PEDAGOGIC MODEL OF THE TEACHER TRAINING PROCESS FOR THE INTRODUCTION OF EDUCATIONAL SCIENTIFIC RESULTS IN TEACHING PROCESS

Authors

  • Oneida Oquendo Núñez Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”. Las Tunas
  • Hernán Feria Ávila Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”. Las Tunas
  • Karelis Licea Álvarez Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”. Las Tunas

Keywords:

Professional preparation; scientific results; introduction of results.

Abstract

The introduction of educational scientific results is considered a process that, among other advantages, optimize time and human and material resources in solving professional problems. This process has been studied by several authors, who have formed a valuable body of theory and practical solutions to the implementation of results. However, there are still some aspects to continue to improve, such as the development of skills and attitudes, which together with the experience, competence conform inherent to their profession. In that direction this work marched, issued as a task of the institutional project. Documents that are generated during the various stages of the introduction of results, indicators are proposed with a corresponding valuation scale and evaluation categories relate.

Author Biographies

Oneida Oquendo Núñez, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”. Las Tunas

Profesor Asistente. Licenciada en Educación. Máster en Educación. Docente de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”. Las Tunas. Cuba.

Hernán Feria Ávila, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”. Las Tunas

Profesor Titular. Licenciado en Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Docente de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”. Las Tunas. Cuba.

Karelis Licea Álvarez, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”. Las Tunas

Licenciada en Educación. Docente de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”. Las Tunas. Cuba.

References

Arteaga, F. (2010). Conferencia del doctorado curricular “Estudio y funciones de la Filosofía de la Educación”.

Bunge, M. (1972). La investigación científica, su estrategia y filosofía. La Habana, Cuba: Editorial de Ciencias Sociales.

Fernández, A.M. (2001). Sobre la noción de competencia comunicativa. Breve marco teórico. Centro de Estudios Educacionales, Universidad Pedagógica Enrique José Varona, La Habana.

García, G. (2004). “El trabajo metodológico en la escuela cubana. Una perspectiva actual”. En: F, ADDINE Y OTROS. Didáctica teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

García, G. (2006). Maestría en Ciencias de la Educación. Fundamentos de la Metodología de la investigación educativa. La Habana, Cuba: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño.

MARX. C. Obras Completas. La Habana, Cuba: Editorial de Ciencias Sociales; s/f.

MINED. (1998). Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente, La Ciencia y la Innovación Tecnológica en Cuba, marzo.

MINED. (2002). III Seminario nacional para educadores. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. 2002.

MINED. (2005). Centro de Estudios Educacionales de la UCP.” Enrique José Varona”.

MINED. (2010). Resolución Ministerial 150. Reglamento de Trabajo Metodológico. La Habana.

MINED. (2014). Resolución Ministerial 200. Reglamento de Trabajo Metodológico. La Habana.

Pérez, L., Chávez, J.A., Keeling, M. El resultado científico-educativo: Sus variantes. Órbita Científica [seriada en línea] 2010.may-jun; 16(58) Disponible en URL: http://www.ucpejv.rimed.cu. Consultado el 15 de Abril de 2014.

Polo, R. (2007). Actividades metodológicas para el desarrollo de la creatividad en los profesionales de Química de la Educación Preuniversitaria. Tesis en opción al título académico de Máster en Ciencias de la Educación. Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Tey”.

Ramírez, I. (2010). Concepciones generales sobre la evaluación del efecto de la introducción de resultados científicos de la investigación educacional, Matanzas.

Valledor, R. (2008). Temas de metodología de la investigación educacional. Las Tunas.

Valledor, R. (2014). El resultado de la investigación educacional como contenido y como método para el perfeccionamiento de la formación del profesional de la educación. Conferencia metodológica.

Vygotsky, L. (1982). Pensamiento y lenguaje. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

Published

2015-07-01

How to Cite

Oquendo Núñez, . O. ., Feria Ávila, H., & Licea Álvarez, K. (2015). PEDAGOGIC MODEL OF THE TEACHER TRAINING PROCESS FOR THE INTRODUCTION OF EDUCATIONAL SCIENTIFIC RESULTS IN TEACHING PROCESS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(2), 1–16. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/358

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)