METHODOLOGY FOR THE DEVELOPMENT OF LOGICAL THINKING IN STUDENTS FROM PHILOSOPHY

Authors

  • Elena Lidia Fonticiella Izquierdo Universidad de Las Tunas
  • Claudina Quintero Díaz Universidad de Las Tunas.
  • Adrián Rodríguez Peña Universidad de Las Tunas

Keywords:

Logical thinking, philosophy, transformation

Abstract

This material argues the need for a methodology for the development of logical thinking in students from Philosophy by offering actions to proceed to teachers and students, to teach thinking and learn to think logically. It can be adapted to the needs and potentialities of the protagonists, due to its flexible and contextualized character. Its logical character expresses the need to incorporate in the process of teaching and learning, from the dialectic relationship of the deductive and deductive-inductive, generalizations of different levels of reflection of reality, those derived from previous knowledge, experiences, experiences and philosophical theories. Its transformative character allows changes in the students' cognitive activity, which are reflected in the apprehension of the content of a philosophical nature with a logical sense and its meaning in the search for solutions to the problems that originate in the different contexts.

Author Biographies

Elena Lidia Fonticiella Izquierdo, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Filosofía. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Auxiliar que imparte Filosofía y Lógica en la Universidad de Las Tunas.

Claudina Quintero Díaz, Universidad de Las Tunas.

Licenciada en Marxismo Historia. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora titular que imparte Historia y Didáctica de la Historia en la Universidad de Las Tunas.

Adrián Rodríguez Peña, Universidad de Las Tunas

Estudiante de la carrera Licenciatura en Educación. Marxismo Leninismo e Historia.

References

Arteaga, F. (2016). La experiencia pedagógica vivencial como método del proceso investigativo, en La Filosofía de la Educación desde la obra Martiana. [CD-ROM]. Las Tunas: EDACUN.

De Armas, N. y Valle, A. (2011). Resultados Científicos en la investigación Educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

González, M. (2012). Enseñar Lógica y aprender con Lógica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Pachón, L., Parada, R. y Chaparro, A. (2016). El razonamiento como eje transversal en la construcción del pensamiento lógico. Revista de Investigación y Pedagogía, Praxis & Saber, 7(14), pp. 16-27.

Pérez, F. (2016). La enseñanza de la Filosofía Marxista en Cuba (III). El protagonismo del profesor y los alumnos. La Habana: Rebelión. Recuperado de http://www.rebelion.org/noticia.

Reyes, D. y García, L. (2013). Los razonamientos como forma lógica del pensamiento. Revista electrónica Orbita Científica, 19(72), 1-9. Recuperado de www.varona.rimed.cu/revista_orbita

Romero, M. (2012). Enseñar y aprender ciencias sociales. En Lolo, O. (Ed.), Didáctica de las Ciencias Sociales (pp. 49-95), La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Cruz, R. (2017). Marxismo ¿sí o no? [Mensaje en un blog]. Recuperado de https://dialogardialogar.files.wordpress.

Fernández, O. (2017). Reflexiones sobre la enseñanza y divulgación del marxismo en Cuba [Mensaje en blog] Recuperado de https://dialogardialogar.files.wordpress.com/2017/02/febrero.jpg?w=400&h=217.

Fonticiella, E. (2018). El desarrollo del pensamiento lógico de los estudiantes y la Filosofía Marxista Leninista. Revista Caribeña de las Ciencias Sociales, alojada en IDEAS-RePEc, LATINDEX y alojada en http://www.eumed.net/2/rev/caribe/index.html, publicado en el número de febrero de 2018. Málaga.

Fonticiella, E. (2018). Fundamentos de la Filosofía del Marxismo que sustentan su enseñanza y aprendizaje. Revista Electrónica “Innovación Tecnológica” del Centro de Información y Gestión Tecnológica y Ambiental del CITMA, indexada en http://www.latindex.org/larga.php?opcion=&folio=4348 y alojada en http://www. Innovación.ciget.lastunas.cu/index.php/innovación, publicado en el Vol. 24. Las Tunas.

Fonticiella, E. (2019). El desarrollo del pensamiento lógico y la Filosofía Marxista Leninista. Reflexiones históricas y lógicas. Publicado en el libro de Ciencia e Innovación Tecnológica, Vol. III, en el capítulo Ciencias Sociales y Humanísticas. Revista Opuntia Brava. Las Tunas.

Published

2019-12-30

How to Cite

Fonticiella Izquierdo, E. L. ., Quintero Díaz, C. ., & Rodríguez Peña, A. . (2019). METHODOLOGY FOR THE DEVELOPMENT OF LOGICAL THINKING IN STUDENTS FROM PHILOSOPHY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(5), 119–129. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1041

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Monográfica Especial

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.