Diagnostic study of professional pedagogic skills for working in multigrade schools

Authors

  • Yudy Yadirar Marrero Aballe Universidad de Holguin
  • Dora Caridad Peña Infante Universidad de Holguín
  • Humberto Marrero Silva Universidad de Holguín

Keywords:

primary education, multigrade schools, skills, initial teacher training

Abstract

The article its directed to show the diagnostic study of the formation of professional pedagogical skills for working in the multigrade in students in initial formation in the career of License in Primary Education, from determine the insufficient in this direction, that restrict its professional development in this sphere of performance. For the study were considered two dimensions: the preparation that have the professors in the Integrator Principal Discipline to contribute to the formation of professional pedagogical skills for working in multigrade schools, and the preparation the preparation of the students for working in multigrade schools. Both dimensions were specialized in three indicators, to obtain information about the mastery of theoretic and methodological knowledge that professors and students possess about the particularity of the teaching learning process in the multigrade group. The prosecution of data obtained by means the application of different investigation methods and techniques such as the inquest, interview, revision of documents, and the observation of classes and other activities of the formative process allowed to identified insufficient in the pedagogical practice and the causes that condition it, necessary elements to take into account for the formation of necessary skills for working in the multigrade group and for the proposal offered once concluded the investigation that sustain the present scientific article.

Author Biographies

Yudy Yadirar Marrero Aballe, Universidad de Holguin

Graduate in Elementary Education. Assistant Professor, Master in Education Sciences. Second Head of the Department of Initial and Primary Education. Faculty of Education Sciences. Holguin University. Cuba

Dora Caridad Peña Infante, Universidad de Holguín

Graduated in Mathematics. Full Professor, Doctor of Pedagogical Sciences. Head of the Department of Initial and Primary Education. Faculty of Educational Sciences. Holguin University. Cuba

Humberto Marrero Silva, Universidad de Holguín

Graduate in Elementary Education. Assistant Professor, Doctor of Pedagogical Sciences. Professor of the Department of Special Education Speech Therapy. Faculty of Educational Sciences. Holguin University. Cuba.

References

Céspedes, A. (2008). Concepción Teórica de la gestión didáctica del proceso de sistematización de las habilidades profesionales en la formación multígrado en la Licenciatura en Educación Primaria. [Tesis de doctorado], Instituto Superior Pedagógico Frank País García. Edición electrónica gratuita. Texto completo en www.eumed.net/tesis/2010/acg

Cruz, E. (2019). La formación inicial del profesional de la educación primaria en el multígrado, desde la disciplina principal integradora. [Tesis doctoral], Universidad de Holguín. https://repositorio.uho.edu.cu/jspui/handle/uho/6166.

Díaz, A. R., Díaz, Y., y Companioni, I. (2016). El desarrollo de la habilidad profesional pedagógica diagnosticar con enfoque psicopedagógico en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Primaria. Educación y Sociedad, 14(2), 77-91.

Fajardo, R. (2019). La formación del licenciado en Educación Primaria para la dirección del proceso de enseñanza-aprendizaje en el grupo clase multígrado. [Tesis de doctorado], Universidad de Matanzashttp://rein.umcc.cu/handle/123456789/592.

Frutos, Y., Varona, L. y Más, P. (2023). Diagnóstico sobre la preparación del profesional en formación de Pedagogía Psicología para la atención satisfactoria a los sujetos con trastorno de conducta. Luz, 22(1). https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1243

Gamboa Graus, M. E. (2023). Sample size calculation in scientific research. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. 11(1). https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/3680/3623

González, G. C. (2006). Modelo pedagógico para la dirección del proceso de la escuela multígrado. [Tesis de doctorado], Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero http://repositorio.uho.edu.cu/jspui/handle/uho/5584

Marrero, H (2007). El aprendizaje grupal en escolares de aulas multígrado del sector rural. [Tesis de doctorado], Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero http://repositorio.uho.edu.cu/jspui/handle/uho/5220

Martínez, M. (2007). El desarrollo intelectual desde la dirección del aprendizaje, en escolares del multígrado complejo 4.-5.-6. Grados. [Tesis de doctorado], Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero http://repositorio.uho.edu.cu/jspui/handle/uho/2682

Martínez, M., Peña, D. C. y Rodríguez, J. C. (2015). La clase única de Matemática en grupos multígrado. Mendive, 13(4).

http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1395

Martínez, M. y Peña, D. C. (2019). Particularidades del proceso de enseñanza-aprendizaje en el grupo multígrado. Edusol, 19(67), 78-91.

Ministerio de Educación Superior (2016). Modelo del profesional de la carrera Licenciatura en Educación. Primaria Plan de Estudio E.

Peña, D. C., Martínez, M. y Ibáñez, A. L. (2020). La formación del maestro para la concepción de la clase en grupos multígrado. Luz, 19(1), 14-22. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1016.

Santos, L. E. (2016). Aulas multígrado y circulación de los saberes: Especificidades didácticas de la escuela rural. Currículum y Formación del profesorado, 15(2),71-91. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/20258

Santos, L. E. (2020). Didáctica multígrado: Algunas claves conceptuales para una pedagogía de la diversidad. https://www.grade.org.pe/creer/recurso/didactica-multígrado-algunas-claves-conceptuales-para-una-pedagogia-de-la-diversidad/.

Silva, N. (2011). Modelo pedagógico dirigido a la formación inicial del maestro primario para la escuela multígrado. [Tesis de doctorado], Instituto Superior Pedagógico Pepito Tey. https://www.roa.ult.edu.cu/handle/123456789/2617

Published

2023-10-24

How to Cite

Marrero Aballe, Y. Y., Peña Infante, D. C., & Marrero Silva, H. (2023). Diagnostic study of professional pedagogic skills for working in multigrade schools. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(4), 251–266. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1820

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.