THE METHODOLOGY. NEED FOR THE PERMANENT TRAINING OF THE PROFESSOR OF GEOGRAPHY

Authors

  • Yudmila Labrada García Universidad de Oriente. SEDE Frank País García. Santiago de Cuba
  • Adaris Parada Ulloa Universidad de Oriente. SEDE Frank País García. Santiago de Cuba
  • Librada García Leyva Universidad de Oriente. SEDE Frank País García. Santiago de Cuba

Keywords:

methodology; permanent formation; professional discharge; contents.

Abstract

The objective of the investigation is to expose the main ideas about of the need of use the methodology as scientific resultant, in the permanent process of formation of the professor who teaches Geography, as a via for to elevate their professional discharge in the treatment didactic to the contents of the local Geography. The investigation is developed in the Third Front municipality and offers the phases and actions developed for moments that conform the methodology, as answer to the needs theoretic- methodological of the professor, in correspondence with the advance technological scientific that its produce and with the exigency of the actual Cuban school.

Author Biographies

Yudmila Labrada García, Universidad de Oriente. SEDE Frank País García. Santiago de Cuba

Licenciada. Profesora Auxiliar. Profesora de Geografía. Representante de la carrera Biología-Geografía del Departamento de Ciencias Naturales. Centro Universitario Municipal III Frente Oriental. Universidad de Oriente. SEDE Frank País García. Santiago de Cuba. Cuba.

Adaris Parada Ulloa, Universidad de Oriente. SEDE Frank País García. Santiago de Cuba

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Profesora de Geografía. Decana de la Facultad de Educación en Ciencias Naturales y Exactas Universidad de Oriente. SEDE Frank País García. Santiago de Cuba. Cuba.

Librada García Leyva, Universidad de Oriente. SEDE Frank País García. Santiago de Cuba

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Profesora de Química del departamento de Ciencias Naturales de la Facultad de Educación en Ciencias Naturales y Exactas Universidad de Oriente. SEDE Frank País García. Santiago de Cuba. Cuba.

References

Addine, F. (1999). Formación permanente del docente en Cuba. Curso pre-evento Pedagogía ’99. La Habana, [s.n.].

Armas, N. (2003). Aproximación al estudio de la metodología como resultado científico. Instituto Superior Pedagógico Félix Varela.

Barraqué, G. (1991). Metodología de la Enseñanza de la Geografía; Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

Benítez, R. (2010). Recomendaciones metodológicas para la interpretación de tablas y mapas especializados en la Geografía local. Tesis de Maestría. Santiago de Cuba.

Carnero, M. (1999). Los métodos activos en la enseñanza de las ciencias. La Habana, Editorial Academia.

Cuétara, R. (2004). Hacia una didáctica de la Geografía Local. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana. p. 6

Pérez, C.E. y otros. (2002). Didáctica de la Geografía. Selección de temas. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

Pérez, F.A. y otros. (2009). Desempeño profesional del docente: desafío a las transformaciones en la escuela de hoy. La Habana: ICCP.

Saínz, C. (2007). Propuesta teórico-metodológica para el estudio de las ciénagas o pantanos de la localidad en la enseñanza de la geografía escolar. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Las Tunas.

Published

2016-12-02

How to Cite

Labrada García, Y. ., Parada Ulloa, A., & García Leyva, L. (2016). THE METHODOLOGY. NEED FOR THE PERMANENT TRAINING OF THE PROFESSOR OF GEOGRAPHY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(3), 225–236. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/506

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.