Linares Fleites, C. Correa, S. Moras, P. E. (1996). La participación: ¿Solución o problema? La Habana. Ed. Centro de Investigación y Desarrollo de la Cultura Cubana “Juan Marinello”.

Veitía Arrieta, I. J. (2006). Metodología para la formación protagónica de los pioneros del segundo ciclo, a través del proceso de enseñanza aprendizaje en la escuela primaria. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Villa Clara.

Published

2016-08-31

How to Cite

Acebo Rivera , M. ., León Acebo, M., Fernández Rey, Ángel A., Álvarez Merino, E., & Best Rivero, A. (2016). THE FORMATION OF IDENTITARY VALUES IN THE PROFESSIONAL OF THE CUBAN UNIVERSITY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(5), 55–70. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/536

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>