METHODOLOGICAL ALTERNATIVE FOR THE SYSTEMIC CONCEPTION OF THE EVALUATION OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION
Keywords:
Evaluation; integrating evaluation; system.Abstract
Learning evaluation is a component of the formation process and a way to increase it effectiveness, it also constitute a necessity of Cuban University Education and one of the most polemic points to take into account, becoming at the same time as a way to contribute to the actualization of the Cuban Economic Model, as it is in the political guides 151 and 154, where is established the elements to take into account in the case of the teaching learning process. It is a conception which has been developing it structure since the Methodological Teaching Guide 95/1977, with an accumulative – quantitative approach due to the development of the precedent periods to a qualitative – integrator as it is established in the present Methodological Teaching Guide 210/2007. Nevertheless, in the different stated methodological documents there is not a way that guide professors how to conceive an integral evaluation, thus the objective of this article is to propose a Methodological alternative for the systemic conception in the evaluation of learning process in Cuban University Education, specifically in students that study of economic sciences.
References
Addine, F. y col. (comp.) (2007). Didáctica: teoría y práctica. Segunda edición. La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2007. Álvarez De Zayas, C. (1999). Pedagogía como ciencia. La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 1999. Castellanos, D. y col. (2005). Aprender a enseñar en la escuela, una concepción desarrolladora. La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2005.
CUBA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN SUPERIOR.(2008). Plan de Estudio “D”. Carrera Licenciatura en Economía. C. Habana. 2008 (soporte electrónico) CUBA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN SUPERIOR. Modelo del Profesional. Carrera Licenciatura en Economía. C. Habana.s/a (soporte electrónico) CUBA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN SUPERIOR. (2007). Resolución 210/07 “Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico en la Educación Superior. (soporte electrónico) Ginoris, O. (comp.). (2009). Fundamentos didácticos de la Educación Superior Cubana. Selección de lecturas. Editorial Félix Valera, La Habana. 2009 González, M. (2000). La evaluación del aprendizaje en la enseñanza universitaria. La Habana, 2000 Horruitiner, P. (2008). “La Universidad Cubana: El Modelo de Formación”, Editorial Universitaria, 2008 PCC. (2011). Lineamientos de la política económica y social del partido y la revolución. La Habana: VI Congreso del PCC, 2011. Lucena, M. (2013). “Estrategia para renovar las concepciones y prácticas de la evaluación del aprendizaje en cursos de licenciatura en Ciencias de la Universidad Estatal de piauí, en Brasil”. Revista Cubana de Educación Superior , No. 2, 2013 Ortiz, E Y Mariño, M. (2004). “La Clase Metodológica Instructiva en la Educación Superior Cubana”, Revista Pedagógica Universitaria, Vol 9, No. 1, Cuba. 2004 Pérez González, O.; R. Portuondo Padrón Y González Maitland. (2000). La evaluación del aprendizaje en la Educación Superior. Camagüey, 2000. 96 p
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Maikel Yero Domínguez, Adelaida Almaguer Álvarez, Ana Argelia Bello Rodríguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.