PROGRAM OF FORMATION FOR THE DEVELOPMENT OF THE EDUCATIONAL LEADERSHIP IN THE PROFESSORS OF THE FACULTY OF ECONOMIC SCIENCES

Authors

  • Eriberto Bauzá Vázquez Universidad de Las Tunas
  • Ana Argelia Bello Rodríguez Universidad de Las Tunas

Keywords:

Educational leadership; higher education; formative process.

Abstract

The educational leadership in the context of the Cuban superior education is a current topic and at the same time very few treaty and there are a consent generalized in the necessity of developing investigations associated to this topic and it is comprehensible that same have the influence in the quality of the professionals formation as well as in the rest of the university processes. This research proposes a formation program to development of the educational leadership in the professors of the Faculty of Economic Sciences of the University of Las Tunas, trying to solve present inadequacies in the same one that limits the integral formation of the professional future. Therefore the program was based a diagnosis characterizing the current state of the development of the educational leadership in the professors of this institution and the necessities that were identified that could be solved by means of formative processes.

Author Biographies

Eriberto Bauzá Vázquez , Universidad de Las Tunas

Profesor Titular, Doctor en Ciencias Pedagógicas, Master en Dirección. Universidad de Las Tunas, Cuba.

Ana Argelia Bello Rodríguez, Universidad de Las Tunas

Profesor Auxiliar, Master en Dirección. Universidad de Las Tunas, Cuba

References

Bass, B. (1988). El impacto de los directores transformacionales en la vida escolar. En La Gestión ante la innovación y el Cambio. Pascual R, edit. España.

Coronel, M. (2005). El liderazgo del profesorado en las organizaciones educativas: temáticas para su estudio”. Rev´.Española de Pedagogía. No. 232.

Hernández, J.C. (2009). El papel del liderazgo del profesor y el tutor en la gestión del proceso educativo. Disponible en: www.pensardenuevo.com. [Consultado el 4 de febrero del 2015]

Lorenzo, J.M. (2005). El liderazgo en las organizaciones educativas: revisión y perspectivas actuales. En Rev. Española de Pedagogía. No. 232. p 367 a 388.

Rodríguez, F. y Col. (1989). Enfoques y métodos para la capacitación de dirigentes Grupo de Desarrollo de los Métodos de Enseñanza a Cuadros de Dirección. Ed. Felix Varela, La Habana.

White, D. y Nelson, S. Una revisión del liderazgo educativo. En Revista Española de Pedagogía. No 232. Año LXIII. Septiembre-diciembre de 2005 p 389 a 406. Instituto Europeo de Iniciativas Educativas.

Published

2016-08-31

How to Cite

Bauzá Vázquez , E. ., & Bello Rodríguez, A. A. (2016). PROGRAM OF FORMATION FOR THE DEVELOPMENT OF THE EDUCATIONAL LEADERSHIP IN THE PROFESSORS OF THE FACULTY OF ECONOMIC SCIENCES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(5), 97–110. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/539

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>