THE MANAGEMENT PROCESS OF THE EDUCATION PROFESSIONAL IN THE SCIENTIFIC EDUCATIONAL ACTIVITY IN HIGH SCHOOL

Authors

  • Madelaine Reynosa Yero Instituto Preuniversitario Vocacional en Ciencias Exactas Luis Urquiza Jorge de Las Tunas.
  • Yolanda Catalina Peña Acosta Asesora de Ciencia y Técnica en la dirección Provincial de Educación en la provincia de Las Tunas.
  • Roberto Fernando Valledor Estevill Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey de Las Tunas.

Keywords:

scientific educational activity; professional activity of managing; professional pedagogic-managing activity.

Abstract

The Cuban society, as it is expressed in the Theses and Resolutions of the First Congress of the Communist Party of Cuba, in educational politics, aspires to the formation of prepared citizens to use the science and the technology in social benefit. It is needed a professional with a wide integral general culture, for which he should dominate the foundations of the scientific knowledge and the methods of scientific-educational investigation that allow him to solve the problems of the exercise of his profession, and has as a principle the linking of the theory with the pedagogic practice. The conception and development of this politics have been organized in the national, territorial e institutional levels. That´s why, in the current moments, the educational scientific activity is a process that requires of a high-level projection and planning to transform it into the strategic road that allows it to elevate the quality of the education. This work approaches the relationship among who participate in the managing and organization of the scientific educational activity in the preuniversity institution. To do this, it becomes necessary to understand that in education, contrary to the rest of the social activities, the direction process takes very peculiar characteristics that distinguish it to any other process, what indicates to focus toward it and its managing structure, the actions to consolidate this work and insert it in an auto-transformation process.

Author Biographies

Madelaine Reynosa Yero, Instituto Preuniversitario Vocacional en Ciencias Exactas Luis Urquiza Jorge de Las Tunas.

Licenciada en Educación en la especialidad Marxismo - Historia en el año 1999. Máster en Ciencias de la Educación, mención Educación Preuniversitaria en el 2008. Secretaria docente del Instituto Preuniversitario Vocacional en Ciencias Exactas Luis Urquiza Jorge de Las Tunas. Cuba.

Yolanda Catalina Peña Acosta, Asesora de Ciencia y Técnica en la dirección Provincial de Educación en la provincia de Las Tunas.

Profesora Titular. Asesora de Ciencia y Técnica en la dirección Provincial de Educación en la provincia de Las Tunas. Cuba. Graduada de Profesor de nivel superior en la especialidad de Química en 1982. Máster en Educación, mención Diseño curricular en 1998 y Doctora en Ciencias Pedagógicas desde el año 2005.

Roberto Fernando Valledor Estevill, Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey de Las Tunas.

Profesor Titular. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Investigador de la formación científica del profesional de la Educación. Especialista del Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey de Las Tunas. Cuba.

References

Alonso Rodríguez, S. H. (2002). El sistema de trabajo del MINED. Trabajo de grado. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana.

Arencibia Sosa, V. y otros. (2008). Apuntes de la actividad científica y postgraduada a la educación en valores. En Seminario Nacional para Educadores. pp. (24-27). La Habana.

Ceballo Rosales, M. (2002). Sistema de acciones para la formación del bachiller en los principios de la ética científica. Tesis presentada en opción al Título Académico de Máster en Educación. I.S.P. Pepito Tey. Las Tunas.

Chirino Ramos, M. V. y Sánchez Collazo, A. (2003). Metodología de la Investigación Educativa. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Chirino Ramos, M. V. y otros. (2005). El trabajo científico como componente de la formación inicial de los profesionales de la educación. La Habana: Órgano Editor Educación Cubana.

Cuba. Ministerio de Educación. (2004). El preuniversitario como Microuniversidad. En Software Pedagogía a tu alcance. Colección Futuro.

Cuba. Ministerio de Educación. (2013). Resolución Ministerial 30. Reglamento del Trabajo Metodológico del Ministerio de Educación.

Escalona Serrano, E. (2008). Estrategia de introducción de resultados en el ámbito de la actividad científica educacional. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. La Habana.

García Batista, G. y Addine Fernández, F. (2004). La formación investigativa del docente, un reto del nuevo milenio. En García Batista, G, Caballero Delgado E, Compiladores. Profesionalidad y práctica pedagógica. La Habana. Pueblo y Educación.

Sierra Salcedo, R. A. (1991). "Estrategia y alternativa pedagógica: dos exigencias en la dirección del proceso pedagógico". Material impreso. I.S.P.E.J.V. Facultad de Pedagogía. La Habana.

Published

2015-03-30

How to Cite

Reynosa Yero, M. ., Peña Acosta, Y. C., & Valledor Estevill, R. F. (2015). THE MANAGEMENT PROCESS OF THE EDUCATION PROFESSIONAL IN THE SCIENTIFIC EDUCATIONAL ACTIVITY IN HIGH SCHOOL. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(1), 19–31. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/339

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>