THE REDESIGN OF THE CURRICULUM OF THE ECONOMY CARREER. EXPERIENCES IN ECONOMICS FACULTY OF THE ULEAM

Authors

  • Miguel Escalona Reyes Universidad de Holguín “Oscar Lucero Moya”
  • Robert Alfredo Pilozo Cedeño Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Eulogio Wilfrido Figueroa Pico Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Keywords:

Curriculum development; higher education; professional training.

Abstract

The Ecuadorian university is immersed in a perfecting process, where the state has assumed fundamental challenges in this respect; experienced changes ranging from the evaluation and certification of institutions of higher education to the accreditation, all of which must meet the requirements set by the bodies of higher education. However, to achieve these objectives, the careers of different universities should enhance their curricula, so that meet the current needs and interests of society and country. For the career of Economics, the process is being developed at national level; through an academic network that includes all universities in the country have this academic offer. However, each faculty has led this process taking into account their particularities, exchanging criteria and results in the network; in this article, it shown some of the fundamental aspects for the redesign of this career, which have been the result of this process in the Eloy Alfaro Lay University of Manabí.

Author Biographies

Miguel Escalona Reyes , Universidad de Holguín “Oscar Lucero Moya”

Licenciado en Educación Especialidad Matemática Computación, Máster en Didáctica de la Matemática, Profesor Titular. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Facultad Informática Matemática, Universidad de Holguín “Oscar Lucero Moya”, Cuba.

Robert Alfredo Pilozo Cedeño, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Economista, Profesor Titular Principal, Especialista en Diseño Curricular por Competencias. Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Eulogio Wilfrido Figueroa Pico, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Economista, Profesor Titular Principal, Magister en Administración de Empresas

References

Aldana, G. M. (2012). La formación investigativa: su pertinencia en pregrado. Revista Virtual Universidad Católica del Norte. ISSN-0124-5821 (en línea): www.ucn.edu.co

Aldana, G. M. y Joya, N. S. (2011). Actitudes hacia la investigación científica en docentes de metodología de la investigación. Tabula Rasa. Bogotá - Colombia, No.14: 295-309, enero-junio 2011. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1794-24892011000100012&script=sci_abstract

Cerda, H. (2007). La investigación formativa en el aula: la pedagogía como investigación. Bogotá, D.C: Cooperativa Editorial Magisterio, 2007. 220 p.; 24 cm. Edición; 1a ed.

Cobo, C. y Moravec, J. (2011) Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. www.aprendizajeinvisible.com

Constitución de la República del Ecuador (2008). Decreto Legislativo 0. Registro Oficial 449 de 20-oct-2008. http://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Drexler, W. (2010). The networked student model for construction of personal learning environments: Balancing teacher control and student autonomy. Australasian Journal of Educational Technology, vol. 26. No. 3. 2010. www.ascilite.org.au/ index.php/AJET/article/view/1081

Larrea, E. (2014) “El currículo de la Educación Superior desde la complejidad sistémica”. En http://www.ces.gob.ec/regimen-academico/plan-de-acompanamiento/taller-dia-01?download=609:el-curriculo-de-la-educacion-superior-desde-la-complejidad-sistemica

Ley Orgánica de Educación Superior (2010). www.ces.gob.ec/descargas/ley-organica-de-educacion-superior?download=67:ley-organica-de-educacion-superior

Lora, E. y Ñopo, H. (2009) La formación de los economistas en América Latina. Revista de análisis económico, 2009 - SciELO Chile. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-88702009000200003

Misas, G. (2004) La educación superior en Colombia: análisis y estrategias para su desarrollo. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá.

Pacheco, L. (2009). Capacitação e desenvolvimento de pessoas/Training and people development. Fonte: Rio de Janeiro; FGV. 144 p. tab, ilus.

Plan Nacional del Buen Vivir, 2013-2017. http://www.buenvivir.gob.ec/

Rediseño curricular, (2015). Avances del rediseño curricular de la carrera de economía ULEAM. http://carreras.uleam.edu.ec/economia/avances-rediseno-curricular/

Remolina G. (2003) Universidad e investigación, relaciones y responsabilidades. VII Congreso de Investigación. Bogotá: Universidad, 2003.

Sayous, N. (2007). La investigación científica y el aprendizaje social para la producción de conocimientos en la formación del ingeniero civil. Revista Ingeniería, vol. 11, núm. 2, mayo-agosto, 2007, pp. 39-46. Universidad Autónoma de Yucatán. Mérida, México. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46711205

Siemens, G. (2010) Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. En Conectados en el ciberespacio. Roberto Aparici. Editorial UNED. Madrid 2010. www.uned.es/publicaciones

Tejeda, R. Sánchez, P. (2012). Las competencias profesionales en los contextos universitarios. Editorial Mar Abierta. Ecuador.

Published

2016-03-03

How to Cite

Escalona Reyes , . M. ., Pilozo Cedeño, R. A., & Figueroa Pico, E. W. (2016). THE REDESIGN OF THE CURRICULUM OF THE ECONOMY CARREER. EXPERIENCES IN ECONOMICS FACULTY OF THE ULEAM. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(1), 53–68. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/456

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.