Special education conceptions on the educational inclusion of students with ADHD in elementary schools
Keywords:
Educational inclusion; Diversity; Disorder; School organization; Flexibility.Abstract
This article analyzes how conceptions about the attention to students with special educational needs evolved in the pedagogical process of elementary school, with the aim of determining the regularities and trends in the historical evolution of these conceptions about the attention to students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), supported by the genetic deduction method in the historical-logical study. Thus, in this analysis, a gap is opened in the pedagogical process of the elementary school and the theoretical confusions in the educational inclusion of students with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD) are exposed.
Downloads
References
Ainscow, M. (2000). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva (Index for inclusion) Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros educativos. Versión al castellano
American Psychiatric Association (1995). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (DSM-IV). United States.
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th edición). Arlington: American Psychiatric Publishing. pp. 59-65. ISBN 978-0-89042-555-8. Recuperado de: https://es.m.wikipedia.org/wiki/Especial:FuentesDeLibros/978-0-89042-555-8
Borges Rodríguez. S. A., y Orosco Delgado. M. (2014) Inclusión educativa y educación especial un horizonte singular y diverso para igualar las oportunidades de desarrollo. La Habana: Educación cubana.
_____________________ (2014). Pedagogía y Educación Especial en el debate actual de la atención educativa y los procesos inclusivos en Colectivo de Autores: Actualidad en la atencion educativa a los educandos y adolescentes con necesidades educativas especiales. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.
Castellanos Pérez, R. M. y otros (2013). Fundamentos de psicología, segunda parte. Texto para estudiantes de las carreras Licenciatura en Educación Especial y Logopedia. La Habana: Pueblo y Educación.
Galdós Sotolongo, S. A., y Hernández Pérez. C. (2003). Inclusión de los educandos con necesidades educativas especiales. valor metodológico del enfoque histórico cultural. La Habana
Pérez González, J. C., Fuentes Sordo, O. E. y Requeiro Almeida, R. (2013) Pedagogía 2013, Curso 8. Organización escolar. Retos y perspectivas. La Habana: Educación Cubana (2012)
Leyva Fuentes, M. (2014). Manual del psicopedagogo escolar. La Habana: Pueblo y Educación.
Zaldívar Guzmán Y. (2018) La inclusión educativa de los escolares con trastorno del espectro de autismo en la educación primaria. Tesis Doctoral Inédita: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas
Ávila Garcés, E. O (2021) La inclusión de educandos con discapacidad intelectual en el contexto de la educación primaria. Tesis Doctoral Inédita: Universidad de Las Tunas.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2025 Carlos Manuel Campo Ramos, Alicia Reyes Díaz, Lázara María Varona Moreno

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.









































