PROFESSIONAL COMPETENCE OF UNIVERSITY TEACHERS, THE UISEK_QUITO EDUCATION MODEL AND PROFESSIONAL TEACHING PERFORMANCE

Authors

  • Enrique Aurelio Barrios Queipo Universidad Internacional SEK (UISEK) Quito.
  • José María Delgado Universidad Internacional SEK (UISEK) Quito.

Keywords:

Professional skills; teacher professional development; professional qualities; educational model.

Abstract

International university system is undergoing continuous and constant processes of accreditation of its educational services, which implies, among other things, the implementation of lifelong learning strategies for the improvement of teacher performance. One of the longest established conceptions in terms of this purpose is to identify the professional qualities demanded by university teaching, allowing systematic identification of skills associated with this profession. Currently the Ecuadorian context, in its need for the improvement of university training offer is required that such systematic help to specify the characteristics of the university teaching profession according to their prospects for economic development, better determining is achieved skills associated with this profession, and thus will contribute to reveal the character of the contemporary university teaching professional performance. This paper aims to socialize the experience on the subject has developed the International University SEK (UISEK) to promote the improvement of continuous training of its faculty from the triadic relationship is modeled between the skills teachers, institutional educational model and professional performance defendant.

Author Biographies

Enrique Aurelio Barrios Queipo, Universidad Internacional SEK (UISEK) Quito.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad Internacional SEK (UISEK) Quito. Ecuador.

José María Delgado, Universidad Internacional SEK (UISEK) Quito.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Rector de la Universidad Internacional SEK (UISEK) Quito. Ecuador.

References

Álvarez, C. M. (2004). Epistemología del Caos. Bolivia: Kipus.

Díaz-Barriga, F. (2010). Los profesores ante las innovaciones curriculares. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES). [versión electrónica]. México, IISUE-UNAM/Universia, 1(1), 7-57.

Didou, S. y Carina, M. (2014). Carreras compartidas en América Latina: un estado del arte exploratorio en Argentina, Colombia y Ecuador. Unesco – IESALC. http://www.iesalc.unesco.org.ve/. Recuperado el 23 marzo de 2015.

Fernández, N. (2007). Educación superior y calidad en América Latina y Argentina. Los procesos de evaluación y acreditación. Buenos Aires: IESALC/UNESCO-EDUNTREF.

Fuentes, H.C. (2003). Modelo curricular para la formación por competencias y crédito. Colombia: Universidad de Cundinamarca.

Fuentes, H.C. y Lucio, A. (2009). Formación por competencias. En la concepción de la universidad humana cultural. Una propuesta desde la universidad estatal de bolívar. Guaranda, Provincia de Bolívar.

González, L.E. (2005). El impacto del proceso de evaluación y acreditación en las universidades de América Latina. Soporte digital.

González, V. (2004). ¿Qué significa ser un profesional competente? La Habana: Universidad de La Habana. Impresión ligera.

Lamarra, N. (2005). Algunas conclusiones del proyecto ALFA-ACRO sobre evaluación y acreditación de la educación superior en la Unión Europea-América Latina. http://catalogo.econo.unlp.edu.ar/meran/opac-detail.pl?id1=12054#.VSPfZ6JWSUY. Recuperado el 23 marzo de 2015.

Morin, E. (1999). Los Siete saberes necesarios para la educación del futuro. - unesdoc.UNESCO.org/pdf. Recuperado 16 de noviembre de 2013, de http://www.google.com.cu/gwt/www.edgarmorin.org.libros-sin-costo.los-7-saberes-necesarios-para-la-educacion-del-futuro-de-edgar-morin.html

Tobón, S. (2008b). La formación basada en competencias en la educación superior: el enfoque complejo. Universidad autónoma de Guadalajara. Curso IGLU 2008. Guadalajara. México. http://www.conalepfresnillo.com.pdf. Recuperado el 16 de septiembre de 2013.

Published

2015-07-01

How to Cite

Barrios Queipo, E. A. ., & Delgado, J. M. (2015). PROFESSIONAL COMPETENCE OF UNIVERSITY TEACHERS, THE UISEK_QUITO EDUCATION MODEL AND PROFESSIONAL TEACHING PERFORMANCE. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(2), 239–250. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/375

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.