REFLECTIONS ON SOCIOCULTURAL PROMOTION AS AN ALTERNATIVE FOR COMMUNITY TRANSFORMATION
Keywords:
Sociocultural promotion, participation, community.Abstract
The sociocultural promotion understands each other like one of the fundamental strategies that the cultural politics of the country applies to develop capacities. It is a road for the change of the social actors and the environment that it surrounds them. By means of her you can create a methodology guided to the activation of the communities to generate processes participatorys, that which evidences that the sociocultural promotion and the participation are closely related. It presents elements that allow to observe or to appreciate to the community in a global and integral dimension, when approaching important ideas that allow to understand that it works as alternative of the alive culture. It is evident that the sociocultural promotion is a road to generate participation, it facilitates the change of attitudes, it contributes forms of socializing to the community ones and he/she responds to its necessities and own initiatives.
References
Casanova, A. (1982). Algunas experiencias en el campo de la promoción y animación sociocultural en Cuba. La Habana: Centro Juan Marinello.
Colombres, A. (2012). El promotor y sus funciones, Nuevo manual del promotor cultural, tomo II. Ed. fondos culturales del ALBA, Venezuela.p.251.
Dávalos, R. (2000) Comunidad y participación. Una reflexión necesaria, en el desarrollo urbano: proyectos y experiencias del trabajo, La Habana, Universidad de La Habana.
Hernández, J. (2010) Aproximación al perfil del promotor cultural. Centro de Superación para la cultura. La Habana.
Macías Reyes, R. (2014). El trabajo sociocultural comunitario. Fundamentos epistemológicos, metodológicos y prácticos para su realización. Las Tunas, Ed. Edacun (Editorial Académica Universitario).pp. 28-32.
Martín Rodríguez, A. (2010) Promoción cultural una nueva mirada (Compilación). Centro Nacional de Superacion para la cultura. Colección Punto de Partida. La Hanana.
Martínez, A., Taquechel I. (1994). Glosario de Promoción y Animación Sociocultural para el trabajo en comunidades. Santiago de Cuba.
Martínez, M. (2012) Promoción Sociocultural I-II. La Habana: Editorial Félix Varela.
Ministerio de Cultura. (1988). Promoción Cultural. La Habana: Instituto Nacional de Superación, 1988.
Molejón, F. (2013). Acercamiento a la composición del termino Promoción Sociocultural. Disponible en http://www.monografias.com/trabajos76/promocion-artes-plasticas-desarrollo-educacion2ixzz3JTn7XEBu (Consultado el 14 de diciembre del 2015)
Mustelier, S. (2002) Pablo Armando Fernández y Pro Arte en la Tunas. Las Tunas: Editorial Sanlope.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Yumairys Diamela Candó Gámez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.