THE DESIGN OF PEDAGOGICAL PROJECTS OF UNIVERSITY CAREERS: A PROPOSAL IN THE ANGOLAN CONTEXT

Authors

  • Diaki Mateus Afonso Martins
  • Irela Margarita Paz Domínguez
  • Librada García Leyva

Keywords:

Curriculum; Higher-level education; Degree program.

Abstract

The process of elaboration and execution of the pedagogical career projects, is an opportunity to innovate and raise the quality of studies in higher education centers, however, in the higher-level institutions in Angola, there are inadequacies in the curriculum design process and its implementation. This article, presents a theoretical methodological proposal for the design of pedagogical projects of university careers in the Angolan context, which integrates training actions and recommendations for the treatment of various topics in the improvement and adaptation of the curricular design. Different methods of the theoretical, empirical and mathematical-statistical level were used for the study and the proposal made. The relevance of the scientific result, its quality and topicality that responds to the demands of Angolan higher education were verified.

Author Biographies

Diaki Mateus Afonso Martins

Lic. en Educación Pedagogía-Psicología. Master en Educación. Universidad Metodista de Angola.

Irela Margarita Paz Domínguez

Lic. en Educación Pedagogía-Psicología. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Centro de Estudios Pedagógicos “Manuel F. Gran”. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Oriente.

Librada García Leyva

Profesora Nivel Superior de Química. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Centro de Estudios Pedagógicos “Manuel F. Gran”. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Oriente.

References

Addine y otros (2006). Diseño y desarrollo curricular: Curso Maestría en Educación. IPLAC. Habana

Afonso, D. (2019). Propuesta teórico - metodológica para el diseño de proyectos pedagógicos de carreras universitarias en el contexto angolano. Tesis de Maestría. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Afonso, D; García, L y Paz, D (2019). Importancia de la educación física en los proyectos pedagógicos de la educación superior angolana. Revista Arrancada. Cuba. Vol.19, núm.35, enero-junio, 2019; págs. 3-17.

Álvarez, M y otros. (2004). Interdisciplinariedad: Una aproximación desde la enseñanza aprendizaje de las ciencias. Cuba: Pueblo y Educación.

Barbosa, M. (2014). A avaliação institucional no Ensino Superior em Angola como mecanismo de gestão da qualidade: tendencias e lógicas subjacentes. Recuperado de www.aforges.org/.../12-MMendes_Avaliacao-no-ensino-superior.

Beltrán, G. (2017). La importancia del diseño curricular en la institución educativa, Ecuador.

Castillo, C. (2002). Metodología para el diseño de la disciplina integradora Formación Pedagógica General. Tesis en opción del grado académico de Máster en Educación, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. La Habana.

República de Angola. (2016). Decreto Presidencial Lic. No. 17/16 I Serie No. 170. Lei de Base do Sistema de Educação e Ensino: Diário da República. Luanda, Angola.

Díaz, B. (2010). Metodología básica de diseño curricular, Descripción general de la metodología básica de diseño curricular para la educación superior. Recuperado de (www. blogger. com).

Fiallo, J. (2001). La interdisciplinariedad en el currículo: ¿Utopía o realidad? Brasil, UESPI.

García, L y otros. (2015). Bases teóricas y metodológicas del perfeccionamiento del sistema de educación. Concepción curricular de la escuela cubana. (CD-ROM) MEMORIAS DEL CONGRESO INTERNACIONAL DE PEDAGOGÍA. Curso 17. La Habana. Sello editor Educación Cubana. Ministerio de Educación. ISBN 978-959-18-82- 3

García, L. y otros (2018): Relación didáctica-diseño curricular en el contexto de la universalización de la educación superior. (CD-ROM) EN MEMORIAS DEL XI TALLER CIENTÍFICO NACIONAL DE UNIVERSALIZACIÓN DE LA EDUCACIÓN SUPERIOR Y DESARROLLO LOCAL. Holguín. ISBN 978-959-16-4156-4.

Licea, D. (2000). La interdisciplinariedad en las Ciencias Sociales. Santiago de Cuba.

Ministerio do Ensino Superior. (2016). Modelo para elaboração do projecto pedagógico do curso (PPC). República de Angola

Otero, J. (2000). Algunos elementos sobre el diseño curricular. Universidad Pedagógica Enrique José Varona. Habana

Perera, F. (2000). La formación interdisciplinaria de los profesores de ciencias: un ejemplo ene l proceso de enseñanza aprendizaje de la Física. Tesis doctoral. La Habana.

Sacristán, G. (2005). El Currículum. España: Octava Edición. Recuperado de: www.monografias.com/trabajo6/his/his.shtml.

Hernández, R. (2010). Metodología de la Investigación. 5ta edición: Mc Graw Hill. Educación. México DF.

Strydom W. y otros. (2012). Um perfil do Ensino Superior na África austral, Perspectiva Regional: Volume 1: Joanasburgo.

Published

2020-09-02

How to Cite

Afonso Martins , D. M. ., Paz Domínguez , I. M. ., & García Leyva, L. . (2020). THE DESIGN OF PEDAGOGICAL PROJECTS OF UNIVERSITY CAREERS: A PROPOSAL IN THE ANGOLAN CONTEXT. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(5), 148–161. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/977

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Monográfica Especial

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.