Activities for the strengthening of the solidarity value in the students of Basic Secondary

Authors

  • Yennis Cabrales Perdomo Escuela Secundaria Básica Urbana: Germán Columbié Cruz, Las Tunas
  • Yenet Cabrales Perdomo Universidad de Las Tunas
  • Waldo Osmidel Ávila Garcés Universidad de Las Tunas

Keywords:

activities, formation of values, solidarity.

Abstract

The transformations in Basic Secondary Education have as one of their fundamental objectives the integral development of adolescents, with a marked influence on the formation of values. This is one of the problems that we frequently find at this level of education. The objective of this work is to design activities that respond to the demands set forth in the Basic Secondary School Model. Its practical significance consists in the fact that it offers planned and systematic activities with a marked educational nuance that gathers the essential methodological aspects for its implementation, in order to strengthen the solidarity value in Basic Secondary students, from the educational process. The research was put into practice at the basic secondary school Germán Columbié Cruz, in the municipality of Las Tunas and the results obtained demonstrated that the activities constitute a way to strengthen the solidarity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yennis Cabrales Perdomo, Escuela Secundaria Básica Urbana: Germán Columbié Cruz, Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Marxismo Leninismo e Historia. Máster en Ciencias de la Educación.

Yenet Cabrales Perdomo, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidades Matemática-Física. Máster en Ciencias de la Educación, Profesor Auxiliar. Departamento Matemática Física

Waldo Osmidel Ávila Garcés, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Química. Máster en Química.

References

Acebo, M. (2005). La formación del valor Identidad Latinoamericana en adolescentes de Secundaria Básica. [Tesis de doctorado], Instituto Superior Pedagógico “Pepito Tey”.

Alcocer, P. M., Morales, A. y González J. L. (2016). Formación docente para promover valores morales en la Universidad de Guayaquil. Revista Universidad y Sociedad, 8(2), 179-186. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000200024&lng=es&tlng=es

Báxter, E. (2007). Educar en valores: Tarea y reto de la sociedad. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Batista, G. (2003). Compendio de Pedagogía. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Buxarrais, M. R. (1998). Educar para la solidaridad. OEI Revista ACSUR Las Segovias. https://academia.edu/1532046/Educar_para_la_Solidaridad

Mined. (2007). VIII Seminario Nacional para educadores. Primera parte. Editorial Pueblo y Educación.

Mined. (2016). Plan de estudio de la Educación Secundaria Básica. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Martí, J. J. (2009). La edad de Oro. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Verdezoto, I. M., Lorenzo, R. y Jurado, M. I. . (2022). Metodología colaborativa para fortalecer los valores morales en estudiantes de la Básica Media de la Unidad Educativa Fiscomisional “Cristo Redentor”. Didáctica y Educación, 13(5), 98–123. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1489

Lezama, B. A. y Jara, I. J. (2023). El uso del juego didáctico como herramienta para mediar los valores morales en niños y niñas de 5 años de la Institución educativa inicial No 230 Huayobamba, San Marcos-Cajamarca. [Tesis de maestría], Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. https://repositorio.unprg.edu.pe

Published

2025-07-22

How to Cite

Cabrales Perdomo, Y., Cabrales Perdomo, Y., & Ávila Garcés, W. O. (2025). Activities for the strengthening of the solidarity value in the students of Basic Secondary. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(3), 16–35. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1703

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.