This is an outdated version published on 2022-01-31. Read the most recent version.

PEDAGOGICAL CONCEPTION FOR THE LABOR TRAINING OF STUDENTS IN THE FACULTY OF PHYSICAL CULTURE AND SPORTS OF HOLGUÍN

Authors

  • David Alberto Machín Pérez Facultad de Cultura Física Universidad de Holguín
  • Guillermina Virginia Zaldívar Cordón profesor
  • Yoel Ortiz Fernández Facultad de Cultura Física de Holguín

Keywords:

recreación física; formación laboral; tareas docentes integradora

Abstract

The Physical Recreation Discipline in the Physical Culture career is a potentiator of sociocultural conditions, therefore it must contribute significantly to the job training of future professionals in physical activity and sport. At present, the need to contribute to said training has been demonstrated through the use of empirical and theoretical methods: survey, observation, interviews, synthetic analytical, inductive deductive, among others, allowed to determine difficulties with the appropriation, consolidation and contextualization of the contents academics in research teaching practice. The research proposes a pedagogical model and a methodological strategy that investigates problem teaching, integrative teaching tasks, internal and community teaching practice and training contexts as ways to contribute to the job training of students from the Discipline of Physical Recreation.

Author Biographies

David Alberto Machín Pérez, Facultad de Cultura Física Universidad de Holguín

Licenciado en Cultura Física, MSc. en Cultura Política Profesor Auxiliar.

Yoel Ortiz Fernández, Facultad de Cultura Física de Holguín

Licenciado en Cultura Física. Doctor en Ciencias de la Cultura Física Profesor Titular

References

Alarcón, R. (2013) Retos de la educación superior en Cuba. Intervención del ministro de Educación Superior en Jornada de Pedagogía 2013. La Habana.

Alvarado, D. (2021). Beneficios del trabajo en equipo durante la formación académica entre áreas de la salud. 6(20). http://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/oai

Castellanos, D. (2002). Aprender y enseñar en la escuela. La Habana, Cuba. Editorial Pueblo y Educación.

Castro, A. (2019). El entrenamiento de acciones de equilibrio defensivo por líneas, en el equipo provincial de fútbol femenino en Holguín. Tesis en opción al título master en pedagogía del Deporte y la Cultura Física. Facultad de Cultura Física. Holguín.

Del Sol, J. L., Hernández, Y. y Arteaga, E. (2014). Un recurso didáctico para la integración de conocimientos en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias exactas: las tareas integradoras. Universidad y Sociedad [seriada en línea], 6(4), 39-47. http://rus.ucf.edu.cu/

Falcón, A. H., González, C. Y., Fajardo, j. R. y Silot, L. M. (2020). Los problemas abiertos y la tarea integradora en la enseñanza de las ciencias. Roca, 17(1) https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca

Fiallo, J. (2004): La interdisciplinariedad: un concepto “muy conocido”. En: Interdisciplinariedad. Una aproximación desde la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Gonzáles, G. L, Contreras, V, Hidalgo, L, Valle, M., López, V., Jiménez, B., Urquijo, H. y Pedraza, G. (2021). Tareas docentes integradoras para estudiantes del área de salud. Journal of Development, 2(2), 3576-3585.

Lage, M. R., Rojo, C. V., Fernández, B. D. C. y García, L. M. P. (2018). Propuesta de procedimientos para elaborar tareas integradoras en asignaturas de la carrera Medicina. Gaceta Médica Espirituana, 20(3). http://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/1628

Lopez, G. A., Castro, N. y Baute, M. (2017). La tarea docente integradora. caso optimización del plan de producción. Revista Universidad y Sociedad, 99(1), 120-128. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-

Mateo, J. L. (2012). La Formación de Competencias Profesionales para la educación del tiempo libre en los estudiantes universitarios de Cultura Física. (Tesis doctoral) Universidad de ciencias de la cultura física y el deporte “Manuel Fajardo” Facultad de Holguín.

Ortiz, F. Y., Pérez M. D. A., Bueno S. A. (2019). La práctica docente interna en la asignatura recreación básica, vínculda con la tercera edad. Editorial académica Libro Ciencia e Innovación Tecnológica Vol XIII

Rangel-Carreño, T. L. Lugo-Garzón, I. K. y Calderón, M. E. (2018). Revisión bibliográfica de equipos de trabajo: enfoque cuantitativo, características e identificación de variables que afectan la eficiencia. Ingeniería Solidaria, 14(24). doi: https://doi.org/10.16925/in.v14i24.2164

Rodríguez. U. (2019). Metodología para el proceso de evaluación integradora en la disciplina Recreación Física de la carrera Licenciatura en Cultura Física. (Tesis doctoral) Universidad Central. “Marta Abreu” de Las Villas.

Published

2022-01-31

Versions

How to Cite

Machín Pérez, D. A. ., Zaldívar Cordón, G. V., & Ortiz Fernández, Y. . (2022). PEDAGOGICAL CONCEPTION FOR THE LABOR TRAINING OF STUDENTS IN THE FACULTY OF PHYSICAL CULTURE AND SPORTS OF HOLGUÍN. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(1), 171–189. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1301

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.