EDUCATIONAL POTENTIAL OF HISTORY IN MATHEMATICS EDUCATION
Keywords:
Mathematics Education; History of Mathematics; Teaching; Learning.Abstract
The teaching and learning of mathematics, have been over the years under investigation, because of the inadequacies that historically students present their learning; are dissimilar proposals and trends for the teaching of this subject, which prioritize important elements of the process, depending on the theory or approach that assumes the researcher. One of them is known as historicism in mathematics education, which is to use historical resources related to those who founded the scientific basis of mathematical culture that enjoys today.
Moreover, the history of mathematics as a discipline, usually considered in their texts recognized mathematicians who have made significant contributions to this science contributions, neglecting the educational potential with the life and work of mathematicians who have made significant contributions to the development of this science or teaching in places much closer to learners.
That is why, in the present work, an analysis is made of the use of the history of mathematics in the teaching and learning processes of this subject at present. This process recognizes the life and work of some mathematicians in the region, who have dedicated their lives to the development of this science or its teaching in recent years, highlighting the main results and contributions to Mathematics Education.
References
Almidón, I. R. (2013). Enseñar Matemática incorporando su Historia, Red Iberoamericana de comunicación y divulgación científica. (En línea). Disponible en: http://www.oei.es/divulgacioncientifica/?Ensenar-Matematica-incorporando-su
Anacona, M. (2003). La historia de las matemáticas en la educación matemática. En Revista EMA, vol. 8, no. 1, pp. 30-46. (En línea). Disponible en: http://funes.uniandes.edu.co/1516/1/94_Anacona2003La_RevEMA.pdf
Arteaga, E. (2017). La historia de la matemática en la educación matemática. En Revista Conrado, vol. 13, no. 59, pp. 62-68. (En línea). Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/521
Campistrous, L. y Rizo, C. (1999). Estrategias de resolución de problemas en la escuela. En Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, RELIME, vol. 2, no. 2-3, pp. 31-45. (En línea) Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/335/33520304.pdf
Chávez, E. y Salazar, J. (2003). La historia de la matemática como recurso metodológico en los procesos de enseñanza aprendizaje: una experiencia en secundaria (ING), Revista Uniciencia, vol. 20, no. 2, pp. 259-266 (En línea). Disponible en: https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/uniciencia/article/view/5743
González, P. M. (2004). La historia de las matemáticas como recurso didáctico e instrumento para enriquecer culturalmente su enseñanza, Revista Suma, vol. 45, pp. 17-28 (En línea). Disponible en: https://revistasuma.es/IMG/pdf/45/017-028.pdf
Guzmán, M. (1995). Para pensar mejor: desarrollo de la creatividad a través de los procesos matemáticos. Editorial Pirámide.
Martínez, M. y Chavarría, J. (2012). Usos de la historia en la enseñanza de la matemática, VIII Festival Internacional de Matemática, Costa Rica. (En línea). Disponible en: http://www.cientec.or.cr/matematica/2012/ponenciasVIII/Margot-Martinez3.pdf
Molano, M. (2011). Carlos Eduardo Vasco Uribe. Trayectoria biográfica de un intelectual colombiano: una mirada a las reformas curriculares en el país. En Revista Colombiana de Educación, no. 61, pp. 161-198. (En línea) Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/4136/413635254008.pdf
Polya, G. (1965). Cómo plantear y resolver problemas. México: Editorial Trillas.
Protti, O. (2003). La historia de las matemáticas como instrumento pedagógico. En Revista Uniciencia, vol. 20, no. 2, pp. 251-257. (En línea) Disponible en: http://www.centroedumatematica.com/aruiz/libros/Uniciencia/Articulos/Volumen2/Parte10/articulo19.html
Resolución 2041. (2016) Ministerio de Educación Nacional, Colombia, 3 de febrero. (En línea) Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356144_recurso_1.pdf
Salinas, J. (2011). Propuesta para fortalecer una educación con valores en ciencias. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, vol. 78, pp. 17-32, noviembre.
Schoenfeld, A. (1987). A brief and biased history of problem solving. Berkeley: University of California.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Miguel Escalona Reyes, Laura Peña Garzón, Osvaldo Rojas Velázquez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.