THE PEDAGOGIC PROFESSIONAL IDENTITY IN THE PROFESSIONAL'S OF MARXISM LENINISM INITIAL FORMATION AND HISTORY
Keywords:
Pedagogic professional identity; initial formation; personalityAbstract
This article has as objective to systematize necessary elements to reach the development of the pedagogic professional identity as quality of the professional's of Marxism Leninism and History personality. It is based from necessary scientific postulates to understand the dynamics of the components related in form of systems that intervene in the initial formation in a general way and in the professional of Marxism Leninism in a particular way. This concept is seen from the analysis of that of the pedagogic professional identity as content of the personality, subjective reflection of the pedagogic culture that gives sense of self-esteem and satisfaction in the pedagogic professional activity. This distinguishes the fellow for itself for their features singular professional personology and for the society for the activity that he/she carries out in their relationship with the world.
References
Álvarez, M. I. (2002). Comunicación y Educación. En A. M., Fernández, M. I. Álvarez, C. Reinoso, y A. Durán. Comunicación educativa. (pp.1-13). La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Caballero, E. Sierra, R. A y Mederos, M. (2015). Fundamentos de psicología para escuelas pedagógicas. La Habana. Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Cardentey, J., Pupo, R., Fabelo, J., Nuñez, J., Díaz, J. A., Fuentes, J. F., Acanda, J. L.,…Salomón, L. (2005). Lecciones de Filosofía. La Habana. Cuba: Editorial Félix Varela.
Cayetano, R. A. y Escoto, Y. T. (2015). Elementos generadores de la identidad profesional. Universidad de Colima, Facultad de Trabajo Social Colima, México.
Domínguez, L. (2005). Identidad, valores y proyecto de vida. En L. Fernández (Ed.), Pensando en la personalidad. T. 2. (pp.73-78). La Habana: Editorial Félix Varela.
Domínguez, L. (2005). ¿Yo, sí mismo o autovaloración? En L. Fernández (Ed.), Pensando en la personalidad. T.2. (pp. 5-11). La Habana: Editorial Félix Varela.
Fernández, E. (2012). Identidad y personalidad: o como sabemos que somos diferentes de los demás. Revista Digital de Medicina Psicosomática y Psicoterapia. Vol. 2 (2012) n.° 4. ISSN: 2253-749X
Franco, M. N., Gómez, Y. y Torrez, N. (2015). El desarrollo de la identidad profesional pedagógica del instructor de arte en formación inicial. Revista Varela. V (3), No (42) sept - dic, art (09).
Gajardo Asbún, K. P. (2019). Estado del arte sobre identidad docente: Investigación de experiencias de profesores en formación y en ejercicio. En Revista de investigación educativa de la REDIECH, Vol.10 (18). Recuperado de http://dx.doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v10i18.217
González, A. M., Recarey, S. y Addine, F. (2015). La dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje mediante sus componentes. En F. Addine, S. Recarey, M. Fuxá y S. Fernández. (Ed.), Didáctica, teoría y práctica (pp. 56-74). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Guerra, Y., Caballero, A. y Pérez, F. (2019). Desarrollo del pensamiento lógico en la autogestión del conocimiento por los estudiantes de Pedagogía Psicología. Opuntia Brava, Vol. 11(3)
Hirsch, A. (2013). Elementos teóricos y empíricos acerca de la identidad profesional en el ámbito universitario. Perfiles educativos, Vol.35(40)
Labrada, M. M., Acebo, M. y Fernández, R. (2017). Identidad profesional pedagógica. ¿Cualidad o valor? Magazine de las Ciencias. ISSN 2528-8091
Martín, A., Conde, J. y Mayor, C. (2014). La identidad profesional docente del profesorado novel universitario. Revista de Docencia Universitaria. Vol. 12 (4).
Vanegas, C. y Fuantealba, A. (2019). Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: consideraciones claves para la formación de profesores. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, Vol 58(1). Http://www.persepectivaeducacional.cl
Aristizábal, A. y García, A. (2017). Fortalecimiento de la identidad profesional docente a través del trabajo en comunidades de desarrollo profesional que trabajan con la historia de las ciencias. X Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias. ISSN (DIGITAL): pp. 2174-6486
Jarauta, B. (2017). La construcción de la identidad profesional del maestro de primaria durante su formación inicial. El caso de la universidad de Barcelona. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, Vol. 21(1). pp. 103-122.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Yunier Guerra Borrego , Ania Caballero Leyva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.