IMPACT OF THE USE OF THE EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL GUIDANCE TOWARD THE BACHELOR'S DEGREE IN MATHEMATICAL-PHYSICAL EDUCATION
Keywords:
Pedagogical professional guidance; Mathematics; Physics.Abstract
In the second decade of the XXI century, the demand of educational in Cuba is not satisfied, for what continues being an inadequacy of the National System of Education (NSE) and a manifestation, in particular, of the weak process of professional orientation that the students receive toward the pedagogic profession in general. One of the careers prioritized from the national level until the territory is that of Degree in Education, Mathematics-physics, for the insufficient quantity of school of half superior level students that they request it as their future profession and they obtain it, what rebounds in the lack of educational qualified in these scientific disciplines from the pedagogic thing for the address with quality of the process of teaching-learning of them in each one of the educational levels where they carry out their performance. The above-mentioned motivated the authors to look for alternative pedagogic for to motivate the pedagogic professional orientation toward the Degree in Education Mathematics-physics in the Pre-university Education in the county of Granma. A positive impact was achieved in educational and school of half superior level students in the motivation for the Physics and toward the career. Methods and scientific techniques were used for the development of the investigation. The results obtained in the application of the experience during four school courses in this thematic evidence the feasibility of the proposal. The article constitutes result of the Thesis of the main author's Doctorate.
References
Álvarez, A.B., y Rodríguez, A. (2009). Resultados de la aplicación de la estrategia de orientación y motivación pedagógica en diferentes carreras del ISP Blas Roca Calderío en el curso escolar 2007-08. (CD-ROM) En: III Evento Nacional y CALIDED y de Motivación Profesional Pedagógica 2009. Ediciones UO. Santiago de Cuba, Cuba
Lemes, L.C., Ayala, L. (2014). Una metodología para integrar las tecnologías de la información y las comunicaciones en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Física en el preuniversitario. (CD-ROM) En: VIII CONGRESO INTERNACIONAL DIDÁCTICAS DE LAS CIENCIAS. XIII TALLER INTERNACIONAL SOBRE LA ENSEÑANZA DE LA FÍSICA. La Habana. Cuba.
Reyes, R. (2011). Conjunto de ejercicios simulados de dinámica, para favorecer la motivación en estudiantes de 10mo grado hacia el estudio de Física. Trabajo de Diploma. Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío, Granma. Cuba.
UNESCO-MONTEVIDEO (1999). La ciencia para el siglo XXI: una nueva visión y un marco de acción. Declaración de Santo Domingo. (Santo Domingo).
Valdés, P; Valdés, R. (1998). Tres ideas básicas de la didáctica de las ciencias. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. Compendio, en soporte digital. La Habana.
VI Congreso del Partido Comunista de Cuba. (2011). Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución. Aprobado 18 de abril de 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Alexeis Rodríguez Benítez , Alexis Benancio Álvarez Cortés, Wilfredo Urquiza Humara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.