A PEDAGOGICAL MODEL FOR THE PERMANENT FORMATION OF THE UNIVERSITY STAFF

Authors

  • Juan José Fonseca Pérez Centro de Estudios de Didáctica. Universidad de Las Tunas
  • Ulises Mestre Gómez Centro de Estudios de Didáctica. Universidad de Las Tunas
  • Francisco Abad Bermúdez Laguna Centro de Estudios de Dirección. Universidad de Las Tunas
  • Pedro Roberto Valdés Tamayo Laboratorio de Materiales Audio Visuales Educativos. Universidad de Las Tunas
  • María Nela Barba Téllez Centro de Estudios de Didáctica. Universidad de Las Tunas

Keywords:

pedagogical model, investigation, university staff

Abstract

This investigation has as an objective the establishment of a socio-educative syllabus for the sociological, psychological, and pedagogical permanent teleformation of teachers. It responds to the problem: insufficiencies that the teachers from the meso-universities (a revolutionary pedagogy whereby there is a representation of the university in all the boroughs of the province) in the boroughs in Las Tunas province manifest in the development of tasks as teachers in correspondence to the pedagogical model of universalizing the higher education, this affects the work they do. From practice point of view, it is offered a socio-educative syllabus, for permanent teleformation of teachers form the meso-universities according to the pedagogical model, which articulates the modalities of distance and week postgraduate education though the negotiation of knowledge and the usage of ICT. This model is based on the relations of structuring, constructing, collaborating, and feedback that are established among the components: guidance-teacher and virtual context for pedagogical teleformation; this will allow the active and responsible participation of the students in the construction of the content and in the formation of a curriculum in accordance to their needs, interests, and potentialities.

Author Biography

Ulises Mestre Gómez, Centro de Estudios de Didáctica. Universidad de Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular de Dinámica del Proceso de Enseñanza-Aprendizaje. Licenciado en Educación, Especialidad Física. Más de veinticinco años como profesor universitario. Especialista en enseñanza de la Física para carreras de ingeniería, Desarrollo de habilidades a través de la resolución de problemas, Didáctica de las ciencias, Diseño curricular, Metodología de la investigación e Informática educativa. Coautor de textos para programas de Maestría en Educación Diseño curricular, Dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje. Ciencia, Tecnología y Educación y Entornos Virtuales de Enseñanza-Aprendizaje. Coordinador del Programa de Maestría en Ciencias de la Educación en convenio entre la Universidad Libre de Colombia y la Universidad de Las Tunas, Cuba. Miembro del Tribunal Permanente de Doctorado con sede en la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Santiago de Cuba. Miembro de la Junta de Acreditación Nacional del Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba. Responsable del Grupo de Aprendizaje en Ciencias adscrito a la Red Iberoamericana de Cátedras UNESCO en el tema "Educación Científica". Ha publicado artículos y libros en Argentina, Brasil, Colombia, Costa Rica, Cuba, España y Mozambique.

References

ADELL, J. y SALES, A. El Profesor on-line: elementos para la definición de un nuevo rol docente. Actas de EDUTEC99. Sevilla: Universidad de Sevilla. 1999 CASTELLS, Manuel. La Era de la información. Economía, sociedad y cultura. (3vols.). Alianza. Madrid. 1997. CASTRO LAMAS, Julio y BERNAZA R., G. Formación de posgrado y universalización de la universidad. Material en soporte magnético. 2004. USUBEL, D. Psicología Educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Editorial Trillas. México, 1978. CASTELLANOS, D. Educación, aprendizaje y desarrollo. En curso Pre-evento No. 16 del Congreso Internacional Pedagogía´2001. Editora ENPSES. Cuba, 2001. MARTÍ PÉREZ, José. Obras Completas. t. 8, p. 281. La Habana: Ed. Ciencias Sociales, 1975. MENA, M. La Educación a Distancia en América Latina. Editorial LC-ST-ICDE-UNESCO, 2004 SILVESTRE, M; ZILBERSTEIN, J. Enseñanza y aprendizaje desarrollador. Editorial CEIDE. México, 2000. VYGOSTKY, L. S. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Editorial Crítica. Barcelona., 1978. GARCÍA ARETIO, Lorenzo. Lo Que cambia y lo que no cambia en la educación a distancia de hoy. Sugerencias para su mejora. En: Revista Red Digital. No. 1, Enero. 2002.

___________. Formación a distancia para el nuevo milenio. ¿Cambios radicales o de procedimiento?. 2001. En línea: http://www.edudistan.com/ponencias7Garcia%20Aretio.html. Consultado 13/01/2006 IMBERNÓN, Francisco. La formación del profesor. Formar para innovar. Editorial Magisterio del Río de la Plata. Buenos Aires. 1996. __________. La profesión docente ante los desafíos del presente y del futuro. En MARCELO, C. La Función docente. Ed. Síntesis. Madrid. 2001. KNOWLES, M. S. [et al.]. Andragogy in Action. Applying modern principles of adult education. San Francisco: Jossey Bass. A collection of chapters examining different aspects of Knowles' formulation. 1984. LAVE, J. y WENGER, E. Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press. 1991. TEDESCO, Alicia Beatriz. La Educación a distancia y nuevas tecnologías: la formación de docentes críticos. En: Revista Iberoamericana de Educación. España. 2002. TÜNNERMANN BEMHEINN, Carlos. La Universidad latinoamericana ante los retos del siglo XXI. México. 287 p. 2003.

VELA VALDÉS, Juan. Los retos de la nueva universidad cubana. Conferencia magistral Pedagogía 2007. Palacio de Convenciones. La Habana. 2007.

Published

2011-01-29

How to Cite

Fonseca Pérez, J. J. ., Mestre Gómez, U., Bermúdez Laguna, F. A., Valdés Tamayo, P. R., & Barba Téllez, M. N. (2011). A PEDAGOGICAL MODEL FOR THE PERMANENT FORMATION OF THE UNIVERSITY STAFF. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 2(1), 1–24. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/35

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>