THE TREATMENT TO THE PLANNING OF THE TEACHING-LEARNING PROCESS IN THE HISTORICAL EVOLUTION OF CHEMISTRY DIDACTICS
Keywords:
planning, process, teaching-learning, didactic, Chemistry.Abstract
Planning is a determining stage in the direction of the teaching-learning process. In the initial training of the chemistry educator, the specific didactics concretes the theoretical and methodological bases for its treatment. These correspond to the requirements of the educational approach of the spheres of professional performance. Inasmuch as it is necessary to reveal the historical need that points to new approaches in the treatment of the planning of the teaching-learning process in chemistry. The objective of this article is to determine the behavior of the planning of the teaching-learning process of chemistry in the historical evolution of the discipline of Didactics of Chemistry. As a result, it was carried out the characterization of the treatment to the planning of the teaching-learning process in the Didactic Discipline of Chemistry, starting from the needs raised as demands in the adaptation to the context, the possibilities of adaptation to the context and the ways of realization. Research methods of a theoretical level were used, especially documentary analysis. Also, methods of the empirical level such as surveys and interviews, and procedures such as testimony. The trend in the demands on the planning of the teaching-learning process in chemistry reveals the involvement of the context in the achievement of the objectives of the process. There are increasing possibilities of adaptation to the context in contrast to the traditional forms of planning that respond to a didactic model centered on content.
References
Addine, R. (2006). Estrategia didáctica para potenciar la cultura científica desde la enseñanza de la Química en el preuniversitario cubano. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”, Ciudad de la Habana.
Álvarez, C. M. (1988). La Pedagogía como ciencia o epistemología. Ciudad de la Habana, material digital.
Álvarez, C. M. (1995). Una escuela para la excelencia. Santiago de Cuba, material digital.
Álvarez, R. M. (1997). Hacia un curriculum integral y contextualizado. Editorial Académica, La Habana.
Álvarez, C. M. (1999). El diseño curricular. Cochabamba, material digital.
Castellanos, D., Castellanos, B., Llivina, M. J. y Silverio, M. (2001). Hacia una concepción del aprendizaje desarrollador. Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”, La Habana
García, L., et al. (1976). Orientaciones metodológicas, Química 8º grado, Ed. Pueblo y Educación, La Habana.
Colectivo de Autores (1994) Didáctica Universitaria. Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior, CEPES. Universidad de La Habana.
Colectivo de Autores (1998). Los métodos participativos ¿Una nueva concepción de la enseñanza? Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior, CEPES. Universidad de La Habana.
Informe final del proyecto de investigación. Estrategia para el diseño curricular en el área de ciencias exactas en la Secundaria Básica._ Material en soporte electrónico, 2006.
Labarrere, G. y Valdivia, G. (1988). Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación.
MINED. (1982). Plan de Estudio Licenciado en Educación Especialidad Química. Curso Diurno, 5 años. República de Cuba.
MINED. (1990). Licenciatura en Educación Carrera Química Plan C. Editorial Pueblo y Educación.
MINED. (2010). Modelo del Profesional de la Educación, carrera licenciatura en educación Biología-Química.
MINED. (2012). Formación Laboral Investigativa. Programa de Disciplina. Licenciatura en Educación Matemática-Física Plan de Estudio "D", La Habana.
Quintana, R. (2010). El ideario educativo de Fidel Castro en la formación de maestros. Editorial Pueblo y Educación.
Rodríguez, L. (9 de junio de 2017). Nueve preguntas sobre el perfeccionamiento de la educación cubana. Granma, pp. 4-5.
Rojas, C. (1978). El trabajo independiente de los alumnos: su esencia y clasificación. Revista Varona, 1(1), 64.
Rojas, C., García, L. y Álvarez, A. (1990). Metodología de la enseñanza de la Química. Editorial Pueblo y Educación.
Velázquez, E. E. (2004). Las habilidades profesionales para la dirección del proceso docente educativo en la secundaria básica a partir de las ciencias naturales. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico “Frank País García”, Santiago de Cuba.
Yera, A. I. (2004). Estrategias de aprendizaje para el estudio de los conceptos de química en el preuniversitario. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico “Félix Varela y Morales”, Villa Clara.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Regla Ywalkis Borrero Springer, Juana López Toranzo, Michel Enrique Gamboa Graus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.