INTERDISCIPLINARY TEACHING MANAGEMENT OF MATHEMATICAL FUNCTIONS IN PRE-UNIVERSITY EDUCATION

Authors

  • Yurixander Castillo Rojas Departamento de Educación Preuniversitaria de la Dirección Provincial de Educación. Las Tunas
  • Michel Enrique Gamboa Graus Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Keywords:

Mathematics; Education; Didactics; functions.

Abstract

The learning of mathematical functions is based on the use of representations, their applications and solving life problems from the corresponding interdisciplinary relations. However, on many occasions this magic is lost in schools due to the uncertainty of teachers to adequately organize their teaching management. Such a position, besides being negative, is very de-motivating. The objective of this article was aimed at serving as a reference pattern for the training we accomplish with Mathematics teachers of Pre-University Education in the province of Las Tunas, in order to solve the manifestations of insufficiencies that occur at this educational level. The essence is to guide them in the teaching-learning process of Mathematics, keeping in mind the interdisciplinary relationships. This makes it possible to provide teaching coherence, based on relationships between these three organizers, so that there is a significant interconnection. Thus, this topic would be considered as a promoter of the relationships with those addressed in other subjects.

Author Biographies

Yurixander Castillo Rojas, Departamento de Educación Preuniversitaria de la Dirección Provincial de Educación. Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Matemática-Computación. Master en Ciencias de la Educación.

Michel Enrique Gamboa Graus, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidades Matemática-Computación y Lenguas Extranjeras (Inglés). Doctor en Ciencias Pedagógicas. 

References

Acosta, S., Gort, M., Quintana, A., Báez, L., García, L., González, C., . . . Domínguez, O. (2014). Matemática 8vo grado. La Habana: Pueblo y Educación.

Álvarez, M., Almeida, B. y Villegas, E. (2014). El proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática. Documentos metodológicos. La Habana: Pueblo y Educación.

Ballester, S, García, J. E., Almeida, B., Álvarez, M. M., Rodríguez, M., González, R. A., … y Púig, N. (2019). Didáctica de la Matemática (Soporte digital). Tomo I.

Campistrous, L., Miyar, O., Naredo, R., Rivero, H., Montes de Oca, E., y Durán, A. (1989). Matemática 10mo Grado. La Habana: Pueblo y Educación.

Castillo, Y. y Gamboa, M. E. (2016). Relaciones interdisciplinarias de las ciencias a partir de la Matemática en la Educación Preuniversitaria. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 7(5), 131-154.

Castillo, Y., Gamboa, M. E. y Borrero, R. Y. (2017) La enseñanza de la Matemática a partir de sus relaciones interdisciplinarias en la Educación Preuniversitaria. Innovación Tecnológica, 23(2).

Castillo, Y. y Gamboa, M. E. (2019). Unidades didácticas interdisciplinarias como alternativa para el diseño del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática. Innovación Tecnológica, 25, 9-18.

_______ (2020a). Funciones Matemáticas y su Didáctica para Docentes de Educación Media. Representaciones, aplicaciones y relaciones interdisciplinarias como organizadores de coherencia didáctica. OmniScriptum Publishing Group, Mauritius: Editorial Académica Española.

_______ (2020b). Unidades Didácticas para Matemáticas con carácter interdisciplinario. Los sistemas de representación interdisciplinar en Educación Preuniversitaria. OmniScriptum Publishing Group, Mauritius: Editorial Académica Española.

Cruz, A. y Gamboa, M. E. (2020). Medios de enseñanza y aprendizaje para la Geometría en la formación de profesores de Matemática. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(2), 289-313.

Fernández, H., Gamboa, M. E. y Rodríguez, M. (2016). Geogebra: un medio eficaz en la enseñanza de las funciones reales de una variable real. En M. Mesa (Presidencia), Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la educación básica. Simposio llevado a cabo en la XVI Convención y Feria Internacional Informática 2016, La Habana, Cuba.

_______ (2017). Medios dinámicos para tratamiento didáctico de contenidos geométricos de Fundamentos de la Matemática Escolar. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 8(5), 305-329.

Fernández, H., Gamboa, M. E., Rodríguez, M. y Alfonso, O. (2016). La Geometría asistida por Geogebra. Boletín Redipe, 5(2), 63-70.

Fernández, I., Riveros, V., y Montiel, G. (2017). Software educativo y las funciones matemáticas. Una estrategia de apropiación. Omnia, 23(1), 9-19.

Gamboa, M. E. (2006). Aprendizaje y enseñanza de la matemática tomando como bases sus aplicaciones prácticas. In VI Congreso Internacional Virtual de Educación.

_______ (2007). El diseño de unidades didácticas contextualizadas para la enseñanza de la Matemática en la Educación Secundaria Básica. Tesis doctoral en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Las Tunas.

_______ (2018). Utilidad de las matemáticas y sus implicaciones didácticas. Recuperado de http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3907

_______ (2020). Escala estadística y software para evaluar coherencia didáctica en procesos de enseñanza-aprendizaje de Matemáticas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(1), 140-165.

Gamboa, M. E. y Borrero, R. Y. (2017). Influencia de los organizadores del curriculum en la planificación de la contextualización didáctica de la Matemática. Boletín Redipe, 6(1), 90-112.

Joaquim, O., Gamboa, M. E. y Fonseca, J. J. (2017). Las funciones lineales a partir de las acciones mentales de la teoría de Galperin. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 4(2).

Santos, H. E. y Gamboa, M. E. (2017). El tratamiento propedéutico del concepto función en sexto grado de la enseñanza primaria. Innovación Tecnológica, 23.

Yoppiz, Y., Cruz, A., Gamboa, M. E. y Osorio, G. (2016). Alternativa didáctica para contribuir al perfeccionamiento de la planificación del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática en la carrera Licenciatura en Educación Matemática-Física. Boletín Redipe, 5(5), 147-164.

Published

2020-09-30

How to Cite

Castillo Rojas, Y. ., & Gamboa Graus, M. E. . (2020). INTERDISCIPLINARY TEACHING MANAGEMENT OF MATHEMATICAL FUNCTIONS IN PRE-UNIVERSITY EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(3), 299–324. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1007

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 > >>