PEDAGOGICAL PROFESSIONAL ATTITUDES FORMATION IN UNIVERSITY EDUCATION
Keywords:
professional training, pedagogical attitudes, pedagogical model.Abstract
The paper derives from a research project concern with professional guidance. Its central objective is to model the process of pedagogical professional attitudes formation by university professors in Cuba. The model includes three subsystems: pedagogical attitude portraying, contextualizing and problematizing. Likewise, the concepts of “educative situation”, “professional assistance” and “pedagogical attitudes” are defined. Those notions are distinguishing the model from the traditional approach. Among the pedagogical attitudes described the reader might find those attitudes of interdisciplinary, collaborative attitudes and professional self-appraisal. A description of the career and year staff responsibility in personality development, namely the formation of attitudes is provided.
References
Álvarez, C.M. (1999). Didáctica. La escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación. Fuentes, H.C. (2008). La formación de los profesionales en la contemporaneidad. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente. Centro de Estudio “Manuel F. Gran”.
Horruitiner, P. (2009). La universidad Cubana: modelo de formación. La Habana: Editorial Universitaria del Ministerio de Educación Superior.
Casaña, A. (1984). Las actitudes: Antecedentes históricos y una orientación actual de su estudio. En: PSICOLOGÍA DE LA PERSONALIDAD (pp. 182- 204). La Habana: Ciencias Sociales. Casales, J.C. (2004). Conocimientos Básicos de Psicología Social. Selección de Lectura. La Habana: Félix Varela. González, F. (1989). Psicología principios y categorías. La Habana: Ciencias Sociales. González, D.J. (2003) El concepto de personalidad. En: Moreno MJ. PSICOLOGÍA DE LA PERSONALIDAD. SELECCIÓN DE LECTURAS (pp. 7-20). La Habana: Pueblo y Educación. Álvarez, R.M. (1997). Hacia un currículum integral y contextualizado. Tegucigalpa: UNANH. Báxter, E. (2003). ¿Cuándo y cómo educar en valores? La Habana: Pueblo y Educación. Daudinot, I. (2011). A propósito de las actitudes… (Artículo) UCP “José de la Luz y Caballero”. Holguín: Centro de Estudios en Investigaciones Educacionales. Martínez, S. Y Herrera, J.I. (2012). (Ponencia). El docente universitario y su actitud hacia la labor formativa. En: Universidad 2012. 8vo Congreso Internacional de Educación Superior. La Habana: Educación Cubana.
Colunga, S. y García, J. (2007). Algunas variantes de concreción de los modelos teóricos: las estrategias, las metodologías y los programas de intervención educativa. (en línea). Disponible en: www.monografias.com [Consultado el 3 de mayo de 2011] Marimón, J.A., y Guelmes, E. (2011). Aproximación al modelo como resultado científico. En: De Armas Ramírez, N. RESULTADOS CIENTÍFICOS EN LA INVESTIGACIÓN EDUCATIVA (pp.8-21). La Habana: Pueblo y Educación. Sierra, R.A. (2008). Modelación de la dirección del proceso pedagógico. Modelo pedagógico. En: ESTRATEGIA PEDAGÓGICA SU DISEÑO E IMPLEMENTACIÓN (pp. 57-68). La Habana: Pueblo y Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Estrella Rosa Viamontes Pelegrín, Silvia Colunga Santos, Jorge García Ruiz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.