THE MANAGEMENT PROCESS OF THE EDUCATION PROFESSIONAL IN THE SCIENTIFIC EDUCATIONAL ACTIVITY IN HIGH SCHOOL
Keywords:
scientific educational activity; professional activity of managing; professional pedagogic-managing activity.Abstract
The Cuban society, as it is expressed in the Theses and Resolutions of the First Congress of the Communist Party of Cuba, in educational politics, aspires to the formation of prepared citizens to use the science and the technology in social benefit. It is needed a professional with a wide integral general culture, for which he should dominate the foundations of the scientific knowledge and the methods of scientific-educational investigation that allow him to solve the problems of the exercise of his profession, and has as a principle the linking of the theory with the pedagogic practice. The conception and development of this politics have been organized in the national, territorial e institutional levels. That´s why, in the current moments, the educational scientific activity is a process that requires of a high-level projection and planning to transform it into the strategic road that allows it to elevate the quality of the education. This work approaches the relationship among who participate in the managing and organization of the scientific educational activity in the preuniversity institution. To do this, it becomes necessary to understand that in education, contrary to the rest of the social activities, the direction process takes very peculiar characteristics that distinguish it to any other process, what indicates to focus toward it and its managing structure, the actions to consolidate this work and insert it in an auto-transformation process.
References
Alonso Rodríguez, S. H. (2002). El sistema de trabajo del MINED. Trabajo de grado. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana.
Arencibia Sosa, V. y otros. (2008). Apuntes de la actividad científica y postgraduada a la educación en valores. En Seminario Nacional para Educadores. pp. (24-27). La Habana.
Ceballo Rosales, M. (2002). Sistema de acciones para la formación del bachiller en los principios de la ética científica. Tesis presentada en opción al Título Académico de Máster en Educación. I.S.P. Pepito Tey. Las Tunas.
Chirino Ramos, M. V. y Sánchez Collazo, A. (2003). Metodología de la Investigación Educativa. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.
Chirino Ramos, M. V. y otros. (2005). El trabajo científico como componente de la formación inicial de los profesionales de la educación. La Habana: Órgano Editor Educación Cubana.
Cuba. Ministerio de Educación. (2004). El preuniversitario como Microuniversidad. En Software Pedagogía a tu alcance. Colección Futuro.
Cuba. Ministerio de Educación. (2013). Resolución Ministerial 30. Reglamento del Trabajo Metodológico del Ministerio de Educación.
Escalona Serrano, E. (2008). Estrategia de introducción de resultados en el ámbito de la actividad científica educacional. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. La Habana.
García Batista, G. y Addine Fernández, F. (2004). La formación investigativa del docente, un reto del nuevo milenio. En García Batista, G, Caballero Delgado E, Compiladores. Profesionalidad y práctica pedagógica. La Habana. Pueblo y Educación.
Sierra Salcedo, R. A. (1991). "Estrategia y alternativa pedagógica: dos exigencias en la dirección del proceso pedagógico". Material impreso. I.S.P.E.J.V. Facultad de Pedagogía. La Habana.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Madelaine Reynosa Yero, Yolanda Catalina Peña Acosta, Roberto Fernando Valledor Estevill
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.