THE PROFESSIONAL INTERDISCIPLINARY APPROACH IN THE PROCESS OF TEACHING-LEARNING OF THE CAREER DEGREE IN EDUCATION, SPECIALTY BIOLOGY-CHEMISTRY

Authors

  • Yacnier Pereira Almaguer Universidad de Las Tunas, Las Tunas
  • Rogelio Anicio Díaz Castillo Universidad de Las Tunas, Las Tunas
  • Greisy Pérez Leyva Universidad de Las Tunas, Las Tunas

Keywords:

approach; interdisciplinarity; preparation; model; methodology.

Abstract

Presently article is intruded in a current problem of the didactics of the Natural Sciences. It is designed and a model bases based on the dynamic content-method-organization and structured in the levels: basic, transitional and integrative in whose are related it identifies to the professional interdisciplinary approach like via that favors the interdisciplinary preparation of the students of the career Degree in Education, specialty Biology-chemistry. The didactic model is summed up in a methodology that has to the interdisciplinary complex exercises, elaborated from the particularities of the career, as its dynamic axis the development of the cooperated work of the interdisciplinary community and the students and the employment of the available technology, structured in the platforms to the effect, as virtual spaces of integration. The model and the methodology, they were subjected to valuation, by means of the shops of critical opinion and collective construction and the pedagogic experience to sum up reliable approaches that allowed to corroborate their feasibility and importance in the preparation of the students to integrate.

Author Biographies

Yacnier Pereira Almaguer , Universidad de Las Tunas, Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Auxiliar. Especialista en Química. Jefe de Departamento de Química-Biología-Geografía en la Universidad de Las Tunas. Pertenece al proyecto Didáctica desarrolladora de las asignaturas del área de Ciencias Naturales en la Educación Media y Superior.

Rogelio Anicio Díaz Castillo, Universidad de Las Tunas, Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular y Consultante. Presidente del Tribunal para cambio de categoría de la especialidad Biología en la Universidad de Las Tunas. Es miembro del Tribunal Permanente del doctorado en Ciencias Pedagógicas. Pertenece al proyecto de Ciudadanía Ambiental en la Institución Escolar. Es fundador de la Cátedra de Medio Ambiente.

Greisy Pérez Leyva, Universidad de Las Tunas, Las Tunas

Máster en Ciencias de la Educación. Asistente. Profesora de Química en el Departamento de Química-Biología-Geografía de la Universidad de Las Tunas. Pertenece al proyecto Didáctica desarrolladora de las asignaturas del área de Ciencias Naturales en la Educación Media y Superior.

References

Addine, F. y otros. (2004). Didáctica. Teoría y práctica. La Habana: Editorial. Pueblo y Educación.

Álvarez, C.M. (1992). Didáctica. La escuela en la vida. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Álvarez, M. y otros. (2002). Acercamiento a la interdisciplinariedad en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. La Habana. Edición Especial IPLAC.

Ander-Egg, E. (1994). Interdisciplinariedad en educación. Buenos Aires: Editorial Magisterio del Río de la Plata.

Coloma, O. y otros. (2013). Las aulas virtuales de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero” de Holguín. Experiencias en su implementación. En: CD-ROM FIMAT XXI con ISBN-978-959-18-0895-0. Holguín.

De Armas, N. y otros. (2011). Resultados Científicos en la investigación Educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Fiallo, J. (1996). Las relaciones intermaterias: Una vía para incrementar la calidad de la Educación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Hernández, R. (2003). Metodología de la Investigación. Tomos 1 y 2. La Habana. Editorial Félix Varela.

Jiménez, B. y otros. (1991). Los sistemas y modelos didácticos. En: Didáctica-Adaptación. Madrid.

Jiménez, L. y otros. La interdisciplinariedad hoy: avances y retos. Experiencias en la formación del licenciado en Marxismo-Leninismo e Historia. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, 2013.

Martínez, B.N. (2003). La interdisciplinariedad en la Ciencia, la Didáctica y el Currículo. Perú: Editorial Pedagógico de San Marcos.

Pereira, Y. (2014). La preparación interdisciplinaria de los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación, especialidad Biología-Química. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Las Tunas.

Salazar, D. (2002). La interdisciplinariedad, resultado del desarrollo histórico de la ciencia. En: Nociones de Sociología, Psicología y Pedagogía (pp. 282-301. La Habana: Compilación. Editorial Pueblo y Educación.

Scagnoli, N. (2000). El aula virtual: usos y elementos que la componen. Disponible en: http://www.ucp.sc.rimed.cu/cms/atutor_2000. [Consultado el 12 de julio de 2013].

Valle, A.D. (2007). Metamodelos de la investigación pedagógica. La Habana: Soporte digital.

Zilberstein, J. y otros. (2004). Didáctica integradora de las ciencias vs Didáctica tradicional. Experiencia cubana. En: Didáctica de las Ciencias. Nuevas perspectivas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2016-06-18

How to Cite

Pereira Almaguer , Y. ., Díaz Castillo, R. A., & Pérez Leyva, G. (2016). THE PROFESSIONAL INTERDISCIPLINARY APPROACH IN THE PROCESS OF TEACHING-LEARNING OF THE CAREER DEGREE IN EDUCATION, SPECIALTY BIOLOGY-CHEMISTRY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(2), 37–56. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/474

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.