DIALECTICS BETWEEN LOGIC AND NATURAL SCIENCES IN THE SEARCH FOR TRUTH

Authors

  • Michel Enrique Gamboa Graus Universidad de Las Tunas, Cuba.
  • Regla Ywalkis Borrero Springer Universidad de Las Tunas, Cuba.

Keywords:

Dialectics; logic; experience.

Abstract

This paper presents the dialectical interrelationship between logic and natural sciences. This is one of the most interesting epistemological questions that the authors have dealt with as part of their research in a project on didactic contextualization in the teaching-learning process of the basic sciences. The topic dealt with here is, at the same time, an invitation to reflect on this problem that has been the object of extensive treatment and concern for more than twenty centuries, in which various philosophers have tried to trace routes to follow in order to arrive at the knowledge of truth, many of them even proposing their method to achieve it in accordance with the historical moment in which they lived and the vision they had of the problem. The work shows in a first part how the subject was approached from the position of great philosophers of antiquity, in a second part the Cuban perspective and finally how this problem is appreciated by the authors.

Author Biographies

Michel Enrique Gamboa Graus, Universidad de Las Tunas, Cuba.

Licenciado en Educación. Especialidad Matemática-Computación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular del Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas, Cuba.

Regla Ywalkis Borrero Springer , Universidad de Las Tunas, Cuba.

Licenciada en Educación. Especialidad Química. Máster en Didáctica de la Química. Profesora asistente de la Universidad de Las Tunas, Cuba.

References

Amat, M., González, O. y Gamboa, M.E. (2005). Las inferencias lógicas: una vía para desarrollar el aprendizaje del escolar de secundaria básica. In V Congreso Internacional Virtual de Educación.

Borrero, R.Y. y Gamboa, M.E. (2015). La formación laboral investigativa de los profesionales de la Educación en las carreras de ciencias naturales y exactas. Órbita Pedagógica, 2(1), 23-40.

Bueno, R. y otros. (1995). Historia de la Pedagogía en Cuba. La Habana. Ed. Pueblo y Educación.

Caballero, J.A. (1999). Philosofía Electiva. En Obras. Colección de Clásicos Cubanos. Ediciones Imagen contemporánea. La Habana.

Carmenates, O.A., Gamboa, M.E. y Amat, M. (2005). La búsqueda de relaciones: una vía para resolver problemas matemáticos en la educación primaria. In V Congreso Internacional Virtual de Educación.

Carmenates, O. A. y Gamboa, M.E. (2005). La Matemática Relacional a través de la Geometría y su presentación en la Educación Media Superior de la Escuela Cubana. Boletín de la Sociedad Cubana de Matemática y Computación, 3(1).

Cartaya, P. (1995). José de la Luz y Caballero y la Pedagogía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Castillo, Y. y Gamboa, M.E. (2016). Relaciones interdisciplinarias de las ciencias a partir de la Matemática en la Educación Preuniversitaria. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 7(5), 131-154.

Castillo, Y., Gamboa, M.E. y Borrero, R.Y. (2017) La enseñanza de la Matemática a partir de sus relaciones interdisciplinarias en la Educación Preuniversitaria. Innovación Tecnológica, 23(2).

Descartes, R. (2001). Obras. Clásicos de la Filosofía. La Habana. Ed. Ciencias Sociales.

Gamboa, M.E. (2005). Estrategia didáctica para el diseño curricular de unidades didácticas en el área de conocimientos de las ciencias exactas en la Educación Secundaria. Boletín de la Sociedad Cubana de Matemática y Computación, 3(1).

Gamboa, M.E. y Borrero, R.Y. (2017). Influencia de la realidad contextual en la planificación del proceso de enseñanza-aprendizaje de las Ciencias Básicas. En Grupo MDM Corp S.A.C. (Ed.). Epistemología y práctica educativa en las instituciones de Educación superior (pp. 349-378). Mexicali, México: Editorial REDEM.

Guetmanova, A. (1989). Lógica.- Moscú: Ed. Progreso.

Guetmanova, A. (1991). Lógica: En Forma Simple Sobre lo Complejo. Diccionario. Moscú. Ed. Progreso.

Kopnin, P. V. (1983). Lógica Dialéctica. La Habana. Ed. Pueblo y Educación.

Labarrere, A.F. (1994). Pensamiento. Análisis y Autorregulación en la Actividad Cognoscitiva de los Alumnos. México. Ed. Ángeles Editores.

Lahera, F. (2002). Ciencia y cultura cubanas. El Método de José de la Luz y Caballero. Trabajo científico. Holguín.

Lahera, F. y Núñez, N. (2015). La lógica como método en la filosofía de la ilustración cubana de 1790 a 1850. Recuperado de http://caribeña.eumed.net/wp-content/uploads/ilustracion.pdf

Larroyo, F. (1987). Aristóteles. Tratados de Lógica (El Organon). México. Ed. Porrúa, S. A.

Liátker, YA. (1990). Descartes. Filosofía. Ed. La Habana. Ciencias Sociales.

Lovchuk, M.T. (1979). Compendio de historia de la filosofía. M. T Lovchuk,... [et al]. La Habana. Ed. Pueblo y Educación.

Luz, J. (1946). Cuestión de Método. Si el estudio de la Física debe o no preceder al de la Lógica. En La Polémica Filosófica. T. 1, Editorial Universidad de La Habana.

Monal, I. (2002). Pensamiento cubano Siglo XIX Tomo I. Isabel Monal y Olivia Miranda. La Habana. Ed. Ciencias Sociales.

Parra, M., Gamboa, M.E., López, J. y Borrero, R.Y. (2017). Procedimientos heurísticos para resolver problemas matemáticos aplicados a resolución de problemas químicos. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(1).

Popov, Y.P. y Pujnachev, Y.V. (1991). Las matemáticas en imágenes. Moscú. Ed Mir.

Rosental, M. y Ludin, P. (1981). Diccionario Filosófico. Ed. Revolucionaria. La Habana.

Turner, L. Y Chávez, J. (1989). Se aprende a aprender. Ed. Pueblo y Educación. La Habana.

Varela, F. (1992). Misceláneas Filosóficas. Ed. Pueblo y Educación. La Habana.

Yoppiz, Y., Cruz, A. y Gamboa, M.E. (2014). La interdisciplinariedad de la Matemática y las asignaturas de la especialidad en las carreras de Ciencias Técnicas. En V.M. Cortina (Presidencia), Las didácticas generales y especiales. Simposio llevado a cabo en el I Foro de Integración Técnico-Pedagógico FORINTUNAS 2014, Las Tunas, Cuba.

Yoppiz, Y., Cruz, A., Gamboa, M.E. y Osorio, G. (2016). Alternativa didáctica para contribuir al perfeccionamiento de la planificación del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática en la carrera Licenciatura en Educación Matemática-Física. Boletín Redipe, 5(5), 147-164.

Published

2017-04-25

How to Cite

Gamboa Graus, M. E. ., & Borrero Springer , R. Y. . (2017). DIALECTICS BETWEEN LOGIC AND NATURAL SCIENCES IN THE SEARCH FOR TRUTH. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(5), 289–304. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/685

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.