GENETIC CONCEPTION OF THE LEARNING DIRECTION OF HISTORY

Authors

  • Elsa María Suárez Riera Centro Universitario Municipal de Buey Arriba. Universidad de Granma
  • Melquiades Mendoza Pérez Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga
  • Cesar Enrique Calvopiña León Universidad Técnica de Cotopaxi. Extensión La Maná

Keywords:

genetic conception, learning direction; History.

Abstract

The genetic conception of the direction of the learning of history is constituted in a theoretical-praxiological construct that tries to help to understand the transformational, progressive and cyclical movement of the direction of the learning of history as a multidimensional totality, that has as transformational summum the interaction Cultural in formative contexts and stands as a viable alternative to generate training and development of historical culture.

Author Biographies

Elsa María Suárez Riera, Centro Universitario Municipal de Buey Arriba. Universidad de Granma

Master en Educación. Docente del Centro Universitario Municipal de Buey Arriba. Universidad de Granma. Cuba.

Melquiades Mendoza Pérez, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Facultad de Ciencias Humanas y Educación. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. Ecuador

Cesar Enrique Calvopiña León, Universidad Técnica de Cotopaxi. Extensión La Maná

Magíster. Carrera de Educación. Universidad Técnica de Cotopaxi. Extensión La Maná. Ecuador

References

Barrero, D. (2009). Modelo de gestión del proceso de formación sociotecnológica de posgrado del ingeniero en ejercicio profesional. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba.

Carretero, Á. E. (2001). Imaginarios sociales y crítica ideológica. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias. España.

Fuentes, H., Matos, E., Montoya. J (2007). El proceso de investigación científica orientado a la investigación en Ciencias Sociales. Guaranda, Ecuador.

Guilli, M., (1998). “Critica de la Ley de la Negación de la Negación.” Biblioteca Virtual. CUJAE. La Habana.

López, A, (2004). “Teoría General de los Sistemas.” En: pachy@bbs.frc.utn.edu.ar (24 de junio, 2006)

Matos, E., Montoya, J y Fuentes, H. (2007). Eje y niveles epistémicos de la construcción científica, en CEES “Manuel F. Gran”, Universidad de Oriente.

Matos, E. (2010). Metodología para la construcción del texto científico en el proceso de formación de investigadores, Universidad Técnica de Machala de Ecuador.

Mendoza, M. (2004): “Alternativa para la dirección didáctica del proceso de formación del profesional de la educación”. Tesis de doctorado.

Fuentes, H. (2007) “Concepción y Teoría Holístico Configuracional: una alternativa epistemológica en la construcción del Conocimiento científico”. Editorial MEGACENT. Cuba.

Published

2017-08-31

How to Cite

Suárez Riera, . E. M. ., Mendoza Pérez, M., & Calvopiña León, C. E. (2017). GENETIC CONCEPTION OF THE LEARNING DIRECTION OF HISTORY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(3), 231–242. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/640

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)