EPISTEMOLOGICAL FOUNDATIONS UNDERPINNING THE APPROACH TO THE STUDY OF CULTURAL HISTORY IN COMMUNITY CONTEXTS

Authors

  • José Guillermo Montero Quesada Universidad de Las Tunas

Keywords:

History, culture, community, historical fact.

Abstract

The cultural historical fact is treated from diverse historiographic references, nevertheless, theoretical lacks exist that make difficult the investigation in fields, dimensions and particular contexts like the communitarian one. For this reason, it is necessary to develop an approach based on the structural and essential complexity that distinguish the facts from this perspective with the aim of expanding theoretical knowledge, so that it contributes to the interpretation, understanding and transformation of history in the different social communities. From my experience as a university researcher and teacher, I have identified theoretical shortcomings and deficiencies that make it difficult to approach this type of facts in a community context. Based on this knowledge gap, the objective is determined: the elaboration of an approach for its study.

Author Biography

José Guillermo Montero Quesada , Universidad de Las Tunas

Licenciado en Historia y Ciencias Sociales, Licenciado en Estudios Socioculturales, Máster en Desarrollo Cultural Comunitario, Doctor en Ciencias Históricas. Académico del Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas (CEDUT)

References

Arias, H (1995): La comunidad y su estudio. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

- Ander-Egg, E. (1998). Metodología y práctica del desarrollo de la comunidad, 33va. Edición. Argentina: Editorial Lumen Humanitas.

- _______ (s/a): “Conceptos de comunidad y desarrollo de la comunidad” en Selección de lecturas sobre trabajo social comunitario. Curso de Formación de Trabajadores Sociales. Centro gráfico de Villa Clara, pp 10-14.

- Merton, R. K. (1968). Teoría y estructuras sociales. México: Fondo de Cultura Económica.

- Montero Quesada, J. G. (2016a). Historia y Comunidad. Reflexiones acerca de un enfoque para su estudio. CD-ROM de Memorias del 1er Evento de Jóvenes Investigadores “CONTRAPUNTEOS”. De la Filial de la AHS de Las Tunas. Editorial Universitaria del MES. ISBN: 978-959-16-3111-4 (10-5-2016). Publicado en: https://www.scribd.com/document/360890563/Historia-y-Comunidad-Reflexiones-acerca-de-un-enfoque-para-su-estudio

- _______ (2016b). Historia y comunidad. Curso de la maestría en Desarrollo Cultural Comunitario. Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas Universidad de Las Tunas, Cuba.

- _______ (2016c) La enseñanza de la historia del deporte sustentada en el enfoque para el estudio del hecho histórico deportivo. Centro de Estudios Pedagógicos (CEDUT) Universidad de Las Tunas. Cuba (inédito).

- _______ (2015). La colonización cultural estadounidense y canadiense en la franja central de Las Tunas de 1902 a 1935. Tesis de maestría en Desarrollo Cultural Comunitario. Universidad de Las Tunas. En línea: http://roa.ult.edu.cu/handle/123456789/3224.

- _______ (2011). “La colonización anglosajona en la franja central de Las Tunas 1902 a 1935” (Tesis doctoral). Publicada en sección de tesis de la Biblioteca virtual de EcuRed “Enciclopedia Cubana”. Depósito legal: 71205015310 y en bdigital.reduniv.edu.cu/fetch.php?data=585&type=pdf&id=585&db=2

- Noris Polo, V. Y., Montero Quesada. J. G. (2019). Fundamentos que sustentan el tratamiento del hecho cultural comunitario. Revista Caribeña de Ciencias Sociales (diciembre 2019). En línea: https://www.eumed.net/rev/caribe/2019/12/hecho-cultural-comunitario.html

- Proyecto de programa de trabajo comunitario integrado (2000) en Selección de lecturas sobre trabajo social comunitario. Curso de Formación de Trabajadores Sociales. Centro gráfico de Villa Clara, pp. 5-9.

- Rezsohazy, R. (1988). El desarrollo comunitario. Madrid: Nircea.

- Riera, C. M. (1997). La problemática epistemológica de las investigaciones sobre comunidad. Tesis de Maestría. UCLV. Santa Clara.

- Ritzer, G. (1993). Teoría Sociológica Contemporánea. España: Mcgran-Hill/Interamericana de España. S. A.

- Venegas Delgado, H. (2001). La Región en Cuba. Santiago de Cuba: Editorial Oriente.

Published

2020-03-31

How to Cite

Montero Quesada , . J. G. . (2020). EPISTEMOLOGICAL FOUNDATIONS UNDERPINNING THE APPROACH TO THE STUDY OF CULTURAL HISTORY IN COMMUNITY CONTEXTS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(1), 248–259. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/943

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.