VALIDATION OF PROCEDURES FOR EXTENSION MANAGEMENT FROM THE EXPERIENCE VIVENCIAL PEDAGOGY

Authors

  • Dagneris Batista de los Ríos Universidad de Las Tunas
  • Yanet Trujillo Baldoquin Universidad de Las Tunas
  • Yoenia Virgen Barbán Sarduy Universidad de Las Tunas

Keywords:

University extension; pedagogic management; integral training.

Abstract

A method and its procedures are provided for the pedagogical management of university extension, which articulates the relationships between educational agents, the potential of the training contexts, the professional problems of each career, with the academic, investigative and labor processes. It is corroborated the feasibility of its application with the experiential pedagogical experience method, which evidences the transformations of the university extension process and its management, as well as the integral formation of the student.

Author Biographies

Dagneris Batista de los Ríos, Universidad de Las Tunas

Dr. C. Pedagógicas. Investigadora del Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas. Tiene publicaciones del tema en revistas indexadas, dirige el diplomado de formación posdoctoral.

Yanet Trujillo Baldoquin, Universidad de Las Tunas

Dr. C. Pedagógicas. Profesora del Departamento de Educación Laboral de la Universidad de Las Tunas. Tutora de tesis de doctorado y de maestrías. Dirige líneas en proyectos de investigación.

Yoenia Virgen Barbán Sarduy, Universidad de Las Tunas

Dr. C. Pedagógicas. Vicerrectora Primera de la Universidad de Las Tunas. Tutora de tesis de doctorado y de maestrías. Atiende los procesos de calidad a nivel de universidad.

References

Alarcón, R. (2015). Conferencia inaugural en el XIII Congreso Latinoamericano de Extensión

Universitaria. La Habana. Cuba.

Álvarez de Zayas, R. M. (1997). Hacia un currículo integral y contextualizado. Editorial Academia. La

Habana. Cuba.

Arteaga, F. (2016). La filosofía de la educación desde la obra martiana. Editorial EDACUN. Las Tunas.

Cuba.

Batista, T. (2005). Propuesta de gestión pedagógica del año académico. Metodología de instrumentación

en la carrera de Agronomía en la Isla de la Juventud. [Tesis doctoral]. Isla de la Juventud. Cuba.

Botero, C. A. (2009). Cinco tendencias de la gestión educativa. Revista Iberoamericana de Educación. No.

/2. Colombia.

Congreso Universidad 2014. (2014). Relatoría del XII Taller Internacional de Extensión Universitaria. La

Habana. Cuba.

Del Valle Blohm, N. C. (2009). La gestión de la cultura extensionista desde las instituciones de Educación

Superior. [Tesis doctoral].Santiago de Cuba. Cuba.

Gainza, M., Paz, A. (2011).Fundamentos teóricos desde la extensión universitaria en el proceso de

formación de los profesionales pedagógicos en el contexto de la universalización. Cuadernos de

Educación y Desarrollo. Vol.3 No. 27. España.

González, M., y González, G. R. (2013). ¿Extensión universitaria, proyección social o tercera misión?

Una reflexión necesaria. Revista Congreso Universidad. Vol. II. No. 2. Editorial Universitaria Félix

Varela. Cuba.

Published

2018-09-24

How to Cite

Batista de los Ríos, . D. ., Trujillo Baldoquin, Y., & Barbán Sarduy, Y. V. (2018). VALIDATION OF PROCEDURES FOR EXTENSION MANAGEMENT FROM THE EXPERIENCE VIVENCIAL PEDAGOGY . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(3), 117–128. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/777

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>