CRITERIA TO MEASURE MOTIVATION TO UNIVERSITY STUDENTS AS FUTURE MATHEMATICS TEACHER

Authors

  • Betty Dalinda Margarita Bravo Andrade Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extensión Chone
  • Maydelin Tamayo Batista Secundaria Básica Rafael Orejón Formet
  • Joel Antonio Pinargote Jiménez Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extensión Chone

Keywords:

Motivation; Mathematics teaching-learning process; Learning srategies; Educational formation.

Abstract

The article carries out a proposal to solve a problem in the career of Licentiate in Pedagogy of Experimental Sciences of the Lay University “Eloy Alfaro” of Manabí, referred to the motivation of the learning of Mathematics and Algebra. This is a problem that has caused reprehensions and abandonment of the career, due to the traditional transmisive procedures. For such a reason, this article, after a process of theoretical inquiry, the author, proposed a scale of valuation of the motivation degree for the study of Mathematics because of the use of methods and techniques of pedagogical scientific investigation. Everything, corroborated empirically, denotes its feasibility and its possibility of being put into practice in the teaching-learning process of the referred career, to make decisions that benefit its formative process.

Author Biographies

Betty Dalinda Margarita Bravo Andrade, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extensión Chone

Master en Ciencias, Profesora, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extensión Chone.

Maydelin Tamayo Batista, Secundaria Básica Rafael Orejón Formet

Máster en Ciencias, Profesora de la Secundaria Básica Rafael Orejón Formet.

Joel Antonio Pinargote Jiménez, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extensión Chone

Doctor en Filosofía PhD, Profesor de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extensión Chone.

References

Alonso, J. (1991): Motivación y aprendizaje en el aula. Cómo enseñar a pensar. Madrid:

Santillana.

Alonso, J. y Montero, I. (2001). Orientación motivacional y estrategias motivadoras en

el aprendizaje escolar. En: Coll, C., Palacios, A y Marchesi, A. (Eds.). Desarrollo

psicológico y educación 2. Psicología de la educación escolar. Madrid: Alianza; pp. 259-

Alsina, A. y Domingo, M. (2007). Cómo aumentar la motivación para aprender

matemáticas. España: SUMA; No. 56, pp. 23-31.

Allport G. (1971). La personalidad. Su configuración y desarrollo. La Habana: Edición

Revolucionaria.

Baroody, A. J. (1988). El pensamiento matemático de los niños. Madrid: .Aprendizaje

VISOR/MEC.

Bozhovich L. I. (1976). La personalidad y su formación en la edad infantil. La Habana:

Ed. Pueblo y Educación.

Camarena, G. P. (2006). La matemática en el contexto de las ciencias y los retos.

México: ESIME-IPN.

Camarena P. (2009). La Matemática en el contexto de la ciencia. México. Revista

Innovación educativa: Las matemáticas y la educación. Vol. 9, No. 46. 15-23.

Escaño, J. y Gil De La Serna, M. (2001). Motivar a los estudiantes y enseñar a

motivarse. España: Rev. Aula de innovación educativa; no. 101, pp. 6-12.

Escaño, J. y Gil De La Serna, M. (2006). Motivar a los estudiantes y enseñarles a

implicarse en el trabajo escolar. En: Borrego, C. (Ed.). Modelo integrado de mejora de

la convivencia. Barcelona: Graó.

Font, V. (1994). Motivación y dificultades de aprendizaje en matemáticas. España: Rev.

SUMA; no. 17, pp. 10-16.

Gardner, R. (1985). Social Psychology and Second Language Learning. The Role of

Attitudes and Motivation. USA: Ed Arnold.

Gómez-Chacón, I. (1999). Toma de conciencia de la actividad emocional en el

aprendizaje de la matemática. España: Rev. Uno; No. 21, pp. 29-45.

González, F. (1985). Psicología de la personalidad. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

González, F. (1989). Psicología, principios y categorías. La Habana: Ed. Ciencias

Sociales.

Graff, M. (2003). Cognitive style and attitudes towards using online learning and

assessment methods. Electronic Journal of e-Learning, Vol. 1, issue 1, pp. 21-28.

Martinez, O. (2010). Estudio y desarrollo de la motivación hacia el aprendizaje durante

la formación profesional. Habana: Editado IDNS “Arides Estévez Sánchez”

Maslow A. (1982). La amplitud potencial de la naturaleza humana. México: Ed. Trillas.

Paglilla, D. y Zavanella, A. (2005). La motivación del deporte. Tomado de:

http://www.psicologia-online.com/articulos/2005/motivacion_deporte.shtml.

Planas, N. (2002). Enseñar matemáticas dando menos cosas presupuestas. España:

Rev. Uno; no. 30, pp.114-124.

Skemp, R. (1980). Psicología del aprendizaje de las matemáticas. Madrid: Morata.

Tapia, J. A. (2003). Motivar para Aprender. En: Herramientas para la Reflexión

Pedagógica. Bogotá: Santillana.

Vigotsky, L. S. (1964). Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: Lantaro.

Vigotsky, L. S. (1979). El desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Barcelona:

Critica.

Vigotsky, L.S. (1984). Aprendizaje y desarrollo intelectual en la edad escolar. Madrid.

Ed. Infancia y Aprendizaje.

Young, D. J. (1990). An investigation of students' perspectives on anxiety and

speaking. Foreign Language Annals, 23, pp. 539-535.

Zemelman, S., et al (1998). Best Practice: New Standards for Teaching and Learning in

America's Schools. USA: Hinemann.

Published

2019-03-28

How to Cite

Bravo Andrade, . B. D. M. ., Tamayo Batista, M., & Pinargote Jiménez, J. A. (2019). CRITERIA TO MEASURE MOTIVATION TO UNIVERSITY STUDENTS AS FUTURE MATHEMATICS TEACHER. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(1), 193–206. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/862

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.