THE PREPARATION FOR SCHOOL MANAGEMENT DURING INITIAL TEACHERS TRAINING: HISTORICAL ANALYSIS
Keywords:
preparation, preparation for the school management; initial teachers trainingAbstract
The historic logical study that gives the appearance of being relating to the status of the preparation process for the school management during the initial teacher training at the Cuban universities was delimited in three periods. At the same time, they circumscribed four indicators: a) the conception of the initial teachers training, b) the intentionality of the preparation for the school management in the curricular design of the initial teacher training, c) the contents that process it, and d) the forms that are utilized for his implementation. The realized analysis allows identifying as general tendencies that: 1) Although advanced itself gradually toward an awareness on the need to discuss this preparation like contents of the initial teachers training in its curricular modeling, it was not considered as a general explicit objective and kept exaggerating the paper, that, in such sense, have the preparation for the management of the educational process of the students, considering itself like condition enough to exercise the management of another processes and activities successfully in the educational the context of the institution and, 2) In the initial teachers training, in a process where advances and backward movements have taken place in, contents subjects of extracurricular study and actions have been introduced , which contents are in favor of the preparation for the school management, but curricular that extend throughout all of the components of the model of training has not yet gotten the consideration of this formative space like a curricular strategy and have an effect on the totality of students.
References
Brito, J. y Plasencia, A. (2011). Realidad y perspectiva de las competencias para el ejercicio directivo en Cuba. En Gairín, J. y Castro, D. (Comp.), Competencias para el Ejercicio de la Dirección de Instituciones Educativas. Reflexiones y Experiencias en Iberoamérica. Serie Informes nº 3. (pp.67-78). Santiago: Red de Apoyo a la Gestión Educativa. Recuperado de: http://www.redage.org
Fernández, M. (2002). Formar para la dirección escolar: Por qué, cuándo, cómo... Revista de currículum y formación del profesorado, 6(1–2), p.6 Recuperado de: http://www.ugr.es/~recfpro/rev61COL2.pdf
Fernández, M. (2006). Acceso y formación para la dirección escolar. La formación inicial para la dirección. Universidad de Huelva. Recuperado de: http://www.formaciónparaladirecciónescolar.es
Gómez, A. M. (2010). La formación inicial para la dirección escolar como impulso para conseguir una dirección competente en Andalucía (tesis doctoral). Departamento de Educación. Universidad de Huelva, España.
Guerra, M. (2012). Análisis crítico de la presencia de contenidos de Dirección Educacional en el plan de estudios de la carrera de Educación Primaria. Ejercicio en opción a la categoría docente superior de profesor titular. Disciplina Fundamentos Pedagógicos de la Educación. Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”. Holguín, Cuba.
Mestizo, E.I. (2016) Nunca pensé en ser directora. La incidencia de la formación inicial en el liderazgo directivo, desde la perspectiva de los directivos. Revista Iberoamericana de Educación. 70(enero-abril).Recuperado de http://www.rieoei.org
Parra, J. F. (2013). Evolución histórica de los planes de estudios y análisis disciplinar en el contexto de las asignaturas de dirección científica educacional. Ejercicio en opción a la categoría docente superior de profesor titular. Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey. Las Tunas, Cuba.
Partido Comunista de Cuba (1997). Resolución Económica del V Congreso. Periódico Granma del 7 de noviembre.
Valiente, P. (2004). Análisis crítico de la presencia de contenidos de Dirección Educacional en la Disciplina Formación Pedagógica General para las carreras de las facultades de Profesores Generales Integrales y Educación Media Superior. Ejercicio en opción a la categoría docente superior de profesor titular. Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”. Holguín, Cuba.
Valiente, P. (2005). Política y dirección educacional. Departamento de Dirección Científica, Material docente. Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero. Holguín, Cuba.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 José Javier Del Toro Prada, Pedro Valiente Sandó, Roberto Doimeadios Martínez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.