Methodology to promote the training of entrepreneurial students from the discipline of Labor Education

Authors

  • Miguel Escalona Reyes Universidad de Holguín
  • Yanet Paz Olivera Secundaria Básica José Miró Argenter

Keywords:

Methodology, Student training, Entrepreneurial

Abstract

The purpose of this research is to develop a methodology that promotes the training of entrepreneurial students in the context of Labor Education. This initiative arises in response to empirically identified insufficiencies in the development process of entrepreneurial students, which drives the need to improve this fundamental aspect of education. To achieve this objective, an exhaustive review of the scientific literature was carried out that provided the theoretical foundations for the development of the methodology. Additionally, interviews, reflection workshops, and surveys were carried out with experienced teachers at the educational center, to evaluate the feasibility and relevance of the methodological proposal, as well as to appreciate its potential impact on the training of entrepreneurial students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miguel Escalona Reyes, Universidad de Holguín

Licenciado en Educación Especialidad Matemática, Profesor de Matemática, Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Yanet Paz Olivera, Secundaria Básica José Miró Argenter

Licenciado en Educación Laboral-Informática, Profesora de Educación Laboral. 

References

Bernal, G. (2018). Análisis documental de las metodologías de enseñanza. Desafíos educativos, (4), pp. 28-53. http://ciinsev.com/web/revistas/2017-2018/primeraEdicion/REVISTA4/03.pdf

Bucheli, T., Chancay, C., & Macías, M. (2022). Estrategia metodológica comunicativa y las actitudes de creatividad en la asignatura de emprendimiento. Revista Cognosis, 7(EE1), 169–178. https://doi.org/10.33936/cognosis.v7iEE-I.4764

Cerezal, J., y Ordóñez E. (2017). La clase de Educación Laboral. Sugerencias para el maestro. Pueblo y Educación.

Contreras, O. (2023). Emprendimiento empresarial de los estudiantes de la Facultad de Administración de la Universidad Nacional Micaela Bastidas de Apurímac, Sede Central Abancay, 2019. Repositorio Institucional UNAMBA. https://repositorio.unamba.edu.pe/handle/UNAMBA/1246

Fuentes, C., Sabido, J., & Miquel, J. (2019). El Desarrollo de la competencia social y ciudadana y la utilización de metodologías didácticas activas en las aulas de secundaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2). https://doi.org/10.6018/reifop.22.2.369671

Fuentes, Q. (2020). Relación entre las estrategias colaborativas y la competencia emprendedora de los estudiantes del VII ciclo en la institución señor de exaltación en un contexto de aprendizaje remoto, 2020. https://repositorio.unsa.edu.pe/server/api/core/bitstreams/a3a7cfc2-afa9-4bd6-9bdf-fd5a4ce3ca6c/content

Hémbuz, G., y Sánchez, A. (2020). Características de los estudiantes emprendedores de pregrado pertenecientes a las sedes Neiva y La Plata de la Universidad Surcolombiana. Redipe, 10(4). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7917872.pdf

Herrera, C., & Montoya, L. (2013). El emprendedor: una aproximación a su definición y caracterización. Punto De Vista, 4(7), 7-30.

Jaramillo, B., & Quintero, S. (2021). Trabajando en equipo: múltiples perspectivas acerca del trabajo cooperativo y colaborativo: Working in teams: multiple perspectives on collaborative and cooperative work. Educación Y Humanismo, 23(41). https://doi.org/10.17081/eduhum.23.41.4188

Letelier, R., Quiroz, N. y Paiyeé, P. (2020). Desarrollo de procesos reflexivos por medio de innovación didáctica en el logro de habilidades. Revista de la Fundación Educación Médica, 23(4), pp. 219-225. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2014-98322020000400009

MECD, (2014). Real Decreto 126/2014. Legislación consolidada, 52. https://www.boe.es/buscar/pdf/2014/BOE-A-2014-2222-consolidado.pdf

Moreira, J., Zambrano, L., Rodríguez, M. (2021). El modelo Design thinking como estrategia pedagógica en la enseñanza-aprendizaje en la educación superior. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, 6(3), 1062-1074. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7926866

Núñez, M. (2021). Análisis de las metodologías didácticas del profesorado novel universitario. [Tesis de doctorado inédita]. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/134650/N%c3%ba%c3%b1ez%20M%c3%a9ndez%2c%20Maribel%20tesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Padrón, A., Méndez, J., y Cornejo, G. (2022). Aportes del mentoring a la educación universitaria en la formación de emprendedores. Revista de Ciencias Sociales, 28(6), p. 284-296. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8598057

Parrales, S., & Rivadeneira, L. (2022). Metodología aula invertida y aprendizaje de destrezas matemáticas en estudiantes de básica superior. Revista Científica Sinapsis, 21(1). https://doi.org/10.37117/s.v21i1.599

Pérez, C., Pérez, A., & Velázquez, Y. (2021). La educación ambiental desde la disciplina proceso constructivo, en la formación inicial del profesor de educación laboral: la educación ambiental desde la disciplina proceso constructivo. Didáctica y Educación, 12(4), 224–237. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1257

Porras, J. (2015). Aproximación al estado de la formación en emprendimiento en instituciones de educación terciaria en Bogotá, D.C. Criterio Libre, 13(23), 201–213. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriolibre/article/view/115

Quiroz, J., y Ballén, N. (2023). Percepción de la importancia de la enseñanza del emprendimiento, creatividad e innovación en la Facultad de Ciencias Administrativas y Contables de La Universidad de La Salle, desde la perspectiva de algunos actores. Universidad de la Salle. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=4169&context=administracion_de_empresas

Reynosa, E., Alfonso, E., Ortega, A., Navarro, O., Cruz, J. y Salazar, E. (2020). Estrategias didácticas para investigación científica: relevancia en la formación de investigadores. Revista Universidad y Sociedad, 12(1), pp. 259-266. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n1/2218-3620-rus-12-01-259.pdf

Rubio, G., Rodríguez, M., Flórez, M., y Molina, A. (2019). Perfil emprendedor en estudiantes: divergencias entre dos universidades colombianas. Revista Venezolana de Gerencia, 2. https://pdfs.semanticscholar.org/ce60/82be6549fc2caf39747bceef272faa4e9ea1.pdf

Saavedra, E. (2018). Plan de Gestión Empresarial para fomentar el Emprendedurismo en los Estudiantes del II ciclo de la Especialidad de Comunicación, Escuela Académica Profesional de Educación Secundaria, Facultad de Educación y Humanidades de la Universidad Nacional de San Martín (UNSM-T). [Tesis para obtener el grado académico de Máster en Ciencias]. Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. https://repositorio.unprg.edu.pe/handle/20.500.12893/8129

Sánchez, M., y Tamayo, Y. (2018). La creatividad una propuesta de la Educación Secundaria Básica. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/06/creatividad-educacion-secundaria.html

Published

2025-01-22

How to Cite

Escalona Reyes, M. ., & Paz Olivera, Y. . (2025). Methodology to promote the training of entrepreneurial students from the discipline of Labor Education. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(1), 323–340. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2169

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.