Activities for the strengthening of the solidarity value in the students of Basic Secondary
Keywords:
activities, formation of values, solidarity.Abstract
The transformations in Basic Secondary Education have as one of their fundamental objectives the integral development of adolescents, with a marked influence on the formation of values. This is one of the problems that we frequently find at this level of education. The objective of this work is to design activities that respond to the demands set forth in the Basic Secondary School Model. Its practical significance consists in the fact that it offers planned and systematic activities with a marked educational nuance that gathers the essential methodological aspects for its implementation, in order to strengthen the solidarity value in Basic Secondary students, from the educational process. The research was put into practice at the basic secondary school Germán Columbié Cruz, in the municipality of Las Tunas and the results obtained demonstrated that the activities constitute a way to strengthen the solidarity.
Downloads
References
Acebo, M. (2005). La formación del valor Identidad Latinoamericana en adolescentes de Secundaria Básica. [Tesis de doctorado], Instituto Superior Pedagógico “Pepito Tey”.
Alcocer, P. M., Morales, A. y González J. L. (2016). Formación docente para promover valores morales en la Universidad de Guayaquil. Revista Universidad y Sociedad, 8(2), 179-186. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000200024&lng=es&tlng=es
Báxter, E. (2007). Educar en valores: Tarea y reto de la sociedad. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.
Batista, G. (2003). Compendio de Pedagogía. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.
Buxarrais, M. R. (1998). Educar para la solidaridad. OEI Revista ACSUR Las Segovias. https://academia.edu/1532046/Educar_para_la_Solidaridad
Mined. (2007). VIII Seminario Nacional para educadores. Primera parte. Editorial Pueblo y Educación.
Mined. (2016). Plan de estudio de la Educación Secundaria Básica. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.
Martí, J. J. (2009). La edad de Oro. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.
Verdezoto, I. M., Lorenzo, R. y Jurado, M. I. . (2022). Metodología colaborativa para fortalecer los valores morales en estudiantes de la Básica Media de la Unidad Educativa Fiscomisional “Cristo Redentor”. Didáctica y Educación, 13(5), 98–123. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1489
Lezama, B. A. y Jara, I. J. (2023). El uso del juego didáctico como herramienta para mediar los valores morales en niños y niñas de 5 años de la Institución educativa inicial No 230 Huayobamba, San Marcos-Cajamarca. [Tesis de maestría], Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. https://repositorio.unprg.edu.pe
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2025 Yennis Cabrales Perdomo, Yenet Cabrales Perdomo, Waldo Osmidel Ávila Garcés

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.