THE INTEGRATION OF NATIONAL SECURITY AND DEFENSE KNOWLEDGE IN INITIAL TRAINING OF PRESCHOOL EDUCATION GRADUATES
LA INTEGRACIÓN DE SABERES DE SEGURIDAD Y DEFENSA NACIONAL
Keywords:
Preschool education, training, ways of actionsAbstract
This research addresses the general foundations of the importance and social need for the development of professional ways of action related to the Security and Defense of the Cuban nation, in the initial training process of the Preschool Education professional. This training responds to that of an educator who provides comprehensive educational care to children from 0-6 years of age, for which the comprehensive preparation of the professionals of this career is required, committed to the future progress of the country and to the solution, through their personal and professional initiatives, of the problems that arise in their sphere of action. Its objective is the elaboration of systematic actions, contextualized to the object of the profession for the integration of knowledge of the Discipline Preparation for Defense with the rest of the career that allow the development of professional performance ways in initial training process of the graduate in Preschool Education. All this through the implementation of the Preparation for Defense strategy and the development of scientific-methodological work in terms of strengthening these ways of action. The results achieved in the students of the Bachelor's Degree in Preschool Education of the University of Las Tunas, where the research was applied, were satisfactory, which is reflected in their ways of professional performance, ascertained in a strong scientific-technical preparation and solid development of their ethical, professional and moral values tinged by a high social commitment to the defense of the country.
References
Acosta, M., García, J. y Bacardí, F. (2016). La evaluación integradora en función del modo de actuación profesional pedagógico. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 7(5), 33-44.
Addine, R. (2006). Estrategia Didáctica para potenciar la cultura científica desde la enseñanza de la Química en el preuniversitario cubano (Tesis de Doctorado). Instituto Superior Enrique José Varona, La Habana, Cuba.
Arteaga, F., Gamboa, M.E. y Cortina, V.M. (2015). La universidad contemporánea en la perspectiva ética y estética martiana. En A.C. Ramos (Presidencia), Taller de Universalización de la Universidad. Simposio llevado a cabo en el Evento provincial del Congreso Internacional de Universidad 2016, Las Tunas, Cuba.
Blanco, A. (2001). Introducción a la Sociología de la Educación. La Habana, Cuba. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona.
Borrero, R.Y. y Gamboa, M.E. (2016). La dirección de la gestión didáctica en la disciplina principal integradora de las carreras pedagógicas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 7(5), 13-32.
Cantor, J.F., y Altavaz, A.C. (2019). Los modelos pedagógicos contemporáneos y su influencia en el modo de actuación profesional pedagógico. Revista Científico Metodológica (68).
Cardoso, R. (1999). La formación integral del estudiante universitario. Revista Pedagogía Universitaria, (35), 21-26.
Castillo, Y. y Gamboa, M.E. (2020). Unidades Didácticas para Matemáticas con carácter interdisciplinario. Los sistemas de representación interdisciplinar en Educación Preuniversitaria. OmniScriptum Publishing Group, Mauritius: Editorial Académica Española.
Constitución de la República de Cuba (2019). La Habana, Cuba: Editora Política.
Chávez, J. (2008). Acercamiento a la Pedagogía General. La Habana, Cuba. Pueblo y Educación.
Gamboa, M.E. (2012). Enfoque vigotskiano del curriculum en la Pedagogía contemporánea. Unidades didácticas contextualizadas. Saarbrucken, Alemania: Editorial Académica Española.
Gamboa, M.E. (2019). La Zona de Desarrollo Próximo como base de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(4), 30-50.
Gamboa, M.E., Carmenates, O.A. y Amat, M. (2010). El legado de Vigotsky en la profesión educativa. Opuntia Brava, 2(2).
Gamboa, M.E. y Carmenates, O.A. (2011). Influencia del pensamiento vigotskiano en el nivel micro del diseño curricular. Opuntia Brava, 3(1).
González, F. (1982). Formación de ideales morales en los adolescentes. En Algunas cuestiones del desarrollo moral de la personalidad. La Habana, Cuba. Pueblo y Educación.
Horruitiner, P. (2013). La labor educativa desde la dimensión curricular. Pedagogía Universitaria, 5(1).
Lenin, V. I. (1979). Cuaderno Filosófico. La Habana, Cuba: Editora Política
Molina, J. e Illán, N. (2008). Educar para la diversidad en la escuela actual: una experiencia práctica de integración curricular. Sevilla: MAD Eduforma.
Mora, K.M., Santiesteban, Y. y Gamboa, M.E. (2020). El modo de actuación profesional médico del estudiante de medicina en formación inicial. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(6), 271-295.
Pelegrino, C.M. (2019). Una metodología para la formación inicial del modo de actuación profesional pedagógico desde la perspectiva de la cotidianidad. Varona Revista Científico Metodológica, (68).
Quesada, R. (2014). Transformaciones de la educación superior en Cuba y el modelo pedagógico de la disciplina preparación para la defensa. La Habana, Cuba. Ed. Félix Varela.
Reyes, J. I. (2002). Acerca de los problemas teóricos y metodológicos del aprendizaje. ISP Pepito Tey, Las Tunas, Cuba.
Smith, M. y Gamboa, M. E. (2020). El contenido formativo de la OPP: ejemplos de su implementación en la formación inicial del profesional de la educación de Lenguas Extranjeras en Cuba. OmniScriptum Publishing Group, Mauritius: Editorial Académica Española.
Torres, J. (1994). Globalización e interdisciplinariedad: el curriculum integrado. Madrid, Morata.
Vigotsky, L. S. (1996). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona, España: Editorial Crítica.
Yoppiz, Y., Cruz, A. y Gamboa, M.E. (2014). La interdisciplinariedad de la Matemática y las asignaturas de la especialidad en las carreras de Ciencias Técnicas. En V.M. Cortina (Presidencia), Las didácticas generales y especiales. Simposio llevado a cabo en el I Foro de Integración Técnico-Pedagógico FORINTUNAS 2014, Las Tunas, Cuba.
Downloads
Published
Versions
- 2021-04-01 (2)
- 2021-03-31 (1)
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2021 Michel Enrique Gamboa Graus, Vianka Yudina Méndez García, Carlos Luis Fernández Martínez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.