A DIDACTIC APPROACH TO THE INTRODUCTION OF THE BASIC ELECTRONICS IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF THE PHYSICS
Keywords:
Abilities; Didactic; Physics; Electronics.Abstract
When valuing some critical analyses of investigations about the social importance of the development of investigative abilities in the teaching-learning process of the physics, and under the general hypothesis that it’s possible to integrate notions of the electronics in physics classes, a didactic approach to the introduction of basic elements of the modern electronics is carried out. The analysis begin from several theoretical sources of investigation and is considered a specific group of hypothesis that imply the necessity to know the ideas and more frequent learning obstacles. It’s sought to favor the linking of students and professors with the physics of semiconductors; whose applications are indispensable for the scientific and technological progress.
References
Álvarez de Zayas, C. Didáctica. La escuela en la vida.__ La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 1999.
Benarroch, A. 2000. Del modelo cinético-corpuscular a los modelos atómicos. Reflexiones didácticas. Alambique Didáctica de Las Ciencias Experimentales, 23, pp. 95-108
Boylestad, R. L. (2009). Electrónica: teoría de circuitos y dispositivos electrónicos. PEARSON EDUCACIÓN. México. ISBN 978-607-442-292-4.
Buty, C., Tiberghien, A. y Le Maréchal J. F. (2004). Learning hypotheses and an associated tool to de-sign and to analyse teaching–learning sequences. Journal of Science Education, 26(5),pp. 579-604.
Chevallard Y. (1997). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Grupo editor Aique. Localizable en: http://www.terras.edu.ar/biblioteca/11/11Dide_Chevallard_Unidad_...pdf
Enseñanza de las ciencias. (2011). Física de semiconductores en la enseñanza básica de la electrónica: primeros pasos de un proceso de transposición didáctica. García-Carmona, Antonio y Criado, Ana M. Universidad de Sevilla. Disponible en: https://ddd.uab.cat/pub/edlc/edlc_a2011v29n1p89.pdf [Consultado el 7 de febrero de 2020].
Lenin, V. (1979). Cuadernos Filosóficos. La Habana: Editora Política. 1979.
Márquez, A. 1990. Algunas consideraciones teórico metodológicas para el tratamiento de las habilidades. En soporte magnético. ISP. Frank País García. Santiago de Cuba.
Pierret, R. F. (1994). Fundamentos de semiconductores 2. Ed. USA: Addison-Wesley Iberoamericana.
Tsaparlis, G., & Papaphotis, G. (2002). Quantum-Chemical Concepts: Are They Suitable for Secondary Students? Chemistry Education Research and Practice, 3(2), 129–144. Localizable en: http://doi.org/10.1039/B2RP90011D
Vygotsky, L. E. (1995). Pensamiento y lenguaje. Teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Buenos Aires: Ediciones Fausto.
Wittmann, M. C., Steinberg, R. N. y Redish, E. F. (2002). Investigating student understanding of quantum physics: spontaneous models of conductivity. American Journal of Physics, 70(3), pp. 218-226
Zeghbroeck, B. (2004). Principles of semiconductor devices. Disponible en http.//pece-www.colorado.edu/bart~/book/
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 José Arturo Peña Pérez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.