PROCEDURE FOR THE MANAGEMENT BY LABOR COMPETENCES IN THE TRANSTUR LAS TUNAS BRANCH
PROCEDIMIENTO PARA LA GESTIÓN POR COMPETENCIAS LABORALES
Keywords:
process; management; labor competencies; performanceAbstract
This article presents the report of the investigation carried out in the Transtur Branch, Las Tunas belonging to the Ministry of Tourism on the procedure to guarantee an adequate management by labor competencies and an efficient performance of its workers. It manifests in the entity inadequacies in the management by labor skills of this entity, which limits the performance of the workers. Its objective is to propose a design of a job profile model for job skills. To do this, an extensive bibliographic search was carried out on material and digital media that constitute necessary references for the theoretical understanding of the problem to be solved. Methods such as analysis-synthesis, interviews, document analysis and direct observation that led to obtaining results were used for the foundation and proposal in the research. A brief characterization of the entity was carried out, general and specific indicators were finally determined based on the labor competencies established in previous studies carried out in the entity. The study analyzed the main theoretical references and the methods commonly described in the literature for the design of competency profiles. A procedure was applied for the design of profiles by competencies in the Transtur Las Tunas Branch. As a result of the research, the design of a competency profile was obtained, which contributes to improving training, performance evaluation, specifically, competency management.
References
Alles M. (2011). Dirección estratégica de Recursos Humanos. Gestión por competencias. 2ª Edición. Granica.
Consejo de ministros de la República de Cuba. (2014). DECRETO No. 326 (Ley No.116 Código de Trabajo). www.gacetaoficial.gob.cu
Chiavenato, I. (2008). Administración de Recursos Humanos. Editorial Mc Graw Hill.
Díaz L. (2008). Perfeccionamiento de capacitación para los cuadros y trabajadores de la organización CIMEX. (Tesis de doctorado, Instituto Superior Politécnico José Antonio Echevarría).
Gamboa, M.E. (2019). Libro Excel EsComDE como recurso para medir la Competencia de Dirección en Educación. Boletín Redipe, 8(3), 149-184.
Gamboa, M.E., Castillo, Y. y Parra, J.F. (2019). Caracterización de la competencia de dirección en educación para el ejercicio pedagógico en el escenario educativo tunero. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6(3).
Gamboa, M.E., Castillo, Y. y Parra, J.F. (2020). Medición de la Competencia de Dirección en Educación. El ejemplo de Las Tunas. Mundo Fesc, 10(s1), 145-155.
Gamboa, M.E., Castillo, Y. y Parra, J.F. (2021). Procedimiento para la gestión de información en función de la administración escolar. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(3).
Gamboa, M.E. y Parra, J.F. (2019). Recursos para investigar sobre Competencia de Dirección en Educación. Ejemplos de buenas prácticas en su aplicación. OmniScriptum Publishing Group, Mauritius: Editorial Académica Española.
Gómez, C. M. y Mendoza, L. K. (2013). Modelo de Gestión por Competencias para la empresa ACMED S.A.S. Cartagena - Colombia: Universidad de Cartagena.
Guerrero, A. J. (2014). Gestión del talento Humano basado en Competencias. México: Universidad Autónoma de Querétaro.
González, Y. (2010). Los procesos de formación y capacitación de recursos humanos en el Sector Cooperativo. http://www.capacitacion-recursos-humanos2.cu
McClelland, D. C. (2001). Testing for Competence Rather than for "Intelligence". The American Psychologist.
Norma Cubana NC 3000: 2007. Sistema de Gestión Integrada de Capital Humano - Vocabulario, La Habana: Oficina Nacional de Normalización.
Parra, J.F., Gamboa, M.E. y González, M. (2019). Competencia de dirección en educación. Aproximación teórica y realidad. OmniScriptum Publishing Group, Moldova: Editorial Académica Española.
Parra, J.F., Gamboa, M.E. y González, M. (2021). Pautas del directivo competente. Procedimientos de dirección en Educación. OmniScriptum Publishing Group, Moldova: Editorial Académica Española.
Parra, J.F., Gamboa, M.E., Miguel, J., Santiesteban, Y. y González, M. (2019). La competencia de dirección en educación: algunas consideraciones epistemológicas generales en los umbrales del siglo XXI. Grupo Editorial de la Universidad de Las Tunas, Las Tunas: Editorial Académica Universitaria.
Pérez, R.L., Barly, L. y Gamboa, M.E. (2021). Estrategia para la formación de la Competencia de Dirección en Educación en Institutos Preuniversitarios Vocacionales de Ciencias Exactas. Didasc@lia: Didáctica Y Educación, 12(1), 269-284.
Pérez, R.L., Gamboa, M.E. y Barly, L. (2020). Competencia de Dirección en Educación en el Instituto Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas de Las Tunas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(1), 104-125.
Rendón, M. J. (2017). Procedimiento para el control metodológico de FORMATUR Escuela Ramal del Turismo, a los Centros de Capacitación del MINTUR. (Tesis de Diplomado en Administración Pública. Centro Nacional de Superación Bancaria).
Reynosa, M., Quintero, Y. y Gamboa, M.E. (2021). Procedimiento para el desarrollo de la innovación educativa como Competencia de Dirección en Educación. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 12(3), 204-228.
Vázquez, N. y Gamboa, M.E. (2013). Competencia profesional pedagógica de profesores tuneros de Matemática y Física para enseñar en países anglófonos. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 4(7), 180-204.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2021 Elizabeth Peña Hernández, Luis Zaldivar Henriquez, Rosa María García López
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.