BASIC EDUCATION QUALITY IN MEXICO AS A RESEARCH LINE
Keywords:
Quality in education; educational policies; basic education; educational research.Abstract
This work is aimed to place the quality in basic education as a new focus in the state and national educational research area. This paper is divided into three sections; first, as an introduction it is presented a general view about the quality of education as an imperative need into the Mexican Educational System since more than 30 years ago, and the strong contradiction in the scope of the scientific knowledge production related to this topic. Second, it is implemented a first approach to the analysis of the National System of Researchers (Sistema Nacional de Investigadores) of CONACyT, which allows to proof the poor research activity focused on education, even more focused on studies about education quality at the basic level. Last, this paper is also an invitation for Mexican researchers to place the quality as a research focus in order to improve the basic educational services, making a turnabout that changes the research about the hegemonic discourse for a discourse created by the main actors; it means, teachers and students.
References
Acuña Gamboa, L. A. (2016a). La calidad de la educación básica vista desde los Organismos Internacionales: El caso del BID, la OCDE y UNESCO. En L. A. Acuña Gamboa & F. Santillán Campos (Coords.), La investigación científica en Chiapas: Enfoques y perspectivas regionales (pp. 23-39). Guadalajara: CONACyT, Universidad Complutense de Madrid y CENID.
Acuña Gamboa, L. A. (2016b). Calidad de la educación básica en el uso de las Tecnologías para la Educación: una propuesta del BID para México. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 4(1), 41-56.
Acuña Gamboa, L. A. y Pons Bonals, L. (en prensa). Calidad educativa en México. De las disposiciones internacionales a los remiendos del proyecto nacional. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales.
Bourdieu, P. (2000). Espacio social y poder simbólico. En P. Bourdieu, Cosas dichas (M. Mizraji, Trad., 1ª ed., 2ª reimp., págs. 127-142). Barcelona: Gedisa.
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. (2016). Padrón de beneficiarios. Disponible en: http://www.conacyt.gob.mx/index.php/el-conacyt/sistema-nacional-de-investigadores [Consultado el 15 de julio de 2016]
Flores Crespo, P. (26 de mayo de 2016). Calidad educativa con protección a la infancia. Disponible en: http://campusmilenio.mx/index.php?option=com_k2&view=item&id=4437:calidad-educativa-con-proteccion-a-la-infancia&Itemid=152 [Consultado el 19 de octubre de 2016]
Gobierno de la República. (2013). Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018. Disponible en: http://pnd.gob.mx/wp-content/uploads/2013/05/PND.pdf [Consultado el 15 de junio de 2015]
Tello, C. (2015). Los objetos de estudio de la política educativa: tres argumentaciones epistemológicas para su análisis. En C. Tello (Coomp.), Los objetos de estudio de la política educativa. Hacia una caracterización del campo teórico (pp. 43-62). Buenos Aires: Autores de Argentina. Disponible en: http://relepe.org/images/libros/Tello%20Los%20objetos%20de%20estudio%20de%20la%20política%20%20educativa.pdf [Consultado el 17 de septiembre de 2016]
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Luis Alan Acuña Gamboa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.