THE MEDICAL PERFORMANCE OF MEDICAL STUDENTS IN INITIAL TRAINING

Authors

  • Kentny María Mora Reyes Policlínico Docente “Aquiles Espinosa Salgado” Las Tunas
  • Yithsell Santiesteban Almaguer Universidad de Las Tunas
  • Michel Enrique Gamboa Graus Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Keywords:

Medicine; medical performance; professional training.

Abstract

The training of the medical student has been the object of occupation throughout history, it has been directed to solve health problems through an integral medical attention, which constitutes a demand of society and the health system. The training model for medical students must be in line with the demands of the historical context, which requires a professional capable of resolving the contradictions of medical practice. The present research focuses on the training of the medical professional's way of acting (MAPMe, acronym in Spanish), of the medical student in initial training, from the growing need for the training process to take place, from the first years of the career, in the coherent relationship between theory and practice, a key role in the expansion of the common space shared by teachers and medical specialists, with students and the population. The main theoretical results are materialized in a methodology that provides training levels of the medical performance of medical students, as well as dimensions, indicators and sub-indicators that make it possible to evaluate the changes operated. The practical results are synthesized in the interventional aspect of the methodology, which is centered on three interrelated stages, in order to specify the levels, referred to previously. The research contains the operationalization of the research variable, the main transformations revealed in the experiment, and the results of the consultation with specialists, who corroborate the validity of the methodology in its theoretical and interventional aspect.

Author Biographies

Kentny María Mora Reyes, Policlínico Docente “Aquiles Espinosa Salgado” Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Matemática-Computación, Profesor Asistente.

Yithsell Santiesteban Almaguer, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Español-Literatura. Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Michel Enrique Gamboa Graus, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidades Matemática-Computación y Lenguas Extranjeras (Inglés). Doctor en Ciencias Pedagógicas.

References

Acosta, M., García, J. y Bacardí, F. (2016). La evaluación integradora en función del modo de actuación profesional pedagógico. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 7(5), 33-44.

Baptista, T. y Ramos, M.V.C. (2017). El modo de actuación profesional pedagógico del profesor de Historia en la República de Angola. Revista Atlante, Cuadernos de Educación y Desarrollo. Recuperado de: http://www.eumed.net/rev/atlante/2017/01/actuacion.html

Caballero, J.E. (2000). Análisis del perfil del egresado de la carrera de Medicina en la Universidad Médica Cubana. Educación Médica Superior, 14(1), 10-16.

Callahuanca, C. y Miranda, T. (2016). La formación basada en competencias. Pedagogía Profesional.

Cantor, J.F., y Altavaz, A.C. (2019). Los modelos pedagógicos contemporáneos y su influencia en el modo de actuación profesional pedagógico. Revista Científico Metodológica (68).

Carbonell, L. (2006). Propuesta metodológica para integrar el momento orientador a la práctica docente en la educación en el trabajo. Recuperado de: http://www.umce.cl/~cipumce.

Cronbach, L.J. (1951). Coeffcient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297-334.

Gamboa, M.E. (2017). Estadística aplicada a la investigación científica. En J.C. Arboleda (Ed.). Apropiación, generación y uso solidario del conocimiento. Las Tunas, Cuba: Editorial Redipe-Edacun.

Gamboa, M.E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).

Gamboa, M.E. (2019a). Libro Excel de comparación por pares para procesar criterio de expertos (ComParEx).

Gamboa, M.E. (2019b). Libro Excel para calcular el tamaño de muestra (CaTaMu). Recuperado de: http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3906

Gamboa, M.E. (2019c). Libro Excel para calcular la competencia de expertos (CompetEx).

Gamboa, M.E. (2019d). Libro Excel para muestreo estratificado proporcional (MuEstProp). Recuperado de: http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3941

Gamboa, M.E. (2020a). Escala estadística y software para evaluar coherencia didáctica en procesos de enseñanza-aprendizaje de Matemáticas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(1), 140-165.

Gamboa, M.E. (2020b). La matematización del saber. Recuperado de https://drive.google.com/file/d/1bMDUoq_NY9j0rssSZ9_Uzo_iQc_RvK5c/view?usp=sharing

García, I., Blanco, N., La Rosa, N., Treto, I., Amechazurra, M. y Ortiz, N. (2016). Tareas Docentes que intencionan el conocimiento histórico cubano a través de la obra martiana. Edumecentro, 8(2).

González, O.L. (2006). Guía de prácticas de bioquímica para el policlínico universitario. Morfofisiologia Humana I. Instituto Superior de Ciencias Médicas de Villa Clara.

León, M. (2012). Concepción didáctica de educación en el trabajo para contribuir a la formación del valor identidad profesional médica (tesis doctoral). Las Tunas.

Likert, R. (1936). A method for measuring the sales influence of a radio program. Journal of Applied Psychology, 20(2), 175-182.

Ministerio de Educación Superior. (2013). Plan de Estudio perfeccionado Carrera de Medicina. Centro de Educación Médica Superior. Resolución 23, anexo I. La Habana.

Oviedo, H.C., & Campo, A. (2005). An approach to the use of Cronbach's Alfa. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572-580.

Pelegrino, C.M. (2019). Una metodología para la formación inicial del modo de actuación profesional pedagógico desde la perspectiva de la cotidianidad. Varona Revista Científico Metodológica, (68).

Salas, R.S. y Salas, A. (2014a). Los modos de actuación profesional y su papel en la formación del médico. Edumecentro 6 (2), 6-30.

Valle, A. (2010). La Investigación Pedagógica. Otra Mirada. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2020-12-30

How to Cite

Mora Reyes, K. M. ., Santiesteban Almaguer, Y. ., & Gamboa Graus, M. E. . (2020). THE MEDICAL PERFORMANCE OF MEDICAL STUDENTS IN INITIAL TRAINING. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(6), 271–295. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1117

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 > >>