Strategy for teacher professionalization at the Pre-university Vocational Institute of Exact Sciences

Authors

  • Luis Tellez Lazo Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas https://orcid.org/0000-0001-6712-8269
  • José Alberto Rogers Gómez Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas
  • Oel Hernández Laguna Instituto Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas Luis Urquiza Jorge

Keywords:

educational strategy, teacher professionalization, continuing education

Abstract

This article is the result of a research project associated with the Sector Program of the Ministry of Education of the Republic of Cuba, which has among its priorities the continuous improvement of the Cuban educational system. The professionalization of teachers is the problem addressed in the research process. The objective was the elaboration of a work strategy for the professionalization of teachers, contextualized to the Pre-university Vocational Institutes of Exact Sciences (IPVCE). The foundations of the strategy, its internal structure and the procedure for its implementation in the context of the IPVCE Luis Urquiza Jorge of Las Tunas province were systematized. The strategy was based on the evaluation of the teacher professionalization variable, whose results were taken into account for the strategic diagnosis, the design of actions and the proposal of indicators to be measured. The methods used were modeling, the system approach and theoretical systematization. The main results were: the determination of the mission and vision of the strategy; the identification of strengths, weaknesses, opportunities and threats; the precision of the strategic dimensions with their system of actions; as well as the proposal of the strategic objectives to be evaluated with their measurement criteria and measurement scale.

Author Biographies

Luis Tellez Lazo, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Eléctrica. Doctor en Ciencias Pedagógicas.

José Alberto Rogers Gómez, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Informática. Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Oel Hernández Laguna, Instituto Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas Luis Urquiza Jorge

Licenciado en Educación, especialidad Geografía. Máster en Ciencias de la Educación. 

References

Barraza, H. J. (2019), “¿Cuál es la diferencia entre Propósito, Misión y Visión?”, Revista Entrepreneur en https://www.entrepreneur.com/article/294059

Barrios G., O., & Diez F., T. (2018). Estrategias: Una sistematización de definiciones en el campo educacional. Varona. Revista Científico Metodológica, (66).

Castellanos, L. (2015). Estrategia y planificación estratégica. Maracaibo, Zulia, Venezuela: IE Venezuela.

Ciprés, M. S., & Llusar, J. C. B. (2004). Concepto, tipos y dimensiones del conocimiento: configuración del conocimiento estratégico. Revista de economía y empresa, 22(52), 175-196.

Cruz, R. C. (2007). Valores-Misión-Visión. Contribuciones a la Economía, (2007-10), recuperado de: http://www.eumed.net/ce/2007b/rcc-0710.htm

Chandler, J. A. (2001). Local government today. New York, Third edition Manchester University Press

Grimá, T. J., & Tena, M. J. (1991). Análisis y formulación de estrategias empresariales. Barcelona: Editorial Hispano Europea.

Halten, K. J. (1987). El pensamiento estratégico. Madrid, Editorial Prentice Hall Hispanoamericana.

Koontz, H., Weihrich, H., & O'Donnell, C. (1985). Administración. New York, Editorial McGraw Hill.

Maldonado-Mera, B., Espinosa, K. B., & Cabrera, J. B. (2017). Análisis dimensional del concepto de estrategia. Revista Ciencia UNEMI, 10(25), 25-35.

Meza, A. (2013). Estrategias de aprendizaje. Definiciones, clasificaciones e instrumentos de medición. Propósitos y Representaciones, 1(2), 193-213. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2013.v1n2.48

Narváez Muñiz, L. T., Avilez Merino, R. D. L. M., & Galeas Guijarro, E. E. (2018). Estrategias y dimensiones competitivas de las empresas. Orientaciones metodológicas. Opuntia Brava, 10(4), 71-76.

Quinn, J. B. (1991). El Proceso Estratégico. Conceptos, contextos y casos. New York, Editorial Irwin.

Téllez, L. L., Rogers, G. J., & Hernández, L. O. (2023). Profesionalización docente en los Institutos Prevocacionales de Ciencias Exactas: evaluación y contextualización. Revista Didáctica y Educación, 14(4), 354–378.

Torán, F. (2012). Misión y Visión. Emprendiendo con sentido y rumbo. Colombia. Ediciones Corona Borealis.

Published

2024-10-28

How to Cite

Tellez Lazo, L., Rogers Gómez, J. A. ., & Hernández Laguna, O. (2024). Strategy for teacher professionalization at the Pre-university Vocational Institute of Exact Sciences. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(4), 296–317. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2118

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>