BASIC EDUCATION QUALITY IN MEXICO AS A RESEARCH LINE

Authors

  • Luis Alan Acuña Gamboa Secretaría de Educación del Estado de Chiapas

Keywords:

Quality in education; educational policies; basic education; educational research.

Abstract

This work is aimed to place the quality in basic education as a new focus in the state and national educational research area. This paper is divided into three sections; first, as an introduction it is presented a general view about the quality of education as an imperative need into the Mexican Educational System since more than 30 years ago, and the strong contradiction in the scope of the scientific knowledge production related to this topic. Second, it is implemented a first approach to the analysis of the National System of Researchers (Sistema Nacional de Investigadores) of CONACyT, which allows to proof the poor research activity focused on education, even more focused on studies about education quality at the basic level. Last, this paper is also an invitation for Mexican researchers to place the quality as a research focus in order to improve the basic educational services, making a turnabout that changes the research about the hegemonic discourse for a discourse created by the main actors; it means, teachers and students.

Author Biography

Luis Alan Acuña Gamboa , Secretaría de Educación del Estado de Chiapas

Licenciado en Intervención Educativa, Especialista en Formación de Formadores, Maestro en Docencia y Doctor en Estudios Regionales. Director General de la Revista Electrónica Sinergias Educativas (Durango, México-Guayaquil, Ecuador); Vocal del Centro de Estudios e Investigaciones para el Desarrollo Docente y de la Red de Investigaciones sobre Educación en Latinoamérica (Guadalajara, México), miembro de la Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa (Argentina-Brasil) y de la Red Durango de Investigadores Educativos (Durango, México).

References

Acuña Gamboa, L. A. (2016a). La calidad de la educación básica vista desde los Organismos Internacionales: El caso del BID, la OCDE y UNESCO. En L. A. Acuña Gamboa & F. Santillán Campos (Coords.), La investigación científica en Chiapas: Enfoques y perspectivas regionales (pp. 23-39). Guadalajara: CONACyT, Universidad Complutense de Madrid y CENID.

Acuña Gamboa, L. A. (2016b). Calidad de la educación básica en el uso de las Tecnologías para la Educación: una propuesta del BID para México. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 4(1), 41-56.

Acuña Gamboa, L. A. y Pons Bonals, L. (en prensa). Calidad educativa en México. De las disposiciones internacionales a los remiendos del proyecto nacional. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales.

Bourdieu, P. (2000). Espacio social y poder simbólico. En P. Bourdieu, Cosas dichas (M. Mizraji, Trad., 1ª ed., 2ª reimp., págs. 127-142). Barcelona: Gedisa.

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. (2016). Padrón de beneficiarios. Disponible en: http://www.conacyt.gob.mx/index.php/el-conacyt/sistema-nacional-de-investigadores [Consultado el 15 de julio de 2016]

Flores Crespo, P. (26 de mayo de 2016). Calidad educativa con protección a la infancia. Disponible en: http://campusmilenio.mx/index.php?option=com_k2&view=item&id=4437:calidad-educativa-con-proteccion-a-la-infancia&Itemid=152 [Consultado el 19 de octubre de 2016]

Gobierno de la República. (2013). Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018. Disponible en: http://pnd.gob.mx/wp-content/uploads/2013/05/PND.pdf [Consultado el 15 de junio de 2015]

Tello, C. (2015). Los objetos de estudio de la política educativa: tres argumentaciones epistemológicas para su análisis. En C. Tello (Coomp.), Los objetos de estudio de la política educativa. Hacia una caracterización del campo teórico (pp. 43-62). Buenos Aires: Autores de Argentina. Disponible en: http://relepe.org/images/libros/Tello%20Los%20objetos%20de%20estudio%20de%20la%20política%20%20educativa.pdf [Consultado el 17 de septiembre de 2016]

Published

2017-08-31

How to Cite

Acuña Gamboa , L. A. . (2017). BASIC EDUCATION QUALITY IN MEXICO AS A RESEARCH LINE. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(3), 25–32. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/625

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.