THE PROFESSIONAL EDUCATIONAL ACTION MODE. LEVELS OF TRAINING IN THE BASED ON THE THEORY OF PROFESSIONAL ROLE
Keywords:
mode of action; teaching performance; professional role.Abstract
The formation of professionals has been object of concern along the history of education. It can be stated that it is one of the most serious problems in the context of the educational systems. Traditionally the intention has been to have the formation model meet the demands of the historical context regarding the formation of a professional capable of working integrally on the solution to the problems related to the pedagogical practice. This article focuses its study on the improvement of the professional pedagogical performance of the pre-service teachers from the Spanish and Literature major, based on the ever growing need of projecting a formation which from the early years may be guided through the coherent relation between science and the logical essence of the profession. Thus it may turn into actions oriented by the requirements established by the particular educational institution and society as well. The main theoretical result is that of a methodology that offers some formation levels for improving this pedagogical category as an essential quality that emerges from the theory of the professional role, as well as the dimensions and indicators that facilitate the evaluation of the changes taking place in the subjects from a sample taken for intensive studies.
References
Addine, F, y col. (2005). Modo de actuación profesional pedagógico. De la teoría a la práctica. Editorial Academia. La Habana.
Blanco, A. y Recarey, S. (1999). Acerca del rol profesional del maestro. Facultad de Ciencias de la Educación. ISPEJV. La Habana.
Chirino, M.V. (2002). Perfeccionamiento de la formación inicial investigativa de los futuros profesionales de la educación. ISPEJV. La Habana. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.
Parra, J.F. (2007). Estrategia pedagógica dirigida a la formación inicial del modo de actuación profesional pedagógica en la universalización. ISPEJV. La Habana. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.
UNESCO. (1996). Informe final de la Conferencia Regional Políticas y Estratégicas para la transformación de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Hacia una nueva Educación Superior. Editorial CRESALC / UNESCO. La Habana.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Yithsell Santiesteban Almaguer, Jorge Félix Parra Rodríguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.