METHODOLOGICAL ALTERNATIVE FOR THE SYSTEMIC CONCEPTION OF THE EVALUATION OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION

Authors

  • Maikel Yero Domínguez Universidad de Las Tunas
  • Adelaida Almaguer Álvarez Universidad de Las Tunas
  • Ana Argelia Bello Rodríguez Universidad de Las Tunas

Keywords:

Evaluation; integrating evaluation; system.

Abstract

Learning evaluation is a component of the formation process and a way to increase it effectiveness, it also constitute a necessity of Cuban University Education and one of the most polemic points to take into account, becoming at the same time as a way to contribute to the actualization of the Cuban Economic Model, as it is in the political guides 151 and 154, where is established the elements to take into account in the case of the teaching learning process. It is a conception which has been developing it structure since the Methodological Teaching Guide 95/1977, with an accumulative – quantitative approach due to the development of the precedent periods to a qualitative – integrator as it is established in the present Methodological Teaching Guide 210/2007. Nevertheless, in the different stated methodological documents there is not a way that guide professors how to conceive an integral evaluation, thus the objective of this article is to propose a Methodological alternative for the systemic conception in the evaluation of learning process in Cuban University Education, specifically in students that study of economic sciences.

Author Biographies

Maikel Yero Domínguez, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación. Master en Dirección. Profesor Auxiliar. Universidad de Las Tunas. Las Tunas. Cuba.

Adelaida Almaguer Álvarez, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Química. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Universidad de Las Tunas. Las Tunas. Cuba.

Ana Argelia Bello Rodríguez, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Historia y Ciencias Sociales. Master en Dirección. Profesora Auxiliar. Universidad de Las Tunas. Las Tunas. Cuba.

References

Addine, F. y col. (comp.) (2007). Didáctica: teoría y práctica. Segunda edición. La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2007. Álvarez De Zayas, C. (1999). Pedagogía como ciencia. La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 1999. Castellanos, D. y col. (2005). Aprender a enseñar en la escuela, una concepción desarrolladora. La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2005.

CUBA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN SUPERIOR.(2008). Plan de Estudio “D”. Carrera Licenciatura en Economía. C. Habana. 2008 (soporte electrónico) CUBA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN SUPERIOR. Modelo del Profesional. Carrera Licenciatura en Economía. C. Habana.s/a (soporte electrónico) CUBA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN SUPERIOR. (2007). Resolución 210/07 “Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico en la Educación Superior. (soporte electrónico) Ginoris, O. (comp.). (2009). Fundamentos didácticos de la Educación Superior Cubana. Selección de lecturas. Editorial Félix Valera, La Habana. 2009 González, M. (2000). La evaluación del aprendizaje en la enseñanza universitaria. La Habana, 2000 Horruitiner, P. (2008). “La Universidad Cubana: El Modelo de Formación”, Editorial Universitaria, 2008 PCC. (2011). Lineamientos de la política económica y social del partido y la revolución. La Habana: VI Congreso del PCC, 2011. Lucena, M. (2013). “Estrategia para renovar las concepciones y prácticas de la evaluación del aprendizaje en cursos de licenciatura en Ciencias de la Universidad Estatal de piauí, en Brasil”. Revista Cubana de Educación Superior , No. 2, 2013 Ortiz, E Y Mariño, M. (2004). “La Clase Metodológica Instructiva en la Educación Superior Cubana”, Revista Pedagógica Universitaria, Vol 9, No. 1, Cuba. 2004 Pérez González, O.; R. Portuondo Padrón Y González Maitland. (2000). La evaluación del aprendizaje en la Educación Superior. Camagüey, 2000. 96 p

Published

2017-04-25

How to Cite

Yero Domínguez, M. ., Almaguer Álvarez, A., & Bello Rodríguez, A. A. (2017). METHODOLOGICAL ALTERNATIVE FOR THE SYSTEMIC CONCEPTION OF THE EVALUATION OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(5), 127–136. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/675

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)