THE MEANS OF WORK AND THE PROFESSIONALIZATION OF THE TEACHER OF LABOR EDUCATION

Authors

  • Yanet Trujillo Baldoquín
  • Yadira de la Caridad Ávila Aguilera
  • Víctor Manuel Cortina Bover

Keywords:

Teaching-learning aids, work tools, professionalization

Abstract

Professionalization is a requirement in the Teacher Education Model of the Bachelor In Education specializing in Labor Education and it is typified by its technological, labor, economic and pedagogical culture. This paper addresses the role of work tools in the elaboration of teaching-learning aids in the discipline Constructive Process. A proposal of methodological recommendations is made for the use of work tools where each one of the components of the process of teaching learning is analyzed in its relation with these. This discipline, due to its eminently technological character, required an analysis that would allow the professionalization of the contents that would reveal the relationship that exists between the science of production and the teaching profession. It is an experience that has been applied since 2014, and it has been perfected in correspondence with the results acquired during its implementation; which endorses its pertinence and effectiveness. There have been evident transformations in teachers and students, in terms of knowledge, skills and performance and the teaching-learning process of the discipline has been enriched as well.

Author Biographies

Yanet Trujillo Baldoquín

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora de Didáctica de la Educación Superior y de manera particular de la Educación Laboral. Investigadora del Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas. Experiencia como tutora en doctorado en Ciencias Pedagógicas. Con más de 20 años de experiencia en la Educación Superior.

Yadira de la Caridad Ávila Aguilera

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Directora de Tecnología Educativa de la Universidad de Las Tunas. Investigadora de Tecnología Educativa. Con excelentes tutorías en esta área del conocimiento. Profesora del claustro de doctorado en Ciencias Pedagógica.

Víctor Manuel Cortina Bover

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Vicerrector de La formación del profesional de la Universidad de Las Tunas. Investiga en el área de la formación del profesional de la Educación, con una amplia experiencia en tutorías de doctorado.

References

Balance de trabajo metodológico de la carrera Educación Laboral. Departamento Educación Laboral. Universidad de las Tunas. Cuba. 2017.

León Hernández, V. E. (2008). La profesionalización, análisis tendencial dentro del cuerpo categorial de la pedagogía y la didáctica, en http://www.monografias.com/trabajos33/profesionalizacion/profesionalizacion.shtml.[Consultado marzo 2012]

MARX, C. (2002). El Capital: Tomo I. Ed. Pueblo y Educación. La Habana, Cuba.

MES. (2016). Plan de Estudio E. Carrera Educación Laboral. Año 2016. La Habana. Cuba.

MES. (2016). Plan de Estudio E. Carrera Educación Laboral. Año 2016. Programa de la Disciplina Proceso Constructivo. La Habana. Cuba.

Morales, M. M., Borroto, M. (2012). Didáctica de la Educación Tecnológica y Laboral. Editorial: Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana. Cuba.

PCC (2016). Lineamientos de la Política Económica y Social al VII Congreso del PCC. Cuba.

Trujillo, Y., Ávila, Y. (2018). Publicado en el libro Ciencia e Innovación tecnológica, vol. II, en el capítulo Ciencias Pedagógicas. Procedimientos para el empleo de los medios de trabajo en la disciplina Proceso Constructivo: su contribución a la profesionalización docente. Coedición Editorial Académica Universitaria-opuntia Brava. Las Tunas, Cuba.

Published

2019-12-24

How to Cite

Trujillo Baldoquín, Y. ., Ávila Aguilera, Y. de la C., & Cortina Bover, V. M. (2019). THE MEANS OF WORK AND THE PROFESSIONALIZATION OF THE TEACHER OF LABOR EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(4), 171–182. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/920

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)