A PEDAGOGICAL MODEL FOR THE PERMANENT FORMATION OF THE UNIVERSITY STAFF
Keywords:
pedagogical model, investigation, university staffAbstract
This investigation has as an objective the establishment of a socio-educative syllabus for the sociological, psychological, and pedagogical permanent teleformation of teachers. It responds to the problem: insufficiencies that the teachers from the meso-universities (a revolutionary pedagogy whereby there is a representation of the university in all the boroughs of the province) in the boroughs in Las Tunas province manifest in the development of tasks as teachers in correspondence to the pedagogical model of universalizing the higher education, this affects the work they do. From practice point of view, it is offered a socio-educative syllabus, for permanent teleformation of teachers form the meso-universities according to the pedagogical model, which articulates the modalities of distance and week postgraduate education though the negotiation of knowledge and the usage of ICT. This model is based on the relations of structuring, constructing, collaborating, and feedback that are established among the components: guidance-teacher and virtual context for pedagogical teleformation; this will allow the active and responsible participation of the students in the construction of the content and in the formation of a curriculum in accordance to their needs, interests, and potentialities.
References
ADELL, J. y SALES, A. El Profesor on-line: elementos para la definición de un nuevo rol docente. Actas de EDUTEC99. Sevilla: Universidad de Sevilla. 1999 CASTELLS, Manuel. La Era de la información. Economía, sociedad y cultura. (3vols.). Alianza. Madrid. 1997. CASTRO LAMAS, Julio y BERNAZA R., G. Formación de posgrado y universalización de la universidad. Material en soporte magnético. 2004. USUBEL, D. Psicología Educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Editorial Trillas. México, 1978. CASTELLANOS, D. Educación, aprendizaje y desarrollo. En curso Pre-evento No. 16 del Congreso Internacional Pedagogía´2001. Editora ENPSES. Cuba, 2001. MARTÍ PÉREZ, José. Obras Completas. t. 8, p. 281. La Habana: Ed. Ciencias Sociales, 1975. MENA, M. La Educación a Distancia en América Latina. Editorial LC-ST-ICDE-UNESCO, 2004 SILVESTRE, M; ZILBERSTEIN, J. Enseñanza y aprendizaje desarrollador. Editorial CEIDE. México, 2000. VYGOSTKY, L. S. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Editorial Crítica. Barcelona., 1978. GARCÍA ARETIO, Lorenzo. Lo Que cambia y lo que no cambia en la educación a distancia de hoy. Sugerencias para su mejora. En: Revista Red Digital. No. 1, Enero. 2002.
___________. Formación a distancia para el nuevo milenio. ¿Cambios radicales o de procedimiento?. 2001. En línea: http://www.edudistan.com/ponencias7Garcia%20Aretio.html. Consultado 13/01/2006 IMBERNÓN, Francisco. La formación del profesor. Formar para innovar. Editorial Magisterio del Río de la Plata. Buenos Aires. 1996. __________. La profesión docente ante los desafíos del presente y del futuro. En MARCELO, C. La Función docente. Ed. Síntesis. Madrid. 2001. KNOWLES, M. S. [et al.]. Andragogy in Action. Applying modern principles of adult education. San Francisco: Jossey Bass. A collection of chapters examining different aspects of Knowles' formulation. 1984. LAVE, J. y WENGER, E. Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press. 1991. TEDESCO, Alicia Beatriz. La Educación a distancia y nuevas tecnologías: la formación de docentes críticos. En: Revista Iberoamericana de Educación. España. 2002. TÜNNERMANN BEMHEINN, Carlos. La Universidad latinoamericana ante los retos del siglo XXI. México. 287 p. 2003.
VELA VALDÉS, Juan. Los retos de la nueva universidad cubana. Conferencia magistral Pedagogía 2007. Palacio de Convenciones. La Habana. 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Juan José Fonseca Pérez, Ulises Mestre Gómez, Francisco Abad Bermúdez Laguna, Pedro Roberto Valdés Tamayo, María Nela Barba Téllez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.