The role of the patient's caregiver to improve their safety during nursing care: a current challenge in the training of nursing students

Authors

  • Gigi Lisette Baños Galeas Instituto Universitario Argos
  • Consuelo de Jesús Alban Meneses Universidad Técnica de Babahoyo.
  • Alicia Filadelfia Escobar Torres Universidad Técnica de Babahoyo.

Keywords:

nursing, patient, care, caregiver, mobile learning.

Abstract

The article offers interesting reflections on how to achieve a training process for nursing students that takes into account the role of the patient's caregiver based on mobile learning (m-Learning), during security and health care services. Nursing. A descriptive study was carried out - documentary review, the methods of analysis of national and foreign literature, synthesis, induction, deduction were used and general suggestions were offered on how to train the Nursing student from education at work in attention to the role. of the patient's caregiver from their care functions to improve patient safety through the use of mobile devices. The study can be generalized with flexibility and adaptability to the professional training process of Nursing students

Author Biographies

Gigi Lisette Baños Galeas , Instituto Universitario Argos

Máster en Salud y Seguridad 0cupacional con Mención en Prevención de Riesgos Laborales; Licenciada en Enfermería.

Consuelo de Jesús Alban Meneses , Universidad Técnica de Babahoyo.

Magíster en Gerencia de los Servicios de Salud; Licenciada en Enfermería.  

Alicia Filadelfia Escobar Torres , Universidad Técnica de Babahoyo.

Magíster en Gestión de Servicios de Salud; Licenciada en Enfermería.  

References

ADVANTECNIA. (2023). Funciones de una enfermera en un hospital. Comunicación asistencial. http://advantecnia.com/funciones-de-una-enfermera-en-un-hospital/

Albán, C., Acosta, M., Sellan, V. y Escobar, A. (2021). Procedimiento para la formación profesional de los internos de Enfermería. Revista Formación y Calidad Educativa 9 (1). 241-256. http:// www.refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/33340

Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Ronquillo, L. E. (2022). Enseñanza – aprendizaje profesional para formar trabajadores competentes. Libro Mundo. https://editoriallibromundo.wordpress.com/editorial-libro-mundo/colecciones/educacion-contemporanea/ensenanza-aprendizaje-profesional-para-formar-trabajadores-competentes/

Alonso, L. A., Larrea, J. J. y Moya, C. A. (2020). Metodología para la formación de competencias profesionales en estudiantes universitarios mediante proyectos formativos. Revista Transformación, 16, (3). 418-434., https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e3366

Alonso, L. A., Moya, C. A., y Corral, J. (2023). La formación de la competencia profesional de emprendimiento en estudiantes universitarios mediante el aprendizaje móvil (m-Learning). Revista Transformación, 19 (3), 413-428. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e4422

Calle, S., Torres, K. y Tusa, F. (2022). Las TICs, la enseñanza y la alfabetización digital de la familia. Revista Transformación, 18 (1), 94-113. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552022000100094&lng=es&tlng=es

Cantillo, C. P., Ramírez, C. A. y Perdomo, A. Y. (2018). Habilidad de cuidado en cuidadores familiares de personas con enfermedad crónica y sobrecarga percibida. Revista Ciencia y Enfermería 24 (16). DOI: 10.4067/s0717-95532018000100216

Coral, D. I., Calvopiña, E. S. y Alban, C. de J. (2022). Formación de la competencia seguridad del paciente durante la práctica del cuidado de enfermería. Revista Luz, 22 (1). https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1237

Hernández R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014): Metodología de la investigación. (5ta Ed.) Edamsa Impresiones S.A. de C.V.: http://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf

Herrera, E. E. (2021). Implementación de herramienta m-learning para el aprendizaje de adición de números enteros en tiempos de pandemia. Revista Universidad y Sociedad, 13 (6), pp. 99-108 . https://orcid.org/0000-0001-9733-7811

Lascano, J. C., Vega, C. del C. y Hinojosa, M. M. . (2023). Uso de recursos educativos abiertos como medio de aprendizaje de los estudiantes de la carrera de enfermería. Revista Didáctica y Educación , 14 (3), 311–332. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1743

Martínez, L., Lorenzo, A. y Llantá, M.C. (2019). Carga del cuidador en cuidadores informales primarios de pacientes con cáncer de cabeza y cuello. Revista Habanera de Ciencias Médicas 18 (1). 126-137. http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/2341

Mijangos, A., Jiménez, E. A., Pérez, M. y Hernández, A. (2020). Calidad del cuidado de enfermería desde el enfoque de Donabedian en pacientes hospitalizados con dolor. Revista Ciencia y Enfermería, 26 (26). 1-14. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717- 95532020000100219&lng=es

Ministerio de Educación Superior Ecuatoriano (MEE). (2018). Licenciatura en Enfermería. Perfil de egreso. https://www.universidades.com.ec/universidad-tecnica-de-babahoyo/licenciatura-enenfermeria

Nápoles, H., Sobrino, E. y Rodríguez, R. C. (2022). Los dispositivos móviles como escenario de aprendizaje en línea en condiciones de virtualidad. Revista Mendive 20 (2), 569-582. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962022000200569&lng=es&tlng=es

Nascimento T, Lopes F, Silvino Z, Ferreira D. (2020). Políticas de controle de infecção no Brasil e qualidade da assistência de enfermagem: reflxões necessárias. Research, Society and

Development 9 (5). http://dx.doi.org/10.33448/rsd

Salas, RS, Salas L y Salas A. (2023). Las competencias y la educación médica cubana. Editorial Ciencias Médicas. http://www.bvscuba.sld.cu/libro/lascompetencias-y-la-educacion-medica-cubana

Torres C, Páez E.A, Rincón S.L, Rosas B.D y Mendoza M.E. (2016). Reproducibilidad del cuestionario: calidad de cuidados de enfermería en pacientes hospitalizados. Revista Cuidados de Enfermería 7 (2), 1338-44. https://doi.org/10.15649/cuidarte.v7i2.339

Published

2023-12-14

How to Cite

Baños Galeas , G. L. ., Alban Meneses , C. de J. ., & Escobar Torres , A. F. (2023). The role of the patient’s caregiver to improve their safety during nursing care: a current challenge in the training of nursing students. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(6), 306–322. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1899

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK