PROXIMAL DEVELOPMENT ZONE AS THE BASIS OF DEVELOPMENTAL PEDAGOGY

Authors

  • Michel Enrique Gamboa Graus

Keywords:

Developmental pedagogy; social interaction.

Abstract

This article deals with the essence of proximal development zone as the basis of developmental pedagogy. Here Vigotskian ideas were presented that decisively influence the thought curriculum, the real, the unseen, null, hidden, as well as the taught and learned. On this occasion the idea that human development can be explained in terms of social interaction was displayed. This was done by highlighting theoretical insufficiencies not revealed so far, such as the help of others more advantaged; revealing new contents to already existing concepts, such as the irregular scope of the development zones of each student and the distances between them; and coherently inserting new concepts to their conception, such as the proximal development zone of groups, teachers, administrators and parents.

Author Biography

Michel Enrique Gamboa Graus

Licenciado en Educación, especialidades Matemática-Computación y Lenguas Extranjeras (Inglés). Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas, Cuba.

References

Aguiló, A. (2006). Carácter y acierto en el vivir: 100 relatos y reflexiones sobre la mejora personal (Vol. 12). Palabra.

Brito, H. y González, V. (1987). Psicología general para los institutos superiores pedagógicos. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

Castellanos, D. y otros (2001). Educación, aprendizaje y desarrollo. En memorias del Congreso Internacional PEDAGOGÍA´2001. La Habana.

Cruz, A. y Gamboa, M. E. (2005). Actividades alternativas para favorecer la realización de un aprendizaje desarrollador a través de las clases de Matemática en los estudiantes de Educación Secundaria. Boletín de la Sociedad Cubana de Matemática y Computación, 3(1).

Gamboa, M. E. (2012). Enfoque vigotskiano del curriculum en la Pedagogía contemporánea. Unidades didácticas contextualizadas. Saarbrucken, Alemania: Editorial Académica Española.

Gamboa, M. E., Carmenates, O. A. y Amat, M. (2010). El legado de Vigotsky en la profesión educativa. Opuntia Brava, 2(2).

Gamboa, M. E. y Carmenates, O. A. (2011). Influencia del pensamiento vigotskiano en el nivel micro del diseño curricular. Opuntia Brava, 3(1).

Leontiev, A., Luria, A. R., & Vigotsky, L. S. (2004). Psicología y pedagogía (Vol. 99). Ediciones AKAL.

Meza, L. G., Suárez, Z. y García, P. (2010). Actitud de maestras y maestros hacia el trabajo cooperativo en el aprendizaje de la matemática. Revista Electrónica Educare, 14(1), 113-129.

Vigotsky, L. S. (1988). Interacción entre enseñanza y desarrollo. Selección de Lecturas de Psicología de las Edades I, 3.

Published

2019-12-24

How to Cite

Gamboa Graus, M. E. . (2019). PROXIMAL DEVELOPMENT ZONE AS THE BASIS OF DEVELOPMENTAL PEDAGOGY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(4), 33–50. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/910

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 > >>