The role of the patient's caregiver to improve their safety during nursing care: a current challenge in the training of nursing students
Keywords:
nursing, patient, care, caregiver, mobile learning.Abstract
The article offers interesting reflections on how to achieve a training process for nursing students that takes into account the role of the patient's caregiver based on mobile learning (m-Learning), during security and health care services. Nursing. A descriptive study was carried out - documentary review, the methods of analysis of national and foreign literature, synthesis, induction, deduction were used and general suggestions were offered on how to train the Nursing student from education at work in attention to the role. of the patient's caregiver from their care functions to improve patient safety through the use of mobile devices. The study can be generalized with flexibility and adaptability to the professional training process of Nursing students
Downloads
References
ADVANTECNIA. (2023). Funciones de una enfermera en un hospital. Comunicación asistencial. http://advantecnia.com/funciones-de-una-enfermera-en-un-hospital/
Albán, C., Acosta, M., Sellan, V. y Escobar, A. (2021). Procedimiento para la formación profesional de los internos de Enfermería. Revista Formación y Calidad Educativa 9 (1). 241-256. http:// www.refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/33340
Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Ronquillo, L. E. (2022). Enseñanza – aprendizaje profesional para formar trabajadores competentes. Libro Mundo. https://editoriallibromundo.wordpress.com/editorial-libro-mundo/colecciones/educacion-contemporanea/ensenanza-aprendizaje-profesional-para-formar-trabajadores-competentes/
Alonso, L. A., Larrea, J. J. y Moya, C. A. (2020). Metodología para la formación de competencias profesionales en estudiantes universitarios mediante proyectos formativos. Revista Transformación, 16, (3). 418-434., https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e3366
Alonso, L. A., Moya, C. A., y Corral, J. (2023). La formación de la competencia profesional de emprendimiento en estudiantes universitarios mediante el aprendizaje móvil (m-Learning). Revista Transformación, 19 (3), 413-428. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e4422
Calle, S., Torres, K. y Tusa, F. (2022). Las TICs, la enseñanza y la alfabetización digital de la familia. Revista Transformación, 18 (1), 94-113. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552022000100094&lng=es&tlng=es
Cantillo, C. P., Ramírez, C. A. y Perdomo, A. Y. (2018). Habilidad de cuidado en cuidadores familiares de personas con enfermedad crónica y sobrecarga percibida. Revista Ciencia y Enfermería 24 (16). DOI: 10.4067/s0717-95532018000100216
Coral, D. I., Calvopiña, E. S. y Alban, C. de J. (2022). Formación de la competencia seguridad del paciente durante la práctica del cuidado de enfermería. Revista Luz, 22 (1). https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1237
Hernández R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014): Metodología de la investigación. (5ta Ed.) Edamsa Impresiones S.A. de C.V.: http://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf
Herrera, E. E. (2021). Implementación de herramienta m-learning para el aprendizaje de adición de números enteros en tiempos de pandemia. Revista Universidad y Sociedad, 13 (6), pp. 99-108 . https://orcid.org/0000-0001-9733-7811
Lascano, J. C., Vega, C. del C. y Hinojosa, M. M. . (2023). Uso de recursos educativos abiertos como medio de aprendizaje de los estudiantes de la carrera de enfermería. Revista Didáctica y Educación , 14 (3), 311–332. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1743
Martínez, L., Lorenzo, A. y Llantá, M.C. (2019). Carga del cuidador en cuidadores informales primarios de pacientes con cáncer de cabeza y cuello. Revista Habanera de Ciencias Médicas 18 (1). 126-137. http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/2341
Mijangos, A., Jiménez, E. A., Pérez, M. y Hernández, A. (2020). Calidad del cuidado de enfermería desde el enfoque de Donabedian en pacientes hospitalizados con dolor. Revista Ciencia y Enfermería, 26 (26). 1-14. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717- 95532020000100219&lng=es
Ministerio de Educación Superior Ecuatoriano (MEE). (2018). Licenciatura en Enfermería. Perfil de egreso. https://www.universidades.com.ec/universidad-tecnica-de-babahoyo/licenciatura-enenfermeria
Nápoles, H., Sobrino, E. y Rodríguez, R. C. (2022). Los dispositivos móviles como escenario de aprendizaje en línea en condiciones de virtualidad. Revista Mendive 20 (2), 569-582. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962022000200569&lng=es&tlng=es
Nascimento T, Lopes F, Silvino Z, Ferreira D. (2020). Políticas de controle de infecção no Brasil e qualidade da assistência de enfermagem: reflxões necessárias. Research, Society and
Development 9 (5). http://dx.doi.org/10.33448/rsd
Salas, RS, Salas L y Salas A. (2023). Las competencias y la educación médica cubana. Editorial Ciencias Médicas. http://www.bvscuba.sld.cu/libro/lascompetencias-y-la-educacion-medica-cubana
Torres C, Páez E.A, Rincón S.L, Rosas B.D y Mendoza M.E. (2016). Reproducibilidad del cuestionario: calidad de cuidados de enfermería en pacientes hospitalizados. Revista Cuidados de Enfermería 7 (2), 1338-44. https://doi.org/10.15649/cuidarte.v7i2.339
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Gigi Lisette Baños Galeas , Consuelo de Jesús Alban Meneses , Alicia Filadelfia Escobar Torres
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.